صنعت قطعه سازی
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی:

حذف قیمت گذاری دستوری پیش نیاز واردات خودرو است

شنبه - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی در خصوص طرح واردات خودرو در ازای صادرات گفت: این طرح هنوز تصویب نشده است در خبرها آمده بود که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح سامان‌دهی صنعت خودرو (واردات مشروط خودرو) را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته و طی نامه‌ای اعلام کرده که ایرادات سابق این هیات، همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش خودرونویس، سیامک مقتدری گفت: اگر مجمع تشخیص این طرح را تصویب نکند عملا این طرح رد می شود اما در کل ما مخالفتی با واردات خودرو نداریم و می بایست شرایط و سازوکار این طرح مورد بررسی قرار بگیرد اگر فقط صادرات خودرو و قطعه مطرح باشد با توجه به محدودیت هایی که در بحث تحریم ها وجود دارد عملا نمی توان صادرات را به آن شکل که مد نظر است محقق کرد و بتوان در بازارهای خاصی که طی این چندسال صادرات داشتیم به فعالیت ادامه دهیم .

وی ادامه داد: به نظر می رسد این طرح خیلی موثر نباشد در حالی که ما در داخل با مشکلاتی نظیر قیمت گذاری دستوری و حتی آزادسازی قیمت خودرو دست و پنجه نرم می کنیم این گونه طرح ها که با مخالفت های زیادی قبل از تصویب شدن مطرح می شوند راه به جایی ندارند.

وی گفت: آزادسازی واردات خودرو می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار خودرو داشته باشد به طوری که می‌تواند قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی را تا اندازه زیادی کاهش دهد، هم چنین یک فضای رقابتی ایجاد کند و باعث افزایش کیفیت خودرو‌ها شود، اما این هدف زمانی محقق می شود که چالش هایی همچون قیمت گذاری دستوری و روند کنونی عرضه و تقاضا را شاهد نباشیم.

واردات قطعه و خودرو به کشور پیامدهای مثبتی در پی دارد

مقتدری گفت: واردات قطعه و خودرو به کشور پیامدهای مثبتی در پی دارد تولید قطعه اکنون در داخل، بدون همکاری‌های خارجی است، از انتقال دانش و تکنولوژی فنی محروم هستیم و ارتباط ما با شبکه جهانی تولید خودرو و قطعه مسدود است همه این عوامل باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی شده است.

وی درپایان گفت: طرح های این چنینی تاثیری زیادی بر بازار ندارند این رویه همواره در کشور اتفاق افتاده به طوری که با وقوع تحریم‌ها، تولید داخلی ارجحیت پیدا می‌کند و پس از آزادسازی واردات، تولید داخلی و شعارهای مبتنی بر خودکفایی اقتصادی و داخلی‌سازی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟