صنعت قطعه سازی
یک فعال صنعت قطعه سازی مطرح کرد:

صادرات قطعه بدون مشارکت خارجی امکان پذیر نیست

سه شنبه - ۹ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه

فعال صنعت قطعه سازی در خصوص طرح واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات گفت: اگر این طرح را با دید یک مشوق برای صنعت قطعه سازی و یک مشوق جهت توسعه صادرات نگاه کنیم این طرح مثبت و خوب است .

به گزارش خودرونویس، امید رضایی گفت: ما می بایست برای صادرات انگیزه های لازم را فراهم کنیم بنابراین اکنون که این انگیزه و طرح مطرح شده بهترین فرصت برای قطعه سازان است که تلاش بیشتری برای دستیابی به بازارهای صادراتی انجام دهند.

وی گفت: نخستین سوالی که در باره این مصوبه مجلس، به ذهن خطور می‌کند این است که آیا قطعه ساز ما در حد و اندازه ای است که بخواهد صادرات انجام دهد؟جواب این سوال مثبت است قطعه ساز ما در این و حد و اندازه است.

وی گفت: آزادسازی واردات خودرو به ازای صادرات قطعه، زمینه بازاریابی برای صادرات قطعه را برای قطعه‌سازان فراهم می‌نماید و تاثیر آن بر صادرات قطعه مثبت ارزیابی می‌شود.

رضایی گفت: قطعه سازان ما در گذشته ثابت کردند که توان صادرات به کشورهای مختلف را دارند به طور مثال در زمان پسافرجام تولید قطعات برای پژو ،رنو و سیتروئن را انجام داده اند و حالا بستری فراهم شده برای قطعه سازانی که پتانسیل آن را دارند ولی تا امروز به صادرت فکر نکرده اند.

قطعه سازان داخلی دانش ساخت قطعات به روز را دارند

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد محدودی قطعه ساز داریم که امکان صادراتی دارند ولی همین تعداد محدود ثابت کرده اند که امکان صادرات قطعات وجود دارد .

وی گفت: با این که در گذشته برخی خودروسازان خارجی عامدانه نخواستند قطعه سازان داخلی به دانش ساخت قطعات های تک دست پیدا کنند اما قطعه ساز داخلی ما ثابت کرده اند که دانش ساخت قطعات به روز را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر تولیدات ما خارج از نیاز‌های بازار‌های بین‌المللی است، خودرو‌هایی مانند پژو ۲۰۷ که ما برای آن‌ها تامین قطعه می‌کردیم از مصرف بازار‌های خارجی کنار رفته‌اند و قطعات خودروهای ال 90 نیز بازارهای حداقلی دارند، از آن جا که محصولات فعلی، بازاری در خارج از کشور ندارد قطعه ساز اقدام به صادرات این قطعات نمی کند.

رضایی گفت: از آن جا که مواد اولیه ایرانی رقابتی است توان خوبی برای صادرات وجود دارد که نمونه آن قطعه ای همانند دسته سیم است اما از آن جا که این قطعه از سوی خودروسازان در دنیا داخلی می شود بازار صادراتی خوبی ندارد چرا که این قطعه کالای حجمی وزنی به شمار می رود و حمل آن به دلیل لجستیک گران، توجیهی نخواهد داشت.

پتانسیل بالای قطعه سازان داخلی در جهت صادرات محصول

فعال صنعت قطعه سازی گفت: توان و پتاسیل داخل قطعه سازی ما در دو شکل بالقوه و بالفعل وجود دارد در بالفعل توانسته به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کند و بالقوه آن چیزی است که پتانسیل وجود دارد اما بستر برایش مهیا نیست باید بستر آماده شود تا بتواند خود را عرضه کند .

وی ادامه داد : متاسفانه ما در سطح بین المللی ضعیف هستیم و تعداد رایزن های تجاری ما در سفارت خانه ها بسیار محدود است در این شرایط حضور دولت الزامی است زیرا رایزنان اقتصادی نقش اساسی ایفا می کنند این در حالیست که سفارتخانه ها هم اکنون دارای کمترین رایزنان اقتصادی هستند بهتر است تعادلی بین رایزنان فرهنگی و اقتصادی ایجاد شود در حالی که در صورت فعال بودن رایزنان اقتصادی قابلیت یافتن بازارهای مستعدی وجود داشت که امروز به دلیل این عملکرد منفعلانه متضرر شده ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صادرات قطعات خودرو در صورت حمایت دولت رونق می‌گیرد‌ بنابراین تصویب طرح جدید مجلس برای قطعه سازان ما می تواند سکوی پرتاب به بازارهای جهانی باشد.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟