تاکسی‌های یورو ۴ شماره‌گذاری می‌شود

چهارشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
تاکسی

بر اساس مصوبه قانون هوای پاک، ورود خودروها با استاندارد یورو 4 به حمل ونقل عمومی ممنوع  و باید دارای استاندارد یورو 5 باشند اما سازمان محیط زیست برای حل مشکل تاکسیرانان، با شماره گذاری ۵۰۰۰ تاکسی با استاندارد یورو 4 موافقت کرد.

به گزارش خودرونویس، در حالی که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد.

با این وجود اکنون سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درخواست شماره‌گذاری تاکسی‌های دارای استاندارد یورو ۴ را کرده است. آن هم در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده بود که جلوی شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ در سال ۹۹ را خواهد گرفت. جالب اینجاست که این سازمان از قول مساعد سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره گزاری 500 تاکسی نوسازی شده با استاندارد یورو 4 خبر داده است.

در این بین امروز مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد: پیشنهاد مشترک وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص شماره‌گذاری ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی گازسوز با استاندارد یورو (۴) درهیئت وزیران تصویب شد.

مرضیه حصاری با اعلام خبر فوق، اظهارکرد: در جلسه هیئت وزیران در هفته جاری و به دنبال پیگیری‌های مستمر، هیئت محترم وزیران طرح فوق را به تصویب رساند که هدف آن حمایت از رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروهای فرسوده آن‌ها است.

وی افزود: با هدف ارتقای استاندارد خودروهای حمل‌ونقل عمومی و به منظور کاهش آلودگی هوا، وفق ماده ۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک، حداقل حدود مجاز آلایندگی خودروهای تولید داخل و وارداتی یورو (۵) تعیین شده اما از سوی دیگر، تعداد زیادی از رانندگان تاکسی در کشور که در اواخر سال ۱۳۹۸ در طرح نوسازی خودروی فرسوده خود با استفاده از تسهیلات بانکی شرکت کرده بودند به دلیل تولید خودروهای با استاندارد یورو (۴) با مشکل عدم شماره‌گذاری خودرو تحویلی به دلیل این مصوبه مواجه بودند که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب شماره‌گذاری ۵۰۰۰  ناوگان تاکسی گازسوز با استاندارد یورو (۴) در هیئت وزیران این مشکل حل شد.

حصاری ادامه داد: وفق ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده 8 قانون هوای پاک ناظر بر از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشورهمواره از اولویت‌های اصلی حوزه حمل‌ونقل در وزارت کشور محسوب می شود و در سال‌های اخیر نوسازی ۷۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده عملیاتی شده است که امیدواریم با این مصوبه اخیر هیئت وزیران و همکاری‌های سازمان برنامه و بودجه و خودروسازان، اتفاقات خوبی در زمینه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در سال‌ جاری در کشور روی دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حصاری تاکید کرد: در حال حاضر اراده دولت بر حمایت جدی از رانندگان تاکسی به عنوان قشر شریف و زحمتکش است که بخش مهمی از خدمات‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل شهری را به شهروندان برعهده دارند و با اعلام آمادگی سازمان بیمه تامین اجتماعی، امیدواریم در پی حل مشکل شماره‌گذاری تاکسی‌ها بتوانیم با اصلاح فهرست رانندگان شهری بیمه شده و حذف افرادی که در سال‌های اخیر دیگر راننده محسوب نمی‌شوند، نسبت به بیمه کردن رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری اقدام کنیم.

 

در مورد بنزین یورو 4 بیشتر بدانید

استاندارد یورو ‌4 یک معیار بین‌المللی است که بر اساس آن عدد اکتان (معیار بهسوزی سوخت موتورهای بنزینی) و آلاینده‌های سوخت باید در یک محدوده مجاز باشد. در برخی پالایشگاه‌های کشور سوخت براساس استاندارد یورو ‌4 تولید می‌شود و در بعضی پالایشگاه‌ها که هنوز موفق به تولید بنزین با استاندارد یورو ‌4 نشده‌اند، طرح‌هایی برای تولید این فرآورده مطابق با استاندارد یورو‌4 مطرح یا در حال اجراست.

براساس استاندارد یورو 4، عدد اکتان بنزین باید بالاتر از ۹۱ باشد؛ عدد اکتان نشان‌دهنده آرام سوزی و خشک‌سوزی سوخت در موتورهای بنزینی است.

مشخصه‌ای که در اعمال استاندارد برای سوخت مصرفی در خودروها مورد توجه است مقدار بنزن موجود در آن است. بنزن ماده‌ای سرطان‌زا و بسیار خطرناک است. براساس استاندارد یورو‌4 میزان بنزن مجاز در سوخت بنزین حداکثر یک درصد است.

یکی از ویژگی‌هایی که در  بنزین حد مجازی برای آن در نظر گرفته شده مواد آروماتیک و حلقوی است که براساس استاندارد یورو ‌4 مقدار مجاز در‌نظر گرفته شده برای این گروه از ترکیبات حداکثر 35 درصد است.

از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم برای سوخت بنزین مصرفی در خودرو‌ها میزان گوگرد موجود در آن است که براساس استاندارد یورو ‌4 میزان گوگرد نباید بیش از 50ppm باشد: (ppm واحد در یک میلیون). این در حالی است که در استانداردهای قبلی میزان مجاز برای گوگرد موجود در سوخت خودرو‌ها 100 تا 200 یا حتی 600ppm در نظر گرفته می‌شد.

به طور کلی، استاندارد یورو ‌4 از جمله استانداردهای سختگیرانه است که در تعیین این استاندارد حد مجاز در نظر گرفته شده برای بسیاری از ترکیبات بیماری‌زا که به افزایش آلودگی در شهرهای بزرگ منجر می‌شود تغییر یافته است.

به همین منظور هم وزارت نفت به‌ویژه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم همه توانش را به کار برده است که استانداردهای سوخت توزیعی را با هدف حفظ سلامت مردم و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود ارتقا دهد.

هم اکنون در هشت کلانشهر اصفهان، اراک، تبریز، مشهد، کرج، شیراز، اهواز و تهران و همچنین برخی شهرهای همجوار آنها بنزین یورو 4 توزیع و مصرف می‌شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟