نگهداری خودرو
جلوگیری از داغ کردن خودرو در روزهای گرم

علت جوش آوردن خودرو

یکشنبه - ۱۸ تیر ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
علت جوش آوردن خودرو

با فرا رسیدن تابستان پدیده جوش آوردن خودرو ممکن است در حین رانندگی اتفاق بیفتد شناخت علت جوش آوردن خودرو می تواند کمک کند تا از این پدیده پیشگیری کنیم.

به گزارش خودرونویس،با فرا رسیدن روزهای گرم سال، پدیده جوش آوردن خودرو ممکن است در حین رانندگی اتفاق بیفتد. زیرا گرمای هوا هم سبب افزایش حرارت موتور می شود و نتیجه آن جوش آوردن خودرو می شود. شناخت علت جوش آوردن خودرو می تواند تا حد زیادی به رانندگان کمک کند تا از این پدیده پیشگیری کنند.

از این رو در این مقاله کوشش کرده ایم علل جوش آوردن خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.

 

از بین رفتن خاصیت روغن موتور

چنانچه روغن موتور پس از مدت ها استفاده دچار از دست رفتن خاصیت شده و مقدار آن نیز کم شود، حرارت موتور هم بالاتر می رود و ناگهان جوش می آورد. علت آن هم این است که روغن موتور هم خاصیت روان کنندگی حرکات قطعات را دارد و از اصطکاک آن ها جلوگیری می کند و هم این که در فرایند خنک کردن موتور و قطعات هم تاثیرگذار است. از این رو بهتر است در بازه های زمانی معین به خصوص در روزهای گرم میزان روغن موتور را چک کرده و در صورت کم بودن و یا از بین رفتن خاصیت، آن را با روغن موتور تازه تعویض کنید.

روغن موتور

کاهش میزان مایع رادیاتور

یکی از علل مهم جوش آوردن خودرو، کاهش میزان مایع رادیاتور است. مایع رادیاتور یا همان مایع خنک کننده وظیفه دارد با گردش در اطراف موتور حرارت آن را جذب کرده و به رادیاتور منتقل کند. با این کار از داغ شدن بسیار زیاد موتور و حتی جوش آوردن آن جلوگیری می شود. میزان مایع رادیاتور باید استاندارد باشد تا عمل خنک سازی به درستی انجام شود. چنانچه سطح مایع رادیاتور کم تر از حد معین باشد، عمل خنک سازی به خوبی انجام نمی شود و جوش آوردن خودرو امری طبیعی است.

علل-کم-شدن-آب-رادیاتور

خراب شدن ترموستات

ترموستات قطعه ای است که وظیفه دارد دمای موتور را تنظیم کرده و مانع از جوش آوردن آن شود. در صورت خراب شدن و گیر کردن ترموستات، مایع رادیاتور نمی تواند به سمت موتور حرکت کند و از این رو درجه آمپر خودرو بالا می رود که نهایتا باعث جوش آوردن خودرو می شود.

چنانچه می خواهید گیر کردن ترموستات را تشخیص دهید برای این کار ابتدا خودرو را روشن کنید. پس از دقایقی که موتور کاملا گرم شد چنانچه دمای رادیاتور پایین باشد و درجه آمپر بالا رفته باشد، می تواند نشان دهنده گیر کردن ترموستات و خرابی آن باشد که لازم است فورا آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

 

خرابی یا مشکل داشتن فن

چنانچه فن رادیاتور خراب شود و کار نکند و یا این که به خوبی نچرخد قادر به خنک کردن رادیاتور نخواهد بود. پیامد این مساله داغ شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن آن است. در این شرایط توصیه می شود در اولین فرصت خودرو را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.

 

خراب شدن پمپ آب

پمپ آب قطعه ای است که وظیفه دارد مایع رادیاتور را پمپاژ کرده و به سمت موتور هدایت کند. از این رو چنانچه میزان مایع رادیاتور درون لوله های انتقال آن کاهش پیدا کرد، لازم است پمپ را کنترل کنید. تا در  صورت شکسته شدن پروانه های داخلی یا یاتاقان و هم چنین نشت آب از زیر پمپ مشخص شود. نکته ای که باید بدان توجه شود آن است که در صورت خرابی پمپ، عمل هدایت آب به طرف موتور انجام نمی شود که بالا رفتن دما و جوش آوردن موتور امری غیر قابل اجتناب است.

 

مسدود شدن شلنگ ها

شلنگ ها وظیفه دارد که مایع رادیاتور را در اطراف موتور به گردش درآورد. چنانچه شلنگ ها به عللی از جمله وجود ذرات ریز یا گرد و غبار مسدود شود، گردش مایع رادیاتور مختل شده و از این رو عمل خنک سازی موتور انجام نمی شود. بنابراین بررسی مرتب شلنگ ها به منظور اطمینان از گرفته نبودن آن ها مساله ای ضروری است.

 

پاره شدن یا تنظیم نبودن تسمه دینام

از دیگر علل جوش آوردن موتور، پارگی یا عدم تنظیم تسمه دینام است.  زیرا در صورت پارگی و آسیب دیدن تسمه و یا تنظیم نبودن مناسب تسمه دینام، مایع رادیاتور نمی تواند به سرعت در مجاری به گردش درآید و از این رو خنک شدن موتور به درستی انجام نمی شود که نهایتا باعث جوش آوردن آن می شود.

 

مسدود شدن اگزوز

چنانچه مسیر اگزوز خودرو به علل مختلفی همانند فرو رفتگی، شکشته شدن و یا وجود هر نوع شی یا مانعی دچار مسدود شدن شود، دود و گازهای موتور به راحتی از موتور خارج نخواهند شد و این مساله باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور خواهد شد که منجر به جوش آوردن آن می شود.

اگزوز خودرو

آسیب دیدگی و خرابی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر قطعه ای در موتور بوده و وظیفه دارد نسبت تراکم سیلندرها را حفظ کند و هم چنین مانع از ورود مایع رادیاتور و روغن موتور به درون موتور شود. چنانچه واشر سرسیلندر به عللی دچار آسیب شود، حرارت سیستم پیشرانه یا همان موتور هم به شدت بالا می رود. این مساله به علت ورود مایع رادیاتور به داخل موتور رخ می دهد و یا این که علت آن ممکن است ورود دود از اگزوز به درون سیستم خنک کننده باشد.

چنانچه واشر سیلندر آسیب ببیند نسبت تراکم موتور کم می شود و در نتیجه عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و حرارت زیادی تولید می کند که منجر به جوش آوردن آن می شود.

دلایل-سوختن-واشر-سرسیلندر-و-علائم-آن-

علل دیگر جوش آوردن خودرو

به جز عللی که بررسی کردیم، علل دیگری هم باعث جوش آوردن موتور می شود. از جمله این علل می توان به رانندگی به مدت زیاد در مسیرهای سربالایی، عدم تنظیم باد لاستیک ها، خراب یا شکسته بودن درب نگهدارنده رادیاتور اشاره کرد.

 

کلام آخر

جوش آوردن خودرو پدیده ای ناخوشایند است که باعث ایجاد نگرانی زیاد برای رانندگان می شود. در اینجا کوشش کردیم علل جوش آوردن خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. هر یک از علل گفته شده خود می تواند باعث ایجاد پدیده جوش آوردن موتور شود. از این رو به رانندگان  گرامی توصیه می شود هر یک از این علل را همواره به خاطر داشته باشند و با اقدامات مناسب از ایجاد چنین عللی جلوگیری کنند.

 

 

5 از 9 رای

دیدگاه شما چیست؟