اخبار خودرو ایران
لزوم رفع موانع موجود برای راه اندازی مجدد کارخانه ایران خودرو در ونزوئلا

آغاز صادرات ایران خودرو به ونزوئلا در شرایط سخت تحریم

سه شنبه - ۸ آذر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
صادرات ایران خودرو به ونزوئلا تحریم کارخانه قرارداد

حضور در بازارهای صادراتی نیازمند داشتن محصولاتی مدرن با استانداردهای روز است. گروه صنعتی ایران خودرو ضمن افزایش تیراژ محصولات خود به منظور تامین نیاز داخل کشور، توجه ویژه ای به صادرات و حضور در بازارهای صادراتی طی سال جاری داشته و طی بازدیدی که وزیر حمل و نقل ونزوئلا از ایران خودرو داشته، قرارداد صادرات دو هزار دستگاه خودرو تارا و دنا بین مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و رامون ولاسکز وزیر حمل و نقل ونزوئلا امضا شد.

به گزارش خودرونویس، گروه صنعتی ایران خودرو در شرایطی موفق به امضای قرارداد صادرات دو هزار دستگاه تارا و دنا به بازار ونزوئلا شده که تحت سخت ترین شرایطی تحریمی قرار داشته که تا به امروز هیچگاه صنعت خودروسازی ایران با چنین تحریم هایی مواجه نبوده است. آغاز صادرات محصولات ایران خودرو به ونزوئلا نشان دهنده غلبه بزرگترین خودروساز خاورمیانه بر شرایط سختی بوده که طی سالهای گذشته سپری کرده و یکی از دستاوردهای تولید عبور مستقیم و کامل خودروست که از ابتدای خرداد ماه در ایران خودرو محقق شده است.

این تفکر که مازاد تولید یک شرکت خودروسازی را باید به صادرات اختصاص داد کاملا اشتباه است. چراکه حضور یک خودروساز با محصولات خود در بازارهای صادراتی ناخودآگاه موجب رشد آن در بازار داخل هم از منظر کیفیت و هم از منظر تیراژ تولیدی می شود. همچنین در شرایطی که یک شرکت خودروسازی مازاد تولید خود را برای صادرات اختصاص دهد، نمی تواند برنامه ریزی دقیقی برای حضور در بازارهای جهانی داشته باشد و قطعا در امر صادرات موفق نخواهد بود. تا پیش از این نگاه صنعت خودروسازی به صادرات محصول و حضور در بازارهای بین المللی، صادرات مازاد تولید بوده که به همین دلیل توفیق زیادی حاصل نشده است. اما ایران خودرو امروزه نگاه ویژه ای به صادرات دارد و به خوبی از اهمیت صادرات آگاه است. صادرات خودرو به بازارهای بین المللی و حضور محصولات ایران خودرو در بازارهایی که خودروهای روز دنیا نیز در آن حضور دارند، ضمن اینکه موجب ارتقا جایگاه برند ایران خودرو می شود، خودروساز را مجبور می کند که برای حفظ و گسترش سهم خود از بازار آن کشور، همگام با صنعت خودروسازی دنیا رشد کند.

تاثیر رشد و پیشرفت ایران خودرو که با هدف حفظ بازار صادراتیست، قطعا در محصولات عرضه شده در بازار داخل ایران نیز مشاهده خواهد شد و این تنها یکی مزیت های صادرات خودروست. مزیت دیگر صادرات محصولات ایران خودرو به کشورهای مختلف اعم از ونزوئلا رشد اقتصاد ایران و ارزآوری برای کشور است. مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بارها در صحبت های خود اعلام کرده که تمام محصولات جدیدی که در این شرکت در حال توسعه هستند، با هدف امکان عرضه به بازارهای صادراتی طراحی شده و با همین هدف ایران خودرو اقدام به بروزرسانی و تغییر برخی از محصولات فعلی خود کرده تا بتواند آنها را نیز راهی بازارهای صادراتی کند. چراکه صادرات سودآور موجب رشد و پیشرفت ایران خودرو خواهد شد.

ایران خودرو در اولین قدم قصد دارد که محصولات خود اعم از تارا و دنا را به صورت کامل به بازار ونزوئلا صادر کند. اما ادامه حضور در بازار ونزوئلا نیاز به فراهم کردن زیرساخت تولید و مونتاژ خودرو در این کشور دارد و ایران خودرو تصمیم دارد با هدف رفع موانع پیش رو، اقدام به ایجاد زیرساخت برای تولید خودرو در ونزوئلا کند. صادرات محصول بدون ارائه خدمات پس از فروش شاید مقطعی سودآور باشد، اما در نهایت موجب تخریب وجهه برند یک خودروساز می شود و آن شرکت به سختی می تواند با پس زمینه ذهنی خراب مشتریان، در بازارهای صادراتی موفق باشد. ایران خودرو با آگاهی کامل از اهمیت ارائه خدمات پس از فروش مناسب، ارائه خدمات پس از فروش در بازارهای صادراتی را یکی از اولیت های خود دانسته و مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص بیان کرده با توجه به علاقه زیاد مردم در بازار ونزوئلا به محصولات ایران خودرو، این شرکت قطعا با ارائه خدمات پس از فروش مناسب و جلب رضایت مشتریان، موجب وفاداری مردم این کشور به محصولات بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه خواهد شد. لزوم ارائه خدمات پس از فروش خوب و جلب رضایت مشتری در بازارهای صادراتی، گستردگی خدمات و فطعات یدکی بوده و ایران خودرو و ایساکو که سالهاست پرچمدار خدمات پس از فروش در بازار ایران هستند، به خوبی نسبت به اهمیت این موضوع آگاه هستند.

لازم به ذکر است که ایران خودرو هم اکنون هم یک کارخانه تولید محصول در ونزوئلا دارد که سالهاست فعالیتی نداشته است. خطیبی ضمن اشاره به لزوم راه اندازی مجدد این سایت تولیدی، اظهار کرد که اقدامات لازم برای رفع موانعی که بر سر راه فعالیت مجدد این کارخانه در ونزوئلا وجود دارد باید برطرف شود تا ایران خودرو با استفاده از تمام ظرفیت های خود بتواند در این شرکت حضور داشته باشد.

لازم به ذکر است که تمرکز ایران خودرو برای حضور در بازار ونزوئلا تنها به خودروهای سواری محدود نشده و خطیبی مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که محصولات ایران خودرو دیزل رنج گسترده ای را از ون و پیکاپ تا انواع اتوبوس و کامیون کشنده را پوشش داده و می تواند نیاز بازار ونزوئلا نسبت به انواع خودروهای تجاری را تامین کند. کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل یکی از جدیدترین محصولات این شرکت بوده که روسیه نیز استقبال خوبی از آن داشته و می تواند گزینه مناسبی برای عرضه به ونزوئلا باشد. چراکه در 4 دهه گذشته ونزوئلا هیچ توجهی نسبت به نوسازی ناوگان تجاری خود نداشته و قطعا استقبال خوبی از محصولات تجاری ایران خودرو دیزل در این کشور می شود.

لازم به ذکر است که ونزوئلا نهایت هدف ایران خودرو برای صادرات نیست. بلکه ایران خودرو با راه اندازی مجدد کارخانه خود در ونزوئلا و حضور گسترده در بازار این کشور قصد دارد به بازارهای صادراتی دیگری نیز ورود کند و به عبارتی ونزوئلا دروازه ورود آبی پوشان جاده مخصوص به دیگر بازارها خواهد بود.آن

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟