صنعت قطعه سازی
در گفت و گو با یک فعال صنعت قطعه سازی مطرح شد

مصوبه واردات خودرو نباید زمینه رانت را فراهم کند

دوشنبه - ۸ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
ایران خودرو

سعید صبوری عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی گفت: نزدیک به 40 سال است نظرات غیر کارشناسی توسط افرادی که تخصص لازم در این صنعت ندارند داده می شود و این چنین طرح هایی را تصویب می کنند و در ادامه راه به مشکلات زیادی برخورد می کنند.

به گزارش خودرونویس، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

در اصلاحیه جدید مجلس٬ شرایط واردات به ازای ارزهای خارج از کشور حذف شده و حالا قرار است واردات خودرو تنها به ازای صادرات خودرو یا قطعات یدکی انجام شود این طرح بعد از مطرح شدن مورد انتقاد بسیاری از فعالان بازار خودرو قرار گرفت.

در این خصوص سعید صبوری عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی به خبرنگار خودرونویس گفت: نزدیک به 40 سال است نظرات غیر کارشناسی توسط افرادی که تخصص لازم در این صنعت ندارند داده می شود و این چنین طرح هایی را تصویب می کنند و در ادامه راه به مشکلات زیادی برخورد می کنند.

وی گفت: طرحی که اخیرا مجلس در خصوص شرایط واردات خودرو داده است طی چه پروسه ای زمانی شکل گرفته است؟ چه اشخاصی برای تدوین این طرح نظر داده اند ، آیا افراد خبره و باتجربه این صنعت در خصوص این طرح نظر داده اند ؟ پاسخ به تمامی این سوالات منفی است.

واردات خودرو سبب تعادل در بازار می شود

وی ادامه داد: باید دقت شود طرح شامل چه بندهایی است ولی متاسفانه جزییات این طرح در دسترس نیست لذا لازم است سازوکار واردات بصورت کامل تشریح شود، به طور مثال اگر سازنده ای اقدام به صادرات قطعات در قبال واردات خودرو کرد خط تولید داخلی متوقف نشده باشد و اگر خواست محصولی را صادر کند قیمت صادراتی را با فاکتورسازی یک قیمتی تعیین می کند که بتواند خودرو را به راحتی وارد کند و به چندین برابر قیمت می فروشد پس می بینیم که به راحتی با این طرح می شود فضا برای رانت و فساد باز شود و ایجاد انحصار در این زمینه شود.

صبوری گفت: واردات خودرو هیچ لطمه ای به ما تولیدکننده قطعات و یا خودروسازان داخلی نمی زند شاید باعث شکسته شدن بازار خودروهای وارداتی شود ولی در کل باعث متعادل شدن بازار خودرو می شود، بنابراین اگر وارداتی باید صورت بگیرد طبق قانون و مقررات قبل باشد مگر تاکنون واردات خودرو قانون نداشته است، اگر هم در ازای صادرات می خواهند خودرو وارد کنند اجازه بدهند قطعه سازان نیز از واردات بدون انتقال ارز بتوانند قطعات مورد نیاز خود را وارد کنند.

وی گفت: به جای این طرح های غیر کارشناسانه که از حالا محکوم به شکست است،نمایندگان مجلس مقداری موانع تولید را برای تولیدکنندگان داخلی تسریع کنند در هر حال نیز باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس در نهایت چه تغییراتی را در طرح واردات خودرو لحاظ می‌کنند زیرا این طرح ایرادات بسیاری دارد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟