نگهداری خودرو

شیشه بالابر ماشین و قیمت برندهای بازار

شنبه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه

مکانیسم شیشه بالابر برقی نیز تقریبا مشابه شیشه بالابر دستی است. برای تبدیل کردن این دو به هم، باید رودری باز شده و سیستم مکانیکی شیشه بالابر کاملا خارج شود،اما سیستم ریل و قرقره با برد الکتریکی و سیم کشی و دسته سیم جایگزین می شود.

به گزارش خودرونویس، شیشه بالابر خودرو یکی از قطعات مهم در خودرو است و وظیفه آن کنترل موقعیت شیشه خودرو است امروزه اکثر خودروها مجهز به بالابر برقی هستند .  شیشه بالابر خودرو مجموعه ای از قطعات است که در درب خودرو تعبیه شده است و کار بالا و پایین بردن شیشه را انجام می دهد.

شیشه بالابرهای دستی، از تعدادی قرقره و ریل تشکیل شده اند. این سیستم در زیر رودری و درون در پنهان می شوند با یک دستگیره از بیرون در ، قابل هدایت هستند.

مکانیسم شیشه بالابر برقی نیز تقریبا مشابه شیشه بالابر دستی است. برای تبدیل کردن این دو به هم، باید رودری باز شده و سیستم مکانیکی شیشه بالابر کاملا خارج شود،اما سیستم ریل و قرقره با برد الکتریکی و سیم کشی و دسته سیم جایگزین می شود.

البته کار به همین راحتی ها هم نیست. سرویس کار حتما باید از برق کشی خودرو اطلاعات کافی داشته باشد و بعد اقدام به تعویض کند. در غیر این صورت ممکن است نه تنها کار به درستی انجام نشود بلکه موجب آسیب رسیدن به سیستم برقی و سیم کشی خودرو نیز شود.

بعد از اینکه سیم کشی داخلی خودرو به پایان رسید، باید دکمه های هدایت کننده شیشه نیز کار گذاشته شود که بسته به نوع خودرو ممکن است بر روی درب و یا بر روی کنسول تعبیه شود.

در اتومبیل هایی مانند پراید، 206 های قدیمی، پژو 405 و دیگر ماشین هایی که شیشه بالابر در قسمت جلو برقی است، می توان شیشه بالابر عقب را برقی کرد. به این ترتیب که سیستم مکانیکی شیشه بالابر با یک سیستم الکترونیکی جایگزین می شود. دکمه های کنترل کننده این سیستم می تواند بر روی کنسول و یا در صورتی که طراحی رودری اتومبیل این امکان را داشته باشد، بر روی درب های اتومبیل تعبیه شود.

این کار در ظاهر ساده به نظر می رسد اما سرویسکار باید به تمام سیستم برقی ماشین اشراف داشته باشد. باید بداند که دسته سیم مربوط به شیشه بالابر را چگونه به سیستم برقی ماشین اضافه کند که باعث از کار افتادن آن نشود. ضمن اینکه در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، ممکن است به سیستم برقی اتومبیل آسیب وارد شود.

برای اتومبیل هایی که دارای شیشه بالابر برقی نیستند و یا فقط شیشه های جلو این قابلیت را دارند، به راحتی می توان این آپشن را اضافه کرد.

انواع شیشه بالابر اتومبیل

انواع مختلفی از شیشه بالابر برقی وجود دارد که بسته به نیاز و درخواست مشتری بر روی خودرو نصب می شود.

    شیشه بالابر برقی ساده

    شیشه بالابر برقی اتوماتیک

    شیشه بالابر برقی اتوماتیک هوشمند

شیشه بالابرهای برقی ساده : این سیستم معمولا بر روی خودروهایی با تجهیزات ساده نصب می شود.شیشه های الکتریکی فقط تا زمانی که کلید مربوط فعال باشند بالا یا پایین می روند. برای پایین آمدن باید دکمه را فشار داد و برای بالا رفتن شیشه باید کلید را به سمت بالا کشید. همچنین یک کلید قابل دسترسی برای راننده مربوط به شیشه سمت شاگرد نیز تعبیه می شود.

شیشه بالابرهای اتوماتیک: این شیشه بالابرها دارای این قابلیت هستند که بدون نیاز به نگه داشتن دکمه توسط دست، شیشه در جهت دلخواه تا انتها به سمت بالا یا پایین حرکت می کند. برای این منظور از یک مدول الکترونیکی استفاده می گردد. انواع مختلفی از مدول مذکور مورد استفاده است. بعضی از آن ها داخل مجموعه کلید، بعضی داخل کنترل یونیت سیستم های مرکزی خودرو و بعضی بطور مجزا و مستقل در خودرو نصب می شوند.

برحسب نوع خودرو، کلیدهای این نوع شیشه بالابر به دو روش کار می کنند:

فشردن مختصر دکمه در جهت مورد نظر

فشردن محکم دکمه در جهت مورد نظر (فعال شدن مرحله دوم کلید برای کلیدهای دو مرحله ای)

البته برقی کردن شیشه فقط مختص شیشه های جلو نیست بلکه می توان شیشه های عقب خودروهای جدید و قدیمی را نیز برقی کرد.

شیشه بالابرهای اتوماتیک هوشمند: خودروهای جدید دارای این قابلیت هستند که هنگام عملکرد شیشه بالابر اتوماتیک، در صورتی که مانعی جلوی مسیر حرکت شیشه را سد کند، بطور خودکار شیشه متوقف شده و سپس پنج سانتی متر به عقب بر می گردد. این عمل در زمان بالا رفتن شیشه انجام می گیرد. در حال حاضر خودروهایی که به سیستم بالابر اتوماتیک مجهز هستند از سیستم ایمنی فوق (anti-pinch) نیز بهره می گیرند. همچنین سیستم های جدید دارای این قابلیت هستند که در صورت بستن درب ها توسط قفل مرکزی، تمام شیشه های الکتریکی بطور خودکار بالا می روند. این عمل به دو روش زیر انجام می شود:

دو بار فشار دادن دکمه قفل کن درب های روی ریموت کنترل

فشرده نگه داشتن دکمه قفل کن درب های روی ریموت کنترل حداقل به مدت دو ثانیه

انواع موتور شیشه بالابر خودرو

بسته به نوع طراحی خودرو، موتور شیشه بالابر می‌تواند از نوع ثابت و یا متحرک باشد. در مدل موتور ثابت، موتور شیشه بالابر در یک قسمت از سازه ریل محکم شده و به وسیله یک مجموعه گیربکس، کابل فولادی و قرقره شیشه را حرکت می‌دهد. در مدل موتور متحرک، موتور به شیشه متصل بوده و همراه آن حرکت می‌کند و شیشه را در راستای کابل و ریل بالا و پایین می‌کشد.

در برخی ‌خودروهای قدیمی‌تر، سیستم شیشه بالابر برقی ساختاری مشابه شیشه بالابر دستی دارد (مجموعه بازو و دنده خروسی) و موتور الکتریکی با چرخ دنده خود بازوهای ریل را حرکت می‌دهد.

از نظر مداری، هر موتور شیشه بالابر از کلید خود فرمان گرفته و یا به صورت تبدیل از دو کلید فرمان می‌گیرد.

هزینه برقی کردن شیشه بالابر دستی ماشین

با توجه به تنوع انواع شیشه بالابر و البته نوع خودرو و جنسی که برای آن استفاده می شود، هزینه کار نیز متفاوت خواهد بود.

هزینه تبدیل شیشه بالابر دستی به برقی، فقط دستمزد نیست. میزان جنس و محصولی که به کار برده می شود نیز در این امر دخیل است.

نوع محصول

قیمت ( تومان)

شیشه بالابر برقی درب جلو پراید زانتیایی ابری چپ

۳۶۲٫۰۰۰

شیشه بالابر برقی درب جلو دنا پلاس ابری چپ

۴۵۷٫۰۰۰

شیشه بالابر دستی درب عقب پژو 405 ابری راست

۱۳۲٫۰۰۰

شیشه بالابر دستی درب عقب تیبا ابری چپ

۱۳۱٫۰۰۰

شیشه بالابر برقی درب جلو ریو ابری راست

۴۲۰٫۰۰۰

شیشه بالابر برقی درب جلو 206 – 207 – رانا ابری راست

۴۵۰٫۰۰۰

مجموعه شیشه بالابر چپ ابری مدل LP12 مناسب برای پژو 405

۳۹۲,۰۰۰

 

اجزای سیستم شیشه‌بالابر خودرو

در حالت کلی مجموعه شیشه بالابر برقی از اجزای زیر تشکیل شده است

حامل:   وظیفه اصلی انتقال شیشه را به عهده دارد، شیشه را گرفته وبه سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد. نحوه اتصال شیشه به حامل ممکن است به صورت بستن با پیچ، اتصال با پین پرچ، دو نقطه درگیری و یا به روش‌های دیگر باشد.

منبع تولید انرژی:  که در شیشه بالابرهای برقی با موتور DC و در شیشه بالابرهای دستی با چرخش دستگیره توسط دست تأمین می‌شود.

  ریل:  معمولاً برای هدایت و کنترل شیشه در مسیر مناسب برای بالا و پایین رفتن با توجه به طراحی فرم انحنای در، ریل‌ها (کانال یا کانال‌هایی) وجود دارند که مسیر حرکت شیشه را کنترل می‌کنند. به عبارت دیگر حامل با حرکت روی کانال، مسیری معین را با توجه به انحنای در و شیشه طی می‌کند.

عوامل انتقال نیرو از موتور و یا دست به شیشه:  برای انتقال نیرو از الکتروموتور و یا دست به شیشه از عوامل واسطه‌ای استفاده می‌شود. این عوامل می‌توانند به صورت کابل و یا به صورت بازوهای فلزی باشند.

دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو

 فیوز سوخته : از علل کار نکردن شیشه بالابر، به سوختگی فیوز می‌توان اشاره کرد. هر وسیله برقی درون کابین فیوز مجزایی دارد. جعبه فیوز ماشین معمولا زیر کاپوت قرار دارد. برای پیدا کردن فیوز مربوط به بالابر شیشه به دفترچه راهنما مراجعه کنید و در صورتی که سوخته باشد آن را تعویض کنید.

 سوئیچ خراب : سوئیچ یا همان دکمه ای که با فشار دادن آن شیشه را بالا و پایین می‌برید با هر بار فشار دادن کمی مستهلک می‌شود. در استفاده از آن مراقب باشید که آن را با شدت ملایمی فشار دهید. در صورتی که بتوانید با استفاده از دکمه های پشت کنسول یا در مورد شیشه های عقب با استفاده از سوئیچ های جلو شیشه ها را جابجا کنید به احتمال بسیار زیاد سوئیچ همان شیشه خراب شده است.

موتور پنجره معیوب : کار نکردن شیشه بالابر خودرو می‌تواند از خرابی موتور شیشه بالابر باشد. هر شیشه یک موتور الکتریکی جداگانه دارد. زمانی که دکمه های بالا و پایین شیشه بالابر فشار داده می‌شوند موتور که با یک چرخ دنده به رگلاتور متصل شده است آن را به حرکت در می‌آورد. در صورت خرابی یا نیم سوز شدن آن، نیروی لازم برای حرکت دادن شیشه وجود نخواهد داشت.

این خرابی معمولا با لرزش شیشه یا صدای شبیه به ناله آن همراه هست. تشخیص آن هم با آمپرسنج میسر است و تعویض آن فقط توسط متخصص باید انجام شود. خرابی موتور معمولا به علت استهلاک آن در اثر کار کردن زیاد است.

 رگلاتور پنجره معیوب: رگلاتور یا تنظیم کننده مکانیکی وظیفه نگهداری از شیشه را بر عهده دارد که شامل چرخ دنده‌های متعددی هست. در صورتی که از عملکرد قسمت‌های برقی مطمئن هستید، کار نکردن شیشه بالابر، به علت خرابی رگلاتور است.

اگر زمانی که دکمه‌ها را می‌فشارید، صدای وزوز موتور بالابر را می‌شنوید، احتمالا مشکل از موتور یا رگلاتور است. اما اگر با فشار دادن کلید‌ها صدایی نمی‌شنوید، وقت آن است که به سراغ فیوز‌ها بروید.

مشکل سیم کشی :سوییچ بالابر و موتور آن توسط یک سری سیم به یکدیگر متصل شده اند. هرچند که احتمال قطع شدگی آنها کم است ولی ممکن هست مثلا در طی انجام تعمیری که اخیرا انجام داده اید سهوا یکی از آنها توسط مکانیک قطع شده باشد که سبب کار نکردن شیشه بالابر می‌شود.

قفل ایمنی کودک :در صورتی که ماشین شما به قفل ایمنی کودک مجهز است قبل از هر اقدامی از فعال نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

افزایش عمر شیشه بالابر ماشین

برای طول عمر شیشه بالابر خودرو رعایت چند نکته لازم است؛ به محض آنکه شیشه به بالا یا پایین رسید، دکمه‌ها را رها کنید. نگه داشتن دکمه‌ها در حالی که شیشه به حد نهایی خود رسیده است، باعث ایجاد فشار به موتور و رگولاتور می‌شود.

پلاستیک‌های شیشه بالابر را مدام چک کنید و همواره آن‌ها را چرب نگه داید تا از شکستگی یا خشکی آن‌ها جلوگیری شود.

شیشه بالابر ماشین به انگلیسی

اگر علاقه مند هستید بدانید معنی شیشه بالابر ماشین به انگلیسی چیست باید بدانید کلمات window regulator بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟