روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شاخص ویسکوزیته بعبارتی شامل این موضوع می شود که هر چه این میزان بالاتر باشد، چسبندگی روغن موتور در دماهای متفاوت تغییر بیشتر و شدیدتری خواهد داشت و در حقیقت می توان اذعان کرد که در دماهای پایین با ضخامت بیشتری بر روی سطح قطعات قرار گرفته و در نتیجه روانکاری روند کندتری خواهد داشت.

بنابراین در صورتی که انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو به درستی صورت نگیرد موتور خودرو عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و اثرات زیانباری را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس مهم‌ترین مساله در انتخاب روغن موتور مرغوب شاخص ویسکوزیته آن است و بعبارتی این شاخص دربرگیرنده مدت زمان مشخصی است که طول می‌کشد تا روغن موتور خودرو بسوزد.

بهترین روغن موتور و روش انتخاب آن

حال چنانچه روغن موتوری که با کارکرد اندک در مدت زمان سریع‌تری سیاه شود تردید نداشته باشید که آن روغن موتور مرغوب و استاندارد نیست. بنابراین باید نکات مهم در خرید روغن موتور مورد توجه قرار داد. اما توصیه اصلی قبل از خرید روغن موتور این است که کدام روغن موتور تاییدیه شرکت خودرو ساز را دارا است. در حال حاضر اکثر خودروسازان دنیا در تعامل با بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور جهان تلاش می کنند تا محصولی سازگار با موتور خودرو را انتخاب و پس از تست ها و آزمایش های گوناگون آن را به عنوان محصول مورد تایید خود به مشتریان معرفی کنند. بنا بر این چنانچه از خودروهای وارداتی یا خودروهای داخلی استفاده می‌کنید به طور حتم روغن موتور مورد تایید خودروساز را خریداری کنید.

بنا بر این توجه داشته باشید که شاخص ویسکوزیته بیانگر میزان چسبندگی است و مهمترین نکته در انتخاب روغن موتور خوب به شمار می رود. این شاخص در دماهای مختلف برای انواع روغن موتور اندازه گیری و با یک کد معرفی می‌شود. بخش اول این کد با حرف W نشان داده می شود که مخفف زمستان(Winter) است و میزان شاخص ویسکوزیته روغن موتور در دماهای زیر صفر را نشان می‌دهد.

قبل ازحرف W نیز عددی نشان داده می‌شود که هرچه کوچکتر باشد، ویسکوزیته روغن موتور کمتر و در نتیجه رقیق‌تر و روان‌تر خواهد بود. قسمت دوم کد در شاخص ویسکوزیته نشان دهنده میزان مقاومت روغن در برابر تغییرات ویسکوزیته در دماهای بالا و در حدود 100 درجه سانتی گراد است.

استانداردهای جهانی روغن موتور

در حال حاضر استاندارد موسسه محصولات نفتی آمریکا API به عنوان اصلی ترین شاخص در تایید مرغوبیت و کیفیت روغن موتورهای تولیدی در سراسر جهان شناخته می شود و این موسسه در دو گروه خودروهای بنزینی و خودروهای گازوئیلی این محصولات را مورد ارزیابی قرار می دهد. بر این اساس استانداردهای روغن موتور خودروهای دیزلی با حرف  Cو استاندارد روغن موتور خودروهای بنزینی با حرف S شناخته می شود. حرف بعدی هم نشان دهنده بازه مدل و سال تولید موتور خودرو است که روغن با استاندارد مربوطه باید برای آن بازه زمانی مشخص انتخاب شود.

روغن موتور سنتتیک چیست؟

حتما تاکنون اصطلاح روغن موتور سنتتیک را شنیده اید. روغن موتورهای سنتتیک(Synthetic Oil)  در حال حاضر بیشترین طرفدار را دارند و به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که با عنوان گروه سوم و گروه چهارم شناخته می شوند.

روغن های گروه سه کدامند؟

این نوع روغن موتورها ریشه در محصولات فرآوری شده نفت خام دارند و مواد اولیه این محصولات در کنار محصولات دیگری مانند بنزین، گازوییل و نفت کوره به حاصل می شود. به طوری که پس از جداسازی سایر فرآورده‌ها، در مرحله اول روغن مینرال(Mineral)  حاصل می شود وپس از قرار گرفتن در مجاورت حرارت زیاد، فشار بالا و گاز هیدروژن، مولکول‌های بزرگ آن شکسته و ماده به دست امده روغن سنتتیک گروه سوم را تشکیل می دهد.

روغن موتور نیمه سنتتیک چیست؟

روغن موتورهای گروه سه قیمت مناسبی دارند با این حال در بسیاری از کشورها مجوز فروش به عنوان روغن سنتتیک را ندارند و برخی روغن موتورهای این گروه را به اشتباه روغن موتورهای نیمه سنتتیک(Synthetic Blend Oil)  معرفی می کنند. در صورتی که روغن موتور نیمه سنتتیک در حقیقت از ترکیب حدود سی درصد از روغن های گروه سه یا چهار و هفتاد درصد روغن های مینرال تشکیل می شود. در چنین شرایطی به خاطر داشته باشید که روغن های گروه سوم کاملا سنتتیک هستند ولی چون از فرآورده‌های سنگین ستون تقطیر پالایشگاه به دست می‌آیند به اندازه گروه چهارم، روغن موتور مناسب و با کیفیت به شمار نمی روند..

 روغن موتور های گروه چهار

روغن موتورهای نوع چهارم از مولکول‌های سبک‌تر تشکیل شده و در مجاورت حرارت و فشار بسیار زیاد حاصل می شوند. این نوع روغن‌ها می‌توانند بدون تغییر در دماهای بسیار پایین فرآیند روانکاری را انجام داد و در دماهای بسیار بالا پایداری خود را حفظ و تجزیه پذیری کمتری داشته باشند.

از همین رو مزیت این نوع روغن موتورها نسبت به روغن‌های مینرال، سبک بودن آن‌ها است که باعث کاهش اصطکاک قطعات داخل موتور شده و به دنبال آن مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت. این روغن موتورها با اینکه گران‌تر هستند اما محاسن فراوانی نسبت به روغن‌های معمولی یا مینرال دارند. زیرا دمای انجماد بسیار کمتر از روغن‌های مینرال بوده و می‌توانند در دماهایی که حتی روغن‌های مینرال دچار انجماد می‌شوند روان بوده و به عملکرد بهتر موتور کمک کنند.

استاندارد ACEA چیست؟

در زمینه تولید روغن موتور استاندارد جهانی دیگری هم وجود دارد که تحت عنوان استانداردشناخته می شود و  ACEA مخفف عبارت European Automobile Manufacturers Association که معنی آن انجمن تولید کنندگان اتومبیل اروپا است.

این استاندارد همچون استاندارد API برای نشان دادن درجه کیفیت روغن موتور بوده، با این تفاوت که استاندارد ACEA  بسیار سختگیرانه تر از استاندارد API است و به صورت ACEA XY نمایش داده می‌شود. در این استاندارد حرف X به صورت متغیر از حروف لاتین A,B,C,E شامل می‌شود و حرف Y به صورت متغیر از عدد یک تا هشت را شامل می‌شود.

در استاندارد ACEA حرف لاتین E معرف و مخصوص خودرو های دیزلی سنگین است. حرف C نیز مخصوص خودرو های دیزلی و بنزینی سازگار با مبدل کاتالیست است و حرف A,B مخصوص خودرو های بنزنی و دیزلی سبک است.

بهترین روغن موتور ایرانی

با این حال در ایران نیز رقابت بر سر انتخاب بهترین روغن موتور در هر سال بالا گرفته و شرکت های مختلف سخت در تلاش هستند تا این عنوان را به دست آورند. با این همه چندی پیش محصول روغن موتور سوپر رونیا 5W30 ایرانول براساس بررسی پژوهشگران ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت به عنوان محصول برتر تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور انتخاب و طی مراسمی با حضور ، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و معاونین صمت از مهندس اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول تشکر و با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

به گزارش خودرونویس، این محصول شرکت نفت ایرانول با توجه به ویژگی هایی از جمله تولید شده از روغن پایه تمام سنتتیک با استاندارد SN ، دارای تاییدیه از شرکت رنو، کمک به استارت سریع موتور در دماهای پایین و صرفه جویی در مصرف سوخت، مقاوم در دماهای بالا و پایدار در برابر اکسیداسیون می باشد و تمام خودروهای خارجی موجود در کشور می توانند از این روغن استفاده کنند.

مهندس عیسی اسحاقی مدیرعامل شرکت نفت ایرانول پس از دریافت لوح تقدیر محصول برتر در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از همه کارکنان شرکت نفت ایرانول که در جهت توسعه و پیشرفت بیش از پیش این شرکت طی سالهای اخیر گام های بزرگی برداشته اند و رکورد تولید، فروش، صادرات، صادرات روغن موتور، کاهش خام فروشی و سهم بازار و سود را از ابتدای تاسیس ایرانول تاکنون شکسته اند، گفت: خرد جمعی و همدلی کارکنان ایرانول باعث شد سه محصول جدید با بالاترین سطح کیفی روز دنیا سوپر رونیا 5W30 ، سوپر رونیا هیبریدی W20 و سوپر رویالW40  طراحی و در سال جاری به صورت عمده به بازار عرضه کنیم و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است.

اسحاقی تصریح کرد: صنعت روانکار ایران از نظر کمیت و کیفیت براساس استانداردهای روز دنیا می تواند تمامی نیازهای داخلی را تامین کند و روغن موتور سوپر رونیا 5W30 که مناسب برای اکثر خودروهای خارجی موجود در ایران است نمونه بارز توانمندی محققان و پژوهشگران داخلی است که می تواند سالانه از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت نفت ایرانول از وزیر صمت و دکتر مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در امور بازرگانی خواست به منظور رقابت واقعی و شناخت مصرف کنندگان از محصولات با کیفیت دستور دهند تبعیض در قیمت گذاری انواع روغن موتور با سطح کیفی یکسان با تاییدیه استاندارد برطرف شود.

گفتنی است؛ در کشور ۵ محصول برتر در تمامی صنایع انتخاب شده بود که در صنعت روانکاران فقط سوپر رونیای ایرانول محصول برتر انتخاب شد.

3.6 از 8 رای