اخبار خودرو ایران
در همایش دستاوردهای تولید عبور مستقیم ایران خودرو مطرح شد

دورخیز ایران خودرو برای جهش تولید در زمستان 1401

عکاس: حسین شیرآقایی
سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
دستاورد تولید عبور مستقیم جهش تولید ایران خودرو مدیرعامل مهدی خطیبی همایش (5)

سالها صنعت خودروسازی ایران به دلیل مدیریت غلط و ناکارآمد از تولید ناقص خودرو ضربه خورده است. تولید ناقص خودرو عملا باعث درجا زدن، غیر ممکن ساختن برنامه ریزی برای توسعه، افت کیفیت و در نتیجه پایین آمدن شاخص رضایتمندی مشتری از خودروسازان ما شده بود. اما تیم جدید مدیریت ایران خودرو این تابو را شکست و تعریف تولید در صنعت خودروسازی ما را تغییر داد. دیگر در ایران خودرو چیزی به نام تولید ناقص معنا ندارد و عملا تولید خودرو به صورت ناقص ممکن نیست. تنها تولیدی که در ایران خودرو معنا دارد، تولید خودرو به صورت کامل و آماده تحویل به مشتریست که طی همین چند ماه تولید عبور مستقیم، دستاوردهای زیادی برای بزرگترین خودروساز خاورمیانه و زنجیره تامین حاصل شده است.

به گزارش خودرونویس، روز گذشته 21 آذرماه همایشی در خصوص دستاوردهای تولید عبور مستقیم و کامل خودرو در ایران خودرو با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدیران انجمن های قطعه سازی، قطعه سازان و اصحاب رسانه برگزار شد. در سالهای قبل صنعت خودرو و خودروسازان ما با دو معضل به نام کیفیت و دپو خودروهای ناقص دست و پنجه نرم کرده اند. همین موضوع باعث پایین آمدن سطح رضایت مشتریان از محصولات خودروسازان داخلی شده و سوء مدیریت در صنعت خودروسازی به جایی رسید که ایران خودرو و سایپا به طور مجموع بیش از 180 هزار خودروی ناقص در پارکینگ های خود داشتند و دیگر فضا برای خودروهای ناقص جدید نبود!

مهدی خطیبی زمانی که در بهمن ماه سال 1400 مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شد، با کوهی از خودروهای دپو شده در پارکینگ، هجمه های تند مشتریان به دلیل نارضایتی از کیفیت محصولات، روند تولید ناقص خودرو، عدم هماهنگی میان زنجیره تامین و خطوط تولید و مشکلاتی از این قبیل مواجه شد. از همان بهمن ماه 272 پروژه کیفی برای افزایش کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو تعریف و همچنین برنامه ریزی دقیق برای جلوگیری از تولید خودرو به صورت ناقص صورت گرفت. سرانجام از 31 اردیبهشت ماه سال 1401، پرونده تولید ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو بسته شد و تمام تولیدات خودرو به صورت کاملا و 100 درصد عبور مستقیم انجام می شود.

دستاورد تولید عبور مستقیم جهش تولید ایران خودرو مدیرعامل مهدی خطیبی همایش (5)

 

مدیرعامل ایران خودرو تحقق تولید عبور مستقیم را حاصل همفکری، شناخت و رفع گلوگاه های تولید و تلاش شبانه روزی مدیران بخش های مختلف ایران خودرو و زنجیره تامین می داند. تولید ناقص خودرو اشتباه مدیریتی و ساختاری بوده که در سالهای گذشته در صنعت خودروسازی ایران به صورت غیرعمد انجام می شد و صنعتگران با وجود همکاری هایی که با خودروسازان مطرح دنیا داشتند، هیچ گاه تلاشی برای الگوبرداری از آنها نکرده و روند غلط تولید ناقص را ادامه داده اند. سالها این تفکر در ایران خودرو باب شده بود که اگر قرار باشد تولید ناقص خودرو متوقف شود و تولید خودرو به صورت کامل صورت بگیرد، تولید در بزرگترین خودروساز خاورمیانه افت شدیدی خواهد داشت. اما طی مطالعه ای که به تازگی در گروه صنعتی ایران خودرو شده، اگر ایران خودرو سال گذشته تولید خودرو را به صورت کامل و عبور مستقیم انجام می داد، در بدترین شرایط تنها 15 هزار و 800 دستگاه از 471 هزار و 400 دستگاه تولید مکانیکی (شامل تولید ناقص و کامل) کاسته می شد. اما تولید کامل آنقدر برای ایران خودرو سود داشت که به هیچ عنوان کاهش این تیراژ به چشم نمی آمد.

 

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در همایش دستاورهای تولید عبور مستقیم اعلام کرد که خوشبختانه ایران خودرو امروز ضمن خداحافظی با تولید ناقص خودرو برای همیشه، ثبات نسبی در تیراژ دست یافته و تیراژ خودرو نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و کیفیت محصولات نیز طبق ارزیابی های جدید صورت گرفته بیشتر شده است. وی تاکید کرد که اگر در سالهای گذشته تیراژ گروه صنعتی ایران خودرو بالا بود، نصف آن به خودروهای CKD و مونتاژی مربوط می شد. اما اکنون تنها 5 درصد تولید ایران خودرو به خودروهای CKD هایما مربوط می شود و 95 درصد تولید ایران خودرو مربوط به خودروهای داخلی آن هم با درصد داخلی سازی بالای 75 درصد است. بدین ترتیب هیچ گاه تولید در ایران خودرو تا این حد بالا نبوده و امسال تا این لحظه ایران خودرو نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 133 هزار خودرو بیشتر تولید کرده است. لازم به ذکر است که ایران خودرو در شرایطی موفق به ثبت چنین رکورد تولید بالایی شده که هیچگاه صنعت خودروسازی کشور با چنین تحریم های سختی رو به رو نبوده است.

دستاورد تولید عبور مستقیم جهش تولید ایران خودرو مدیرعامل مهدی خطیبی همایش (5)

 

تولید ماهانه بیش از 70 هزار خودرو در زمستان 1401 توسط ایران خودرو

مهدی خطیبی از برنامه جهش تولید و رشد تیراژ تولید برای سه ماه پایانی سال خبر داد و اظهار کرد که در حال حاضر میانگین تولید روزانه در گروه صنعتی ایران خودرو به 2200 دستگاه خودرو در روز رسیده، اما ایران خودرو قصد دارد که در سه ماه پایانی سال به طور میانگین روزانه 2750 دستگاه خودرو تولید کند. مهدی خطیبی خبر داد که در آذرماه بیش از 60 هزار خودرو در ایران خودرو تولید می شود و در سه ماه پایانی سال جاری ایران خودرو ماهانه بیش از 70 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد.

دستاورد تولید عبور مستقیم ایران خودرو جهش تیراژ تولید همایش مهدی خطیبی (1)

خطیبی ضمن اشاره به اینکه اگر سال گذشته ایران خودرو تولید ناقص نداشت حدود 5 هزار میلیارد تومان در هزینه های این شرکت صرفه جویی می شد گفت که امسال به لطف تولید کامل و عبور مستقیم، ایران خودرو بیش از 2 هزار میلیارد تومان دستاورد داشته که با وجود افزایش تیراژ محقق شده است. خطیبی اشاره کرد که تولید عبور مستقیم و کامل، به لطف شناسایی گلوگاه های تولید محقق شده است. وی تاکید کرد که هیچگاه تصور نمی کردیم که مواردی مانند رینگ آلومینیومی، غربیلک فرمان و … موجب تولید ناقص خودرو می شود و حال با شناسایی این گلوگاه ها و سرمایه گذاری در آنها، ضمن جلوگیری از تولید ناقص، قصد افزایش ظرفیت تولید را داریم.

خطیبی اشاره کرد که برای ادامه دار بودن تولید عبور مستقیم و همچنین افزایش ظرفیت تولید باید تلاش بیشتری در زنجیره تامین صورت گیرد تا به دلیل کمبود یک قطعه، تیراژ تولید ایران خودرو ضربه نخورد. به عبارت دیگر ایران خودرو در حال حاضر برای چند ساعت جلوتر تولید خود برنامه ریزی می کند. اما با انبار کردن قطعات لازم برای تولید محصولات، باید ایران خودرو به جایی برسد که بتواند برای تیراژ تولید چندین هفته جلوتر خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشد.

خطیبی در پایان صحبت های خود اشاره کرد که تولید کامل وظیفه همه فعالان در صنعت خودروست و صرفا ایران خودرو موفق شده رویکرد اشتباهی که در این شرکت و زنجیره تامین برای سالها نهادینه شده بود را تغییر دهد و برای ادامه دار بودن تولید خودرو به صورت 100 درصد عبور مستقیم تلاش کند. مدیرعامل ایران خودرو در آخر اظهار کرد که امیدوار است در آینده امکان عرضه خودروهای اقتصادی تر، با کیفیت تر و با قیمت تمام شده پایین تر را محقق بسازد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟