اخبار خودرو جهان
رقیب قدرتمند تسلا، پورشه و آئودی

مرسدس بنز EQS 2022 رونمایی شد

شنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
مرسدس بنز EQS

9 سال پس از اینکه تسلا با عرضه مدل اس ثابت کرد که خودروهای الکتریکی هم می توانند جذاب و زیبا باشند، مرسدس بنز با عرضه سدان EQS 2022 وارد عرصه خودروهای الکتریکی لاکچری شده است. این خودرو دارای طراحی آینده نگرانه ای بوده و در حالت شارژ کامل قادر است بیشینه مسافت 770 کیلومتر را تحت سیکل WLTP طی کند که بیشتر از تمامی خودروهای الکتریکی حال حاضر در بازار جهانی است.

به گزارش خودرونویس، مرسدس تنها روی مسافت قابل پیمایش EQS تمرکز نکرده و پیشرفته ترین تجهیزات و تکنولوژی های خود را در کابین این سدان فول سایز الکتریکی لوکس استفاده کرده است. این خودرو پرچمدار محصولات الکتریکی مرسدس بوده و به عنوان یک سدان فول سایز استایل جدیدی را برای خانواده محصولات EQ بنز ارائه کرده که ضریب مقاومت هوای آن 0.20 بوده که خود یک رکورد محسوب می شود. این خودرو اولین محصول مرسدس بوده که به نمایشگر پیشرفته MBUX هایپراسکرین مجهز شده که دارای داشبوردی شیشه ای متشکل از سه نمایشگر یکی در پشت فرمان، یکی در قسمت میانی و یکی هم در مقابل سرنشین جلو است.

نمای عقب مرسدس بنز EQS

مشخصات فنی مرسدس بنز EQS 2022

مرسدس EQS در دو نسخه قابل سفارش بوده که هر دو انرژی خود را از یک پک باتری 108.7 کیلوات ساعتی تامین می کنند. نسخه پایه EQS 450+ نام دارد که از یک پیشرانه الکتریکی روی محور عقب بهره گرفته که قادر به تولید 329 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور است. نسخه دیگر EQS 580 4Matic بوده که دارای سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک به لطف یک پیشرانه الکتریکی دیگر نصب شده در جلو است. این نسخه روی هم رفته قادر به تولید 516 اسب بخار قدرت و 828 نیوتن متر گشتاور است و طی 4.1 ثانیه از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت می رسد.

نمای جانبی مرسدس بنز EQS

باتری بزرگ این خودرو کمک زیادی به افزایش مسافت قابل پیمایش آن کرده؛ البته ضریب مقاومت هوای 0.20 EQS را نیز نباید از یاد برد. این یک پیشرفت چشمگیر به حساب می آید؛ چراکه این خودرو نه دارای باله و رینگ های آیرودینامیک بوده و نیز کیت بدنه خاصی که موجب بهبود مقاومت آن در برابر جریان هوا شود.

مرسدس EQS قادر است طی 35 دقیقه از 10 تا 80 درصد به وسیله یک شارژر 110 کیلوواتی شارژ شود. همچنین در صورت اتصال به یک شارژر 240 ولتی دیواری خانگی، بیش از 11 ساعت برای شارژ باتری ها زمان لازم است.

 

طراحی ظاهری مرسدس EQS

استایل ظاهری EQS کاملا از سایر محصولات این خودروساز آلمانی متمایز است و به نوعی باعث محبوبیت خانواده EQ مرسدس نزد مشتریان شده است. از آنجایی که این خودرو روی پلتفرم الکتریکی اختصاصی مرسدس توسعه یافته، طراحان به خوبی توانسته اند خط کاپوت را پایین بیاورند و شیشه جلو را به سمت نوک خودرو متمایل کنند. همه اینها باعث خط سقف آرک مانند و استایل لیفتبک عقب شده که چهره ای اسپرت و خشن برای EQS رقم زده است.

مرسدس بنز EQS

کاپوت این خودرو تا قسمت بالایی چرخ ها امتداد پیدا کرده است. همچنین مرسدس سعی کرده تا حد امکان سادگی را در طراحی EQS رعایت کند تا استایل این سدان لاکچری الکتریکی خدشه دار نشود. کاپوت این خودرو هم ثابت بوده و تنها به دست تکنسین ها مرسدس باز می شود؛ از این رو مخزن آب پاش شیشه جلو روی گلگیر جلو سمت چپ طراحی شده است.

مخزن شیشه شور مرسدس بنز EQS

در پروفیل جلو شاهد یک صفحه مشکی براق هستیم که لوگوی بزرگ مرسدس روی آن نصب شده است. درون هر چراغ جلو سه المان LED مشابه نمونه های نصب شده در اس کلاس جدید و GLS دیده می شود، ضمن اینکه همین چراغ ها توسط یک نوار LED سرتاسری به یکدیگر متصل شده اند. ولی طراحی چراغ های عقب این خودرو کاملا شاخص بوده و در آنها هم چراغ ها توسط یک نوار LED سرتاسری به یکدیگر متصل شده اند.

به طور کلی کابین منحنی شکل، ابعاد بزرگ، پروفیل عضلانی عقب و شیشه های بدون فریم درها از جمله المان هایی هستند که باعث متمایز کردن این سدان الکتریکی از سایر رقبا شده است.

داشبورد مرسدس بنز EQS

کابین مرسدس بنز EQS

برجسته ترین المان نصب شده در کابین، همان سیستم مالتی مدیا MBUX هایپراسکرین بوده که پشت یک پنل شیشه ای با عرض 56 اینچ پنهان شده که متشکل از سه نمایشگر LED مجزاست. در پشت فرمان و مقابل راننده یک نمایشگر 12.3 اینچی دیجیتال، در میان داشبورد یک نمایشگر 17.7 اینچی لمسی و در مقابل سرنشین هم یک نمایشگر 12.3 اینچی لمسی نصب شده که از دید راننده پنهان مانده در صورت پی بردن به توجه راننده به این نمایشگر، سریعا سیستم تشخیص داده و این نمایشگر را غیر فعال می کند.

صندلی جلو مرسدس بنز EQS

به وسیله نمایشگر میانی راننده می تواند سیستم های کمکی راننده، ماساژور صندلی ها، گرمکن و سردکن صندلی ها را برای هر دو صندلی جلو فعال کند. همچنین به وسیله آن می توان سیستم تهویه، نورپردازی داخل کابین و سیستم صوتی را نیز کنترل کرد. البته نسخه پایه مرسدس EQS 450 کابین سنتی تری دارد و مشابه اس کلاس جدید طراحی شده و دارای یک نمایشگر 12.3 اینچی در پشت فرمان و یک نمایشگر لمسی 12.8 اینچی عمودی در کنسول میانی است.

صندلی عقب مرسدس بنز EQS

سخن پایانی

مرسدس قصد دارد که EQS را امسال به بازار جهانی عرضه کند و قیمت نسخه های مختلف آن در آینده منتشر خواهد شد. یقینا این خودرو قیمتی در محدوده نسل جدید اس کلاس دارد و انتظار داریم که مدل پایه EQS 450 قیمتی در حدود 110 هزار دلار و نسخه EQS 580 قیمتی در محدوده 120 هزار دلار داشته باشد. مجهزترین نسخه هم باید قیمتی در حدود 150 هزار دلار داشته باشد.

مرسدس بنز EQS با این رده قیمتی با خودروهایی همانند لوسید ایر گرند تورینگ 131 هزار و 500 دلاری، تسلا مدل اس Plaid 120 هزار دلاری، پورشه تایکان و آئودی ای-ترون GT رقابت کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟