کمبود قطعات الکترونیکی چالش پیش روی صنعت خودرو

چهارشنبه - ۳ آذر ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
قطعات خودرو

کمبود قطعات الکترونیکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو به شمار می رود که به دپوی خودروها در کارخانه ها منجر شده است.

به گزارش خودرونویس، اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مشکلات صنعت خودرو تصریح کرد: در جلسه‌ای که برای بررسی علت دپوی خودرو‌های تولیدی برگزار شد، خودروسازان تامین نقدینگی را مشکل عمده خود عنوان کردند.

او افزود: یک مشکل عمده خودروسازان، وارد کردن قطعات الکترونیکی بوده است.

میرمحمدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر بیان کرد: قرار بود تا نیمه آبان، ایران خودرو محصولات انباشت شده را به ۶۰ هزار خودرو کاهش دهد اما به دلیل کمبود قطعات الکترونیکی، این روند با مشکل مواجه شد.

کاغذگریان، کارشناس صنعت خودرو در ادامه برنامه بیان کرد: اغلب خودروسازان برتر جهان، بخش بزرگی از بهای محصولاتشان را پس از تحویل دادن خودرو به مشتری، بصورت اقساط دریافت می کنند.

او افزود: خودروسازان ما پول خودرو را پیش پیش می گیرند و محصول را چند ماه بعد تحویل می دهند، اما باز از کمبود نقدینگی می گویند.

زیان انباشته دو خودروساز کشور ۷ برابر شده است

در ادامه برنامه محسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: زیان انباشته دو خودروساز کشور در ۳ سال و نیم حدود ۷ برابر شده است.

او افزود: از آذر ۹۶ تا آذر ۹۹ قیمت تیبای صندوق دار ۵ برابر شده، در حالی که تورم ۲ برابر شده است.

دهنوی بیان کرد: حمایت بی چون و چرا از خودروساز و قطعه سازانی که تبدیل به بخشی از مافیای خودرو شده اند، باعث تحویل  خودروی بی کیفیت به مردم و زیان انباشته خودروسازان شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در چند هفته گذشته که اوج نوسان بازار خودرو بوده، خبری از وزیر صمت نبوده است.

او افزود: سال گذشته نزدیک ۸۰ هزار میلیارد تومان رانت، بابت تفاوت قیمت با بازار توزیع شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟