به گزارش پایگاه خبری خودرونویس،بر این اساس توصیه می شود مراجعه کنندگان قبل از عزیمت به سمت این مراکز ابتدا آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو را بررسی کرده و نزدیکترین مرکز به محل سکونت خود را انتخاب و سپس با تهیه چک لیستی از مدارک لازم جهت انجام این امور و تکمیل آنها به این مراکز مراجعه کنند. به یاد داشته باشید که تعویض پلاک و شماره گذاری خودرو باید مدارک زیر را به همراه داشته باشند:

  1. اصل سند فروش کارخانه سازنده(تولیدداخل)
  2. اصل کارت شناسایی وسیله نقلیه
  3. اصل سند مالکیت وسیله نقلیه که توسط ناجا صادرشده است
  4. اصل شناسنامه جدید یا کارت ملی متعاملین یانمایندگان قانونی آن‌ها
  5. حضور فروشنده وخریدار یا نماینده قانونی آن‌ها
  6. ارائه برگ عدم خلافی
  7. ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه
  8. مدارک احراز سکونت خریدار
  9. ارائه اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر
  10. ارائه اصل کارت معاینه فنی (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از 4 سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آن ها سپری شده باشد).

نکته مهم: اگر خودرو شما نیاز به برگه معاینه فنی دارد حتما قبل از اقدام به مراکز تعویض پلاک نسبت به این موضوع اقدام کنید. به همین منظور مراکز معاینه فنی تهران و همچنین مراکز معاینه فنی استانها و شهرستانها پاسخگوی شما خواهند بود.

احراز آدرس مل سکونت خریدار

مشخص شدن آدرس محل سکونت خریدار، یکی از موارد بسیار مهمی است که برای پلیس راهور باید مشخص شود. بارها مشاهده شده که بسیاری از افراد بدون همراه داشتن مدارک کافی برای احراز محل سکونت به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پلیس مدارک ارائه شده را قبول نکرده و خریدار ملزم است که بار دیگر با مدارک درست به مرکز تعویض پلاک مربوطه مراجعه کند.

در این صورت یا ممکن است قرار تعویض پلاک به روز دیگری موکول شود یا اینکه زمان زیادی باید معطل شوید تا مدارک احراز محل سکونت به دستان برسد. از این رو در این بخش مدارک لازم و کافی برای احراز آدرس محل سکونت را بیان می‌کنیم تا پیش از رفتن به مراکز تعویض پلاک، آن‌ها را همراه خود ببرد.

  1. ارائه سندمالکیت منزل مسکونی به نام مالک وسیله نقلیه به همراه یک فیش(آب؛برق یاگاز)که مویدآدرس مربوطه باشد
  2. ارائه سنداجاره منزل مسکونی به نام مالک وسیله نقلیه با کد رهگیری و تائیدیه از سامانه املاک و مستغلات کشور
  3. ارائه جواز کسب معتبر به نام مالک به همراه یک فیش(آب؛برق یاگاز)که موید آدرس محل سکونت خریدار باشد
  4. ارائه سند مالکیت واحد مسکونی به نام همسر مالک وسیله نقلیه به همراه یک فیش(آب؛برق یاگاز) که موید آدرس مربوطه باشد
  5. درصورت ادعای سکونت مالک درمنزل والدین ارائه سند(استیجاری-ملکی)بنام پدریامادربرابربند1و2
  6. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با ذکر آدرس محل سکونت والدین که به تائید آموزش و پرورش منطقه رسیده باشد
  7. اصل فیش آب، برق یا گاز به تاریخ روز و به نام متقاضی(بعنوان مدارک تکمیلی)
  8. تائیدیه معتبر ممهور به مهرشورای محل/روستا مطابق محل صدور شناسنامه
  9. فروشنامه منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی، روستایی که به تایید شورای اسلامی محل رسیده باشد.
  10. نامه های رسمی ازادارات عشایر و امور روستائی سازمان جهاد کشاورزی(عشایر)
  11. ارائه معرفی نامه از اداره محل خدمت(ویژه کارکنان دولت ونیروهای مسلح) با ذکر آدرس محل سکونت کارکنان مذکور و تائید توسط واحد مربوطه
  12. درخصوص سازمان‌ها؛ کارخانجات؛ شرکت‌ها براساس اساسنامه و روزنامه‌های رسمی که حداکثر دو سال از تاریخ ثبت روزنامه نگذشته باشد و همچنین براساس شهرستان محل ثبت شرکت با ذکر آدرس دقیق محل فعالیت
  13. در رابطه با سازمان ها؛کارخانجات وشرکت‌ها که دارای شعبه و یا دفاتر در سایر شهرستان‌ها(بغیرازشهری که سازمان؛کارخانه یاشرکت در آنجا به ثبت رسیده )می باشندبایستی براساس مندرجات اساسنامه وروزنامه رسمی آنهاباذکرآدرس دقیق محل شعبه پس ازتائیدتوسط اداره ثبت شرکتهای شهرموردنظراقدام می گردد

دقت کنید که صرف داشتن آدرس در سامانه به جهت پلاک نصبی یا آزاد امانی دلیلی براحراز محل سکونت مالک نیست.

مراحل تعویض پلاک خودرو

اما قبل از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید لازم است تا موارد مهمی را در نظر داشته باشید. پس از تنظیم قرارداد خصوصی میان فروشنده و خریدار، اولین مرحله برای معامله خودرو این است که طرفین (خریدار و فروشنده) قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی‌ به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و با تحویل مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو کنند. برای اینکه مراحل تعویض پلاک خودرو شما به درستی پیش برود لازم است تا موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید.

*پرداخت ورودی پارکینگ  تعویض پلاک و دریافت یک برگه نوبت‌دهی

*طبق شماره برگه ورودی به غرفه مورد نظر خود در ساختمان اداری مراجعه کنید

*بعد از دریافت پوشه، مدارک مورد نیاز را در داخل پوشه گذاشته و جهت بررسی نهایی به کارشناس حقوقی غرفه مربوطه تحویل می‌دهید

*یک کاغذ برای بازدید خودرو به شما داده می‌شود که افسر حاضر در تعویض پلاک، شماره شاسی، شماره موتور، شماره بدنه و اصالت خودرویتان را بررسی و تایید می‌کند

*برگه تایید بازدید فنی به همراه شرایط خلافی خودرو به شما داده می‌شود. در صورتی که خودرو دارای خلافی باشد، این مبلغ باید توسط فروشنده و با دستگاه POS موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت شود.

* واریز وجه تعویض پلاک برابر تعرفه به حساب خزانه در باجه بانک ملی

* پس از تایید نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو، دستور فک پلاک و سپس برگه سبز خودرو را دریافت می‌کنید و پس از آن پلاک قدیم را تحویل انبار پلاک داده و پلاک جدید دریافت می‌کنید.

*برای نصب پلاک اگر بخواهید پلاک جدیدی بر روی خودرو نصب کنید حدودا 10 دقیقه و اگر پلاک قبلی خود را برای تعویض بخواهید حداکثر 1 ساعت باید منتظر بمانید.

*برای خروج از پارکینگ برگه ورودی را تحویل داده و خارج می‌شوید.

نکات مهم تعویض پلاک خودرو

موضوع مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تمام هزینه‌ها در  تعویض پلاک تنها از طریق کارت بانکی قابل پرداخت است، بنابراین قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک به طور حتم موجودی کارت بانکی خود را کنترل کنید. در عین حال در زمان تعویض پلاک نیازی به تسویه حساب عوارض شهرداری نیست و تسویه حساب عوارض شهرداری برای دفاتر اسناد رسمی‌ و در زمان انتقال سند لازم و ضروری است.

خلافی خودرو از طریق دستگاه کارتخوان موجود در مرکز تعویض پلاک پرداخت می‌شود. این دستگاه‌ها مجهز به بارکدخوان هستند. بنابراین نیازی به تسویه خلافی پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک وجود ندارد و این کار به سهولت در مراکز امکان پذیر است.

نکته مهم دیگر این است که زوج یا فرد بودن پلاک به هیچ عنوان انتخابی نیست و کاملا به صورت تصادفی خواهد بود، بنابر این ذهن خود را زیاد درگیر این موضوع نکنید.

تعویض پلاک خودرو

در زمان انتقال پلاک چنانچه خریدار چند پلاک آزاد داشته باشد از وی سوال می‌شود که مایل است کدام پلاک بر روی خودرو موردنظر نصب شودو شاید این موضوع به انتخاب پلاک متقاضی کمک کند.

چنانچه خریدار پلاک آزاد دارد که در مرکز تعویض پلاکی که به آن مراجعه کرده موجود نیست دو راه به وی پیشنهاد می‌شود. ابتدا مدارک خودرو پس گرفته شود و خریدار به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاکی مراجعه کنند که پلاک آزاد در آنجا قرار دارد! مسیر دوم این است که خریدار مبلغ 50 هزار تومان پرداخت کند تا پلاک آزاد در مرکز تعویض پلاک قبلی قیچی شده و در مرکز تعویض پلاک فعلی یک پلاک جدید با همان شماره برای او صادر شود. این فرآیند به طور تقریبی حدود یک ساعت زمان بر خواهد بود.

تمام مراحل و فرآیند تعویض پلاک در صورتی که مورد خاصی پیش نیاید حدود دو الی سه ساعت زمان خواهد برد.

نکته مهم و اساسی که باید به خاطر داشته باشید این است که از خرید خودرو به صورت وکالتی پرهیز کنید. زیرا در صورتی که به هر دلیلی خودرو مشکل داشته باشد تا انجام مراحل قانونی خودرو در پارکینگ تعویض پلاک توقیف می‌شود.

هزینه تعویض پلاک خودرو

هزینه تعویض پلاک براساس ابلاغیه قانون بودجه توسط پلیس راهور اخذ شده و به خزانه دولت واریز می‌شود. براساس قانون بودجه و ابلاغی که به پلیس راهور شده است، هزینه تعویض پلاک از متقاضیان دریافت می‌شود.

بر این اساس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان هزینه بابت پلاک از مالکان اخذ شده و به خزانه دولت واریز می‌شود؛ علاوه بر آن، ۳۷ هزار و ۷۳۱ تومان بابت مجموع خدمات هوشمندسازی از جمله پست، پاکت‌گذاری و … اخذ می‌شود که در مجموع ۱۵۷ هزار و ۷۳۱ تومان در مرکز شماره‌گذاری از مالکان خودرو اخذ می‌شود. هزینه تعویض پلاک برای تمامی خودروهای داخلی و وارداتی یکسان است.

به خاطر داشته باشید در مرکز تعویض پلاک تنها پرداخت هزینه خلافی خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمی‌ علاوه بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند هم بر عهده فروشنده است. مابقی هزینه‌ها در مرکز تعویض پلاک (همان 100 هزار تومان) برعهده خریدار است.

شرایط تعویض پلاک آسیب دیده خودرو

طبق گفته پلیس راهور، شهروندانی که قصد تعویض پلاک آسیب دیده خودروی خود را دارند می توانند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. برای تعویض پلاک آسیب دیده خودرو حضور مالگ یا نماینده قانونی و رسمی وی الزامی است. مالک یا نماینده قانونی وی با در دست داشتن سند مالکیت، کارت شناسایی خودرو و همچنین برگه گواهی عدم خلافی باید برای تعویض پلاک آسیب دیده به یکی از مراتب تعویض پلاک مراجعه کنند.

 

معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که ارائه مدارک احراز هویت (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و گذرنامه معتبر) هم الزامی است، توضیح داد: مالک پس از ارائه این مدارک می تواند با پرداخت هزینه یک یا هر دو پلاک نسبت به ساخت مجدد آن اقدام کند.

 

 

5 از 2 رای