صنعت قطعه سازی
فعال صنعتی مطرح کرد:

قیمت‌گذاری دستوری یعنی دستکاری بر روند بازار

چهارشنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
صنعت خودرو

 
یک فعال صنعتی در خصوص رویکرد خودروسازان در زمینه فروش مانند فروش های هفتگی گفت: اگر این فروش ها ادامه دار باشد می تواند بر کنترل فضای بازار تاثیرگذار باشد علت این امر هم این است که در اقتصاد عرضه و تقاضاست که قیمت را مشخص می کند.

به گزارش خودرونویس، امید رضایی گفت: هر زمانی عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت کاهش می یابد و هر گاه عرضه کمتر از تقاضا باشد مانند اتفاقاتی که امروز رخ می دهد قیمت افزایشی می شود و هر زمانی هم میزان عرضه و تقاضا مساوی باشد قیمت تثبیت شده می ماند.

وی گفت: نکته مهم این است که چه بخواهیم برای تولیدکننده و چه مصرف کننده قیمت محدود شده تعیین کنیم عملا در انتخاب آن ها دستکاری کرده ایم در اقتصاد نیز تعریف اصلی عرضه و تقاضاست یعنی آن چیزی که قیمت را تعیین می کند میزان عرضه بر اساس تقاضای مورد نیاز بازار است.

صنعت قطعه و خودرو لازم و ملزوم یکدیگر هستند

وی اقدام اخیر دولت در راستای اصلاح قیمت خودرو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اقدام اخیر گرچه اقدام  مثبتی است اما در کوتاه مدت جوابگو است ، اگر ما می خواهیم هم مصرف کننده هم قطعه ساز و هم خودروساز هر سه راضی باشند همان فرمول عرضه و تقاضا را میبایست پیاده سازی کنیم،این فرمول هر سه را راضی نگه می دارد،صنعت خودوسازی ما هنوز راه زیادی دارد تا به یک خودروساز بین المللی تبدیل شود، صنعت قطعه و خودرو لازم و ملزوم یکدیگر هستند پیشرفت در یکی از صنایع سبب پیشرفت دیگری خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر شاهد تعطیلی برخی از واحدهای قطعه سازی بوده ایم یکی از دلایل این تعطیلی ها به قیمت گذاری دستوری برمی گردد اما دلایل دیگری نیز در این امر دخیل بوده اند تعداد زیادی از قطعه سازان ما بر اساس سیاست گذاری های نادرست خودشان نتوانسته اند با تکنولوژی های روز دنیا حرکت کنند و متاسفانه از گردونه خارج شده اند.

در حال حاضر با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم

وی گفت: روند کنونی صنعت خودرو طوری است که نمی توان مقصر ناکارآمدی این صنعت را فقط مدیران این صنعت دانست،یک بخشی از مشکلات صنعت خودرو که بخش قابل ملاحظه ای هم است بحث قیمت خودرو است اگر به گذشته نگاه کنیم می بیینم که همین خودروساز با همین توان مدیریتی خودروهایی را تولید می کرد در حد استانداردهای جهانی ، بهتر است هم نیمه پر لیوان و هم نیمه خالی آن را ببینیم ما در حال حاضر با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم .

رضایی ادامه داد: نسبت نیروی انسانی شاغل به خودرو تولید شده را ببینیم، ما در حال حاضر نسبت به خودروسازان دنیا نتوانسته ایم با استانداردهای شبیه به آن ها جلو برویم زیرا تجهیزات و زیر ساخت های لازم را نداریم تحریم ها هم مزیت بر علت شده است بنابراین نمی توان گفت فقط سوءمدیریت عامل همه این اتفاق هاست.

اظهارات غیرکارشناسی و عوامانه در خصوص صنعت خودرو

وی در خصوص اظهارات غیرکارشناسی و عوامانه برخی افراد از وضع موجود در صنعت خودرو گفت: وقتی ما خودرو را یک کالای مصرفی می بینیم یعنی باید اجازه بدهیم که مصرف کننده از هر منظری در این خصوص اظهار نظر خودش را  انجام دهد ، همان طور که در دنیا مصرف کننده خودرو و مشتری نهایی نسبت به کیفیت ، عملکرد و قیمت خودرو نظر می دهد و خودروسازان دنیا آن را به فال نیک می گیرند و برای نظرات مشتری بعضا هزینه های زیادی نیز پرداخت می کنند اجازه بدهیم این اظهارنظرها در جامعه باشد.

وی گفت: شاید علت این که ما برخی از اظهارات را غیرکارشناسی و عوامانه می دانیم این است که اطلاع رسانی را دقیق انجام نمی دهیم وقتی با سند و مدرک با مردم صحبت نمی کنیم و شفاف سازی نمی کنیم بنابراین این اجازه را به افراد می دهیم که بر اساس اطلاعاتی که دارند اظهار نظر کنند.

وی ادامه داد : متاسفانه آفت این صنعت این است که خیلی افراد که تخصصی در این حوزه ندارند راجب آن اظهار نظر می کنند زمانی که خودروسازان برای شفاف سازی و صحبت با مشتری وقت نمی گذارد این کمبود از طریق افراد غیر کارشناس جبران می شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر ما در گیر تعدد اخبارهای موازی شده ایم که سبب شده اصل داستان گم شود در بحث خودرو همه اظهار نظر می کنند اظهار نظرهایی که بعضا غیر کارشناسانه است اگر کارشناسان این حوزه عرض اندام کنند دیگر جایی برای اظهار نظرات افرادی که مسلط به این حوزه نیستند باقی نمی ماند .

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟