اخبار خودرو جهان
همزاد برقی نسخه سدان EQE

شاسی بلند برقی مرسدس بنز EQE رونمایی شد

سه شنبه - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (1)

شاسی بلندهای مرسدس بنز سالهاست که بین مشتریان لوکس پسند طرفداران زیادی داشته است. اما این خودروها با توجه به ورود به عصر خودروهای برقی باید تغییر کنند و خود را با این دوره مطابقت دهند. در واقع تولید خودروهای شاسی بلند برقی و الکتریکی سازی شده، یکی از استراتژی های مرسدس بنز از همان ابتدای تولید خودروهای برقی بود و این شرکت در اولین قدم چند سال پیش اسیووی EQC را که بر پایه GLC توسعه یافته بود به عنوان اولین خودروی برقی با قابلیت پیمایش به نسبت بالای خود معرفی کرد. حال نوبت به معرفی مرسدس بنز EQE شاسی بلند رسیده که خوشبختانه نسخه AMG این خودروی برقی هم در کنار مدل های ضعیف تر آن رونمایی شده است.

به گزارش خودرونویس، شاسی بلند مرسدس بنز EQE در واقع همزاد قدبلند سدان مرسدس بنز EQE بوده که مدتی پیش رونمایی شده بود و هر دو خودرو روی پلتفرم ECA2 توسعه یافته اند. لازم به ذکر است که سدان برقی فول سایز مرسدس بنز EQS به همراه شاسی بلند مرسدس بنز EQS هم روی همین پلتفرم طراحی شده اند. مرسدس بنز EQE شاسی بلند دارای چهار نسخه EQE 350+، EQE 350 4Matic، EQE 500 و AMG EQE بوده و در همان کارخانه آلاباما مرسدس در کنار مرسدس بنز EQS شاسی بلند تولید می شود.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مرسدس بنز EQE شاسی بلند در زمان عرضه به بازار باید با رقبای توانمندی همچون تسلا مدل Y، ب ام و iX و آئودی E-Tron دست و پنجه نرم کند که رقابتی بسیار سخت و نزدیک محسوب می شود.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

ظاهر مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند

مرسدس بنز EQE شاسی بلند روی پلتفرم ماژولار EVA2 توسعه یافته که مقیاس پذیر بوده و خودروهایی با ابعاد مختلف را می توان روی آن طراحی کرد. مرسدس بنز EQE اسیووی فاصله بین دو محوری معادل 3030 میلی متر داشته و طول کلی آن 4864 میلی متر اعلام شده است. جالب اینجاست که نسخه سدان مرسدس بنز EQE در هر دو پارامتر نسبت به همزاد شاسی بلند خود بزرگتر است. اما این نسخه شاسی بلند با دارابودن ارتفاعی معادل 1686 میلی متر نسبت به همزاد سدان خود قدبلندتر محسوب می شود.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مرسدس بنز EQE بسیاری از المان های ظاهری آن مشترک با خودروهای برقی خانواده EQ مرسدس طراحی شده که از این قبیل می توان به پنل مشکی برق نصب شده در پروفیل جلو به عنوان جلوپنجره و سبک طراحی چراغ های جلو و عقب اشاره کرد. البته خط کاپوت مرسدس بنز EQE شاسی بلند افقی تر و سنتی تر از خط کاپوت EQE و EQS سدان است. طراحی قسمت جانبی بدنه صاف و صاده بوده و به دور از اغراق طراحی شده است.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مشخصات فنی مرسدس بنز EQE شاسی بلند

در کف کابین مرسدس بنز EQE اسیووی یک پک باتری بزرگ 90.6 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی نصب شده که با نسخه سدان مشترک است. مرسدس ادعا کرده که شاسی بلند برقی EQE در بهترین حالت قادر است با یکبار شارژ کامل مسافتی معادل 550 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند که با معادل سازی در دنیای واقعی باید انتظار پیمایش 484 کیلومتری را از این خودرو داشت. این در حالیست که مرسدس EQE سدان با یکبار شارژ تحت سیکل WLTP قادر به پیمایش 660 کیلومترم مسافت بود که این به دلیل آیرودینامیک بهتر سدان و ارتفاع کمتر آن نسبت به این نسخه قد بلند است. مرسدس بنز EQE شاسی بلند دارای قابلیت شارژ سریع DC با توان 170 کیلووات مانند سایر محصولات خانواده EQ بوده و طی 32 دقیقه میزان شارژ آن از 10 به 80 درصد می رسد. در صورت شارژ به وسیله شارژر خانگی 240 ولت هم طی 9.5 ساعت سطح شارژ این خودرو از 10 به 80 درصد می رسد.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مرسدس بنز EQE 350+ دارای یک موتور برقی روی چرخ های عقب بوده که قادر به تولید 288 اسب بخار قدرت و 565 نیوتن متر گشتاور است. در حالی که نسخه EQE 350 4Matic یک موتور روی اکسل جلو هم به منظور ایجاد شدن سیستم تمام چرخ محرک دارد، قدرت تولیدی آن برابر با 288 اسب بخار بوده و تنها گشتاور تولیدی آن به 765 نیوتن متر رسیده است. مرسدس EQE 500 به صورت استاندارد دارای سیستم تمام چرخ محرک بوده و دارای دو موتور برقیست که روی هم رفته قادر به تولید 536 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور هستند. جالب اینجاست که تمام نسخه های مرسدس بنز EQE شاسی بلند نسبت به همزاد سدان قدرت بیشتری دارند، اما گشتاور آنها برابر است.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مشخصات فنی مرسدس AMG EQE اسیووی

مرسدس AMG EQE شاسی بلند قدرتمندترین نسخه این کراس اوور لوکس برقی محسوب می شود که دارای موتورهای برقی متفاوتی با سایر نسخه ها به همراه المان های ظاهری AMG روی بدنه و کابین است. این نسخه قادر به تولید 617 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور در نسخه استاندارد بوده و در صورت سفارش پکیج AMG پرفورمنس توان موتورهای این خودرو به 677 اسب بخار و بیشینه گشتاور آن به 1000 نیوتن متر هم می رسد. نسخه استاندارد مرسدس AMG EQE طی 3.7 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت می رسد و نسخه مجهز به AMG پرفورمنس پکیج هم طی 3.4 ثانیه به سرعت مشابه دست پیدا می کند. بیشینه سرعت قابل پیمایش نسخه استاندارد AMG 215 کیلومتر بر ساعت و بیشینه سرعت قابل پیمایش نسخه مجهز به AMG پرفورمنس پکیج 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

مرسدس AMG EQE به صورت استاندارد دارای سیستم تعلیق ایرماتیک و استرس بارهای فعال ارتقا یافته 48 ولتی بوده که رولینگ بدنه را در پیچ ها کنترل می کنند. مرسدس AMG EQE اولین خودروی شاسی بلند مرسدس بوده که به این تکنولوژی مجهز شده است. برای متوقف کردن این خودرو هم دیسک های ترمز استیل با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب به صورت استاندارد نصب شده که به صورت آپشنال امکان نصب دیسک های کربن سرامیکی وجود دارد.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

این نسخه به صورت استاندارد به رینگ های 21 اینچی مجهز شده و به صورت آپشنال امکان نصب رینگ های 22 اینچی برای این خودرو وجود دارد. نسخه AMG مرسدس بنز EQE قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب به میزان 9 درجه را داشته که که موجب هندلینگ و پایداری بهتر شده و شعاع گردش این خودرو را نیز کاهش داده است.

2024-mercedes-benz-eqe-suv مرسدس بنز EQE برقی شاسی بلند AMG (2)

داخل کابین مرسدس بنز EQE

اگر کابین مرسدس بنز EQE سدان را مشاهده کرده باشید، طراحی همزاد اسیووی آن برای شما جدید نخواهد بود. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی 12.8 اینچی به صورت استاندارد نصب شده و یک نمایشگر 12.3 اینچی هم در پشت فرمان قرار گرفته است. اگر سیستم هایپراسکرین این خودرو را سفارش دهید، یک نمایشگر 17.7 اینچی در میان داشبورد نصب می شود و یک نمایشگر 12.3 اینچی هم مقابل سرنشین جلو روی داشبورد قرار می گیرد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟