اخبار خودرو ایران
بازگشتن لادا گرانتا به استانداردهای سال 1996!

تاثیر سنگین تحریم ها بر صنعت خودروسازی روسیه

سه شنبه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی روسیه لادا گرانتا granta 2022

شرکت خودروسازی آوتوواز AvtoVAZ روسیه به دلیل تصمیم رنو مبنی بر فروش سهام تصمیم گیرنده خود به مرکز تحقیق و توسعه موتور خودرو و موتور روسیه یعن NAMI دچار مشکلات بزرگی شده است. با توجه به تحریم های سختی که علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین اعمال شده، تولید خودرو در روسیه برای مدتی متوقف شد. حال تولید خودرو بار دیگر در روسیه آغاز شده ولی به دلیل کمبود قطعات و دشواری در تامین قطعه بسیاری از خودروهای تولید شده در روسیه با مدل های قبل از تحریم ها متفاوت هستند. یکی از این محصولات لادا گرانتا Lada Granta بوده که با کمترین سطح آپشن به بازار عرضه می شود.

به گزارش خودرونویس، لادا گرانتا کلاسیک 2022 Lada Granta فاقد تجهیزات ایمنی مهم و حیاتی بوده که چندین دهه روی خودروهای مختلف عرضه شده در بازار جهانی به صورت استاندارد نصب شده اند. تحریم ها باعث شده لادا گرانتا کلاسیک 2022 Lada Granta در روسیه بدون سیستم ترمز ضد قفل ABS و حتی ایربگ تولید و عرضه شود. اینها تجهیزاتی بوده که بیش از 2 دهه است که نصب آنها روی خودروهای عرضه شده به بازار جهانی الزامی شده است. اما داستان به اینجا ختم نشده و لادا گرانتا کلاسیک Lada Granta 2022 فاقد سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو و همچنین کمربندهای ایمنی پیش کشنده بوده که دلیل این هم تحریم های اقتصادی علیه روسیه است.

تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی روسیه لادا گرانتا granta 2022

تاثیر تحریم ها روی صنعت خودروسازی روسیه به اینجا ختم نمی شود. پیشرانه های نصب شده روی محصولات تولیدی خودروسازان روسیه ای دیگر حتی استاندارد آلایندگی یورو 5 را که در اروپا سالهاست به یورو6 ارتقا پیدا کرده را پاس نمی کنند. موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی لادا گرانتا 2022 Lada Granta قادر به تولید 90 اسب بخار قدرت بوده و استاندارد آلایندگی یورو 2 دارد. بدین ترتیب استاندارد آلایندگی فعلی لادا گرانتا 2022 در روسیه با استانداردهای وضع شده در صنعت خودروسازی جهان در سال 1996 مطابقت دارد و این در حالیست که خودروسازان مطرح جهان در حال آماده سازی برای پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 7 هستند. اما لادا همچنان در گذشته سیر می کند!

تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی روسیه لادا گرانتا granta 2022

رسانه های روسیه ای گزارش داده اند که لادا گرانتا 2022 به دلیل تحریم ها تنها محل نصب سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو را دارد. یعنی خود شما پس از خرید خودرو باید نسبت به نصب سیستم صوتی اقدام کنید و این خودرو در حالت استاندارد فاقد سیستم صوتیست. البته لادا گرانتا 2022 Lada Granta در حالت استاندارد دارای قفل مرکزی، کامپیوتر سفری، شیشه های برقی جلو، آینه های جانبی گرمکن دار و تاشونده است. لادا گرانتا 2022 Lada Granta در نسخه های سدان، استیشن و لیفتبک به بازار عرضه می شود و به صورت استاندارد دارای رینگ های 14 اینچی فولادی و به زودی قرار است به رینگ های 15 اینچی آلیاژی نیز مجهز شود.

تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی روسیه لادا گرانتا granta 2022

طبیعیست که وقتی خودرویی این سطح از تجهیزات را از دست می دهد، قیمت آن نیز ارزان شود. لادا گرانتا 2022 که به دلیل تحریم ها در روسیه بسیاری از تجهیزات خود را از دست داده قیمت آن نسبت به مدل قبلی 1875 دلار کاهش یافته است. لادا گرانتا 2022 Lada Granta با این تجهیزات پایه قیمتی معادل 12 هزار دلار دارد و این خودرو را به ارزان ترین خودروی قابل خرید در بازار روسیه تبدیل کرده است.

تاثیر تحریم بر صنعت خودروسازی روسیه لادا گرانتا granta 2022

رسانه های روسیه ای خبر داده اند که شرکت خودروسازی AvtoVAZ قصد دارد دیگر محصولات خود از جمله آفرودر 45 ساله محبوب لادا نیوا را نیز ساده سازی کند و بسیاری از تجهیزاتی که در گذشته روی آن نصب بوده را حذف کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟