اخبار خودرو ایران

آدرس مراکز تعویض پلاک تهران

سه شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه

مراجعه به مراکز تعویض پلاک یکی از اقداماتی است که در فرآیند نقل و انتقال خودرو باید انجام شود.در حال حاضر هشت مرکز تعویض پلاک در مناطق مختلف شهر تهران فعال است و شهروندان تهران با توجه به محدوده سکونت خود می توانند از خدمات این مراکز بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، مراجعه به مراکز تعویض پلاک یکی از اقداماتی است که در فرآیند نقل و انتقال خودرو باید انجام شود. این مراکز توسط نیروی انتظامی کشور مدیریت می شوند و مسئول تحویل پلاک جدید به خریداران خودرو هستند. در شهر تهران، در مجموع هشت مرکز تعویض پلاک فعالیت می‌کنند که از این هشت مرکز، شش مرکز برای شماره گذاری خودرو و دو مرکز برای شماره گذاری موتورسیکلت هستند.

ساعات کار مراکز تعویض پلاک از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت هفت صبح تا 14 و پنج‌شنبه‌ها از ساعت هفت صبح تا ساعت 12 است که معمولا در روزهای آخر سال، به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان برای تعویض پلاک وسایل نقلیه، ساعت کار این مراکز افزایش می‌یابد.آدرس و شماره تلفن مراکز تعویض پلاک تهران به شرح زیر هستند:

نام مرکز آدرس تلفن
میثم کیلومتر 17 جاده مخصوص کرج-خ داروپخش- خ روز دارو 44991856

11-44986000

خاوران کیلومتر 10 جاده خاوران-بعد از سه راه خاورشهر 33851332،35044121
الغدیر یافت آباد، بلوار الغدیر، خیابان حسینی 66133693
اتحاد تهرانپارس، حکیمیه، خ اتحاد، اتحاد 5 77393030
چیتگر کیلومتر 12 بزرگراه شهید لشگری(جاده مخصوص تهران کرج) 44901929
باقرشهر باقر شهر، خ قمصر، خ انرژی 56528656
یادگار امام(ویژه موتور سیکلت) اتوبان یادگار امام(ره)، خ زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو 66554622، 66256729، 66516818
خلیج فارس(ویژه موتور سیکلت) کیلومتر 7 جاده قدیم کرج، خ خلیج، بلوار رهنما 66260262، 66209743

 

مراحل تعویض پلاک خودرو

اما قبل از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید لازم است تا موارد مهمی را در نظر داشته باشید. پس از تنظیم قرارداد خصوصی میان فروشنده و خریدار، اولین مرحله برای معامله خودرو این است که طرفین (خریدار و فروشنده) قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی‌ به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و با تحویل مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو کنند. برای اینکه مراحل تعویض پلاک خودرو شما به درستی پیش برود لازم است تا موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید.

*پرداخت ورودی پارکینگ  تعویض پلاک و دریافت یک برگه نوبت‌دهی

*طبق شماره برگه ورودی به غرفه مورد نظر خود در ساختمان اداری مراجعه کنید

*بعد از دریافت پوشه، مدارک مورد نیاز را در داخل پوشه گذاشته و جهت بررسی نهایی به کارشناس حقوقی غرفه مربوطه تحویل می‌دهید

*یک کاغذ برای بازدید خودرو به شما داده می‌شود که افسر حاضر در تعویض پلاک، شماره شاسی، شماره موتور، شماره بدنه و اصالت خودرویتان را بررسی و تایید می‌کند

*برگه تایید بازدید فنی به همراه شرایط خلافی خودرو به شما داده می‌شود. در صورتی که خودرو دارای خلافی باشد، این مبلغ باید توسط فروشنده و با دستگاه POS موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت شود.

* واریز وجه تعویض پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه در باجه بانک ملی

* پس از تایید نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو، دستور فک پلاک و سپس برگه سبز خودرو را دریافت می‌کنید و پس از آن پلاک قدیم را تحویل انبار پلاک داده و پلاک جدید دریافت می‌کنید.

*برای نصب پلاک اگر بخواهید پلاک جدیدی بر روی خودرو نصب کنید حدودا 10 دقیقه و اگر پلاک قبلی خود را برای تعویض بخواهید حداکثر 1 ساعت باید منتظر بمانید.

*برای خروج از پارکینگ برگه ورودی را تحویل داده و خارج می‌شوید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو

نکته مهم دیگری که باید قبل از رفتن به مرکز تعویض پلاک خودرو مورد توجه قرار دهید این است که، مدارک زیر که شامل مدارک خریدار و فروشنده است، را حتما به همراه خود داشته باشید، در غیر اینصورت روند انجام فعالیت های شما با نقص هریک از این موارد متوقف خواهد شد.

مدارک فروشنده خودرو برای تعویض پلاک خودرو

*اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولیدداخل)

*اصل کارت شناسایی خودرو

*اصل سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادرشده است

*اصل شناسنامه و کارت ملی

*اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر

*اصل کارت معاینه فنی معتبر(خودروهای شخصی و دولتی که بیش از 4 سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی‌ که بیش از یک سال از مدل آن‌ها سپری شده باشد)

*حضور فروشنده و خریدار یا نماینده قانونی آن‌ها

*در صورتی که فروشنده به خریدار وکالت تعویض پلاک دهد حضور او الزامی نیست

نکته مهم: اگر خودرو شما نیاز به برگه معاینه فنی دارد حتما قبل از اقدام به مراکز تعویض پلاک نسبت به این موضوع اقدام کنید. به همین منظور مراکز معاینه فنی تهران و همچنین مراکز معاینه فنی استانها و شهرستانها پاسخگوی شما خواهند بود.

مدارک خریدار خودرو برای تعویض پلاک خودرو

خریدار  خودرو نیز باید مدارک زیر را به منظور تعویض پلاک همراه خود داشته باشد.

*شناسنامه و کارت ملی

*قبض برق به نام خریدار خودرو یا پدر خریدار

*مدارک احراز سکونت خریدار در صورت نبودن قبض برق (ارائه سند اجاره نامه منزل مسکونی به‌نام خریدار خودرو دارای کد رهگیری و هلوگرام یا ارائه سند اجاره‌نامه چاپی دارای‌ هلوگرام و کد رهگیری منزل مسکونی به‌نام خریدار خودرو)

هزینه تعویض پلاک خودرو

هزینه تعویض پلاک براساس ابلاغیه قانون بودجه توسط پلیس راهور اخذ شده و به خزانه دولت واریز می‌شود. براساس قانون بودجه و ابلاغی که به پلیس راهور شده است، هزینه تعویض پلاک از متقاضیان دریافت می‌شود.

بر این اساس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان هزینه بابت پلاک از مالکان اخذ شده و به خزانه دولت واریز می‌شود؛ علاوه بر آن، ۳۷ هزار و ۷۳۱ تومان بابت مجموع خدمات هوشمندسازی از جمله پست، پاکت‌گذاری و … اخذ می‌شود که در مجموع ۱۵۷ هزار و ۷۳۱ تومان در مرکز شماره‌گذاری از مالکان خودرو اخذ می‌شود. هزینه تعویض پلاک برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است.

به خاطر داشته باشید در مرکز تعویض پلاک تنها پرداخت هزینه خلافی خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمی‌ علاوه بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند هم بر عهده فروشنده است. مابقی هزینه‌ها در مرکز تعویض پلاک (همان 100 هزار تومان) برعهده خریدار است.

شرایط تعویض پلاک آسیب دیده خودرو

طبق گفته پلیس راهور، شهروندانی که قصد تعویض پلاک آسیب دیده خودروی خود را دارند می توانند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. برای تعویض پلاک آسیب دیده خودرو حضور مالگ یا نماینده قانونی و رسمی وی الزامی است. مالک یا نماینده قانونی وی با در دست داشتن سند مالکیت، کارت شناسایی خودرو و همچنین برگه گواهی عدم خلافی باید برای تعویض پلاک آسیب دیده به یکی از مراتب تعویض پلاک مراجعه کنند.

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که ارائه مدارک احراز هویت (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و گذرنامه معتبر) هم الزامی است، توضیح داد: مالک پس از ارائه این مدارک می تواند با پرداخت هزینه یک یا هر دو پلاک نسبت به ساخت مجدد آن اقدام کند.

انتقال سند ثبتی

لازم به ذکر است که صرف تعویض پلاک برای نقل و انتقال خودرو کافی نبوده و خریدار و فروشنده پس از تعویض پلاک در یکی از مراکز نامبرده باید نسبت به انتقال سند ثبتی خودرو در یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. باید خاطرنشان کنیم که هزینه انتقال سند ثبتی خودرو نسبت به مدل و سال تولید آن متغیر بوده و نرخ آن در سیستم ثبتی کشور مشخص شده است.

نکات مهم تعویض پلاک خودرو

موضوع مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تمام هزینه‌ها در  تعویض پلاک تنها از طریق کارت بانکی قابل پرداخت است، بنابراین قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک به طور حتم موجودی کارت بانکی خود را کنترل کنید. در عین حال در زمان تعویض پلاک نیازی به تسویه حساب عوارض شهرداری نیست و تسویه حساب عوارض شهرداری برای دفاتر اسناد رسمی‌ و در زمان انتقال سند لازم و ضروری است.

خلافی خودرو از طریق دستگاه کارتخوان موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود. این دستگاه‌ها مجهز به بارکدخوان هستند. بنابراین نیازی به تسویه خلافی پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک وجود ندارد و این کار به سهولت در مراکز امکان پذیر است.

نکته مهم دیگر این است که زوج یا فرد بودن پلاک به هیچ عنوان انتخابی نیست و کاملا به صورت تصادفی خواهد بود، بنابر این ذهن خود را زیاد درگیر این موضوع نکنید.

در زمان انتقال پلاک چنانچه خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد از وی سوال می‌شود که مایل است کدام پلاک بر روی خودرو موردنظر نصب شودو شاید این موضوع به انتخاب پلاک متقاضی کمک کند.

چنانچه خریدار پلاک آزاد دارد که در مرکز تعویض پلاکی که به آن مراجعه کرده موجود نیست دو راه به وی پیشنهاد می‌شود. ابتدا مدارک خودرو پس گرفته شود و خریدار به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاکی مراجعه کنند که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد! مسیر دوم این است که خریدار مبلغ 50 هزار تومان پرداخت کند تا پلاک آزاد در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و در مرکز تعویض پلاک فعلی یک پلاک جدید با همان شماره برای او صادر شود. این فرآیند به طور تقریبی حدود یک ساعت زمان بر خواهد بود.

تمام مراحل و فرآیند تعویض پلاک در صورتی که مورد خاصی پیش نیاید حدود دو الی سه ساعت زمان خواهد برد.

نکته مهم و اساسی که باید به خاطر داشته باشید این است که از خرید خودرو به صورت وکالتی پرهیز کنید. زیرا در صورتی که به هر دلیلی خودرو مشکل داشته باشد تا انجام مراحل قانونی خودرو در پارکینگ تعویض پلاک توقیف می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت المثنی خودرو

در رابطه با مدارک خودرو نیز باید موارد مهمی را در نظر داشته باشد و اگر به دنبال المثنی مدارک خود برای تعویض پلاک هستید رعایت نکات زیر برای شما الزامی است.

 

در عین حال حضور مالک یا وکیل قانونی او برای سپری شدن مراحل قانونی به همراه خودرو ضروری است.

نکته مهمتر آنکه ارائه دادن اصل تمام مدارک شناسایی و یا وکالتنامه به همراه اصل مدارک شناسایی الزامی خواهد یود.

به خاطر داشته باشید که اصل سند فروش کارخانه تولید کننده (تولید داخل) لازم است و باید اصل سند مالکیت خودرو که از طرف پلیس ناجا صادر شده را حتما همراه خود داشته باشید.

ارائه دادن گواهی مفاصا حساب اجرائیات,،اگر وجه معوقه جرایم پرداخت نشده باشد، نیاز است.

واریز فیش بانکی به شماره حساب ۰۲۶۷۰۰۶۷۰۰۰۰۷ نزد بانک ملی بابت هزینه صدور کارت المثنی مشخصات خودرو اجباری است. همچنین گرفتن تعهد کتبی از مالک خودرو یا وکیل قانونی او لازم است.

در نهایت شما باید پرداخت هزینه پستی برای ارسال کارت مشخصات را نیز پرداخت کنید.

نحوه گرفتن پلاک خودرو تهران

یک از موضوعاتی که بسیاری از شهروندان سایر شهر ها به دنبال آن هستند نحوه دریافت پلاک تهران است.  یکی از شرایط مهم و اساسی دریافت پلاک تهران یا هر استان دیگری سکونت در آن استان است. بعبارتی شما برای دریافت پلاک تهران باید ساکن تهران بوده و از ارائه آدرس‌های نادرست حتما پرهیز کنید، زیرا کارت خودرو به آدرس محل سکونت شما ارسال می شود و در صورت برگشت خوردن دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

چگونه پلاک زوج یا فرد بگیریم؟

یک نکته مهم و اسای در فرآیند تعویض پلاک  این است که که پلاک زوج و فرد توسط راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود و کارگذار تعویض پلاک هیچ توانایی در تعیین پلاک زوج و فرد ندارد و صدور پلاک زوج یا فرد کاملا تصادفی است و شما توانایی در تعیین این امر نخواهید داشت.

مدت زمان صدور کارت خودرو

از زمانی که شماره پلاک شما تعیین و فرایند مربوط به تعویض پلاک تمام می‌شود شما می‌توانید از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی فرایند ارسال کارت خودرو خود را مشاهده کنید. دقت داشته باشید از آنجایی که این سازمان خدمات مختلفی بجز کارت خودرو دارد ابتدا نوع جست و جو را روی کارت خودرو قرار دهید سپس پلاک خود را وارد کنید.

تعویض پلاک شهرستان در تهران

زمانی که شما می‌خواهید تعویض پلاک شهرستان را در تهران انجام دهید چند حالت بوجود می‌آید:

حالت اول زمانی است که شما نقل مکان کرده‌اید و در تهران ساکن شده‌اید که با ارائه مدارک به پلیس +10 و تغیر محل سکونت می‌توانید به یکی از شعب تعویض پلاک در تهران رفته و پلاک قبلی را فک و پلاک تهران دریافت کنید.

حالت دوم زمانی است که شما به دلیل شغل خود دو منزل در تهران و شهرستان و دو خودرو دارید که در این حالت بدون فک پلاک قبلی می‌توانید پلاک جدید بر اساس محل احراز شده دریافت کنید.

حالت سوم حالتی است که شما مدام در رفت و آمد هستید که در این صورت شما نمی‌توانید پلاک خود را تغییر دهید.

4 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟