اخبار خودرو جهان
همزاد قدرتمندتر مدل سدان

مرسدس بنز EQS الکتریکی شاسی بلند معرفی شد

چهارشنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
مرسدس بنز eqs شاسی بلند

سال گذشته مرسدس بنز اولین خودروی الکتریکی مدرن خود را که روی پلتفرمی اختصاصی برای خودروهای برقی توسعه یافته بود، معرفی کرد. این خودرو سدان برقی فوق لوکس EQS بود. این سدان فول سایز برقی روی پلتفرم ماژولار EVA2 مرسدس بنز توسعه یافته که روی همین ساختار می تواند خودروهای مختلفی با استایل های متفاوتی اعم از سدان کوچکتر مرسدس بنز EQE را هم توسعه داد. امروز هم مرسدس بنز شاسی بلند برقی با سه ردیف صندلی EQS را روی پلتفرم نسخه سدان EQS معرفی کرده است.

به گزارش خودرونویس، مرسدس بنز EQS شاسی بلند شاید ارتفاع بیشتری نسبت به EQS سدان داشته باشد، اما بسیاری از ویژگی ها و مشخصات آن با نسخه سدان مشترک است. اول از همه باید بیان کنیم که سبک طراحی محصولات خانواده الکتریکی EQ مرسدس در شاسی بلند EQS نیز دیده می شود. مرسدس بنز EQS ااسیووی دارای طراحی آیرودینامیک، پروفیل جلو تقریبا صاف و کابینی کشیده و بسیار جادار است. مرسدس بنز EQS شاسی بلند در سه نسخه EQS 450، EQS 450 4Matic و EQS 580 معرفی شده و در حالت شارژ کامل می تواند بیشینه مسافت 600 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

ظاهر مرسدس بنز EQS شاسی بلند

مرسدس بنز EQS شاسی بلند استایلی آینده نگرانه دارد. در پروفیل جلوی این خودرو یک پنل مشکی براق به عنوان جلوپنجره نصب شده که در میان آن لوگوی مرسدس بنز در ابعادی بزرگ قرار دارد. چراغ های مثلثی شکل این خودرو که هر یک دارای سه المان روشنایی هستند، از دو طرف جلوپنجره را احاطه کرده اند و چهره ای جذاب به مرسدس EQS اسیووی بخشیده اند. مشتریان می توانند این خودرو را با دو کیت الکتریک آرت و AMG لاین خریداری کنند که کیت اولیه دارای سپر جلو زیبا و ساده بوده؛ ولی کیت AMG لاین دارای سپر جلو خشن تر با ورودی های هوای در قسمت های کناری و یک اسپویلر در لبه پایینی سپر است.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

همانند مرسدس بنز EQS سدان، این کراس اوور برقی هم دارای یک کاپوت پوسته مانند است که تا لبه بالایی چرخ ها امتداد یافته است. فاصله پایه شیشه جلو تا اکسل جلو این خودرو یا dash to axle Ratio این خودرو بسیار کم بوده و این یک ترفند طراحی جدید در خودروهای الکتریکی مرسدس بنز است. چراکه صندلی ها فاصله زیادی از چرخ های جلو دارند. در زیر کاپوت خبری از محفظه بار برای قرار دادن وسایل مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی نیست. یعنی مرسدس EQS شاسی بلند این فضا را برای قطعات سیستم های الکترونیکی خود اختصاص داده است و این فضا صرفا توسط تکنسین های مرسدس در دسترس است و کاپوت این خودرو از داخل کابین باز نمی شود. برای محفظه آب پاش شیشه شور نیز به صورت پاپ آپ از گلگیر جلو سمت چپ نازل آن بیرون می آید که می توان آن را پر کرد.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

مانند سایر خودروهای الکتریکی خانواده EQ، مرسدس بنز EQS شاسی بلند نیز دارای سقف آرک مانند بوده که از جلو آغاز شده و تا ستون D این حالت کمانی شکل امتداد یافته است. البته حالت کمانی شکل سقف این خودرو نسبت به مرسدس EQS سدان کمتر بوده تا فضای کافی برای سرنشینان در ردیف سوم این خودرو حاصل شود. چراغ های LED سرتاسری عقب و گرافیک درونی آنها در مرسدس بنز EQS شاسی بلند با نسخه سدان شباهت دارد و یادآور دیزاین لامپ های رشته ای بوده که در ابتدا توسط ادیسون طراحی شده بود.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

مشخصات فنی مرسدس بنز EQS شاسی بلند

مرسدس بنز EQS شاسی بلند در دو تریم اصلی مختلف EQS 450 و 580 به بازار عرضه می شود. در نسخه EQS 450 به صورت آپشنال امکان سفارش دو موتور الکتریکی و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک وجود دارد. ولی مدل EQS 580 به صورت استاندارد این ویژگی ها را دارد. مرسدس بنز EQS 450 چه در حالت تک موتوره و چه در نسخه دو موتوره قادر به تولید 355 اسب بخار قدرت و 564 نیوتن متر گشتاور بوده که ارقام بالاتری نسبت به EQS 450 سدان با 329 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور هستند. مرسدس بنز EQS 580 شاسی بلند نیز دارای دو موتور الکتریکی بوده که روی هم رفته 536 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور را تولید می کنند که نسبت به مدل EQS سدان باز هم مقداری بیشتر شده است. وظیفه تامین انرژی مرسدس بنز EQS شاسی بلند بر عهده یک پک باتری 107.8 کیلووات ساعتی بوده که در کف کابین این خودرو جانمایی شده است.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

مرسدس بنز تخمین زده که EQS 450 قادر است در حالت شارژ کامل بیشینه مسافتی معادل 600 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند. البته مسافت قابل پیمایش نسخه قدرتمندتر EQS 580 هنوز اعلام نشده است. مرسدس بنز EQS شاسی بلند دارای قابلیت شارژ سریع 200 کیلوواتی بوده که در صورت اتصال به شارژ سریع DC با قدرت 110 کیلووات می تواند طی 31 دقیقه میزان شارژ خود را از 10 به 80 درصد برساند. در صورت استفاده از شارژر 240 ولتی دیواری، برای شارژ باتری ها از 10 تا 100 درصد حدود 11 تا 15 ساعت زمان لازم است.

مرسدس بنز EQS شاسی بلند دارای سیستم تعلیق بادی و دمپرهای تطبیق پذیر است. همچنین چرخ های عقب این خودرو تا 10 درجه امکان فرمان پذیری دارند که باعث مانورپذیری بهتر در سرعت های پایین و پایداری بهتر این خودرو در سرعت های بالا شده است.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

کابین مرسدس بنز EQS شاسی بلند

کابین مرسدس بنز EQS شاسی بلند دیزاینی مشابه با EQS و EQE سدان دارد. نسخه EQS 450 به صورت استاندارد دارای یک نمایشگر ایستاده 12.8 اینچی لمسی در میان داشبورد است. اما به صورت آپشنال امکان نصب سیستم مالتی مدیا و سرگرمی هایپراسکرین مرسدس نیز وجود دارد که به موجب آن یک شیشه یک تکه مقاوم با یک نمایشگر 17.7 اینچی OLED در قسمت میانی آن، یک نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتالی در پشت فرمان و یک نمایشگر لمسی 12.3 اینچی دیگر در مقابل سرنشین جلو تمام عرض داشبورد را احاطه می کنند.

مرسدس بنز eqs شاسی بلند

مرسدس بنز EQS شاسی بلند به صورت استاندارد به صورت پنج نفره با دو ردیف صندلی به بازار عرضه می شود که فضای پا خیره کننده و بسیار زیادی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد. صندلی ردیف دوم به صورت الکترونیکی به جلو و عقب حرکت می کند و سرنشین می تواند آن را با توجه به نیاز خود تنظیم کند. صندلی ردیف سوم نیز به صورت آپشنال روی مرسدس بنز EQS شاسی بلند نصب می شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟