اخبار خودرو جهان
حاصل ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

استلانتیس چهارمین خودروساز بزرگ جهان متولد شد

سه شنبه - ۳۰ دی ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
لوگو استلانتیس

ادغام کمپانی خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه یا همان PSA با فیات کرایسلر آمریکا در روزهای پیش به مراحل نهایی رسیده بود و حال ظاهرا این قرار داد به صورت رسمی منعقد شده و این دو کمپانی همکاری رسمی خود را با یکدیگر آغاز کرده اند. به واسطه آغاز همکاری این دو کمپانی، خودروساز جدیدی به نام Stellantis (استلانتیس) پدید آمده که چهارمین خودروساز بزرگ جهان محسوب می شود.

به گزارش خودرونویس، این همکاری چند روز پیش به صورت رسمی آغاز شده و از این پس پژو سیتروئن و فیات کرایسلر تحت عنوان یک خودروساز جدید و بزرگتر با نام استلانتیس فعالیت می کنند. این نام از واژه لاتین Stello به معنای درخشش با ستاره الگوبرداری شده است.

 

جزییات ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر

ادغام فیات کرایسلر و پژو سیتروئن رسما در اواخر ماه اکتبر سال 2019 اعلام شده بود و قرار بود که هر یک از دو کمپانی سهمی 50 درصدی در این ادغام داشته باشد و در واقع هر طرف قرارداد مالکیتی 50 درصدی از این اتحاد دارد و سهم هر دو طرف برابر است. در جولای سال 2020 مشخص شد که نام این خودروساز جدید که از ادغام این دو شرکت متولد می شود استلانتیس بوده و تصمیم بر این بود که کارلوس تاوارس که مدیر فعلی گروه پژو سیتروئن بوده قرار است در جایگاه مدیریت عاملی کمپانی تازه متولد شده استلانتیس برای پنج سال پیش رو باشد.

در نوامبر سال 2020 رسما لوگوی استلانتیس رونمایی شد. در اوایل ماه ژانویه 2021 هم استلانتیس با نظر و رای سهامداران هر دو شرکت رسما آغاز به کار کرد و این ادغام قطعی شد.

استلانتیس چهارمین خودروساز بزرگ جهان

شرکت خودروسازی تازه متولد شده استلانتیس در این لحظه 14 برند را زیر چتر خود دارد که شامل Abarth، آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، دوج، دی اس اتومبیل، فیات، جیپ، لانچیا، مازراتی، اوپل، پژو، رم و واکسهال هستند. وجود چنین برندهایی در زیر چتر استهلانتیس موجب شده که این خودروساز چهارمین خودروساز بزرگ جهان بعد از تویوتا، گروه خودروسازی فولکس واگن و همچنین اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی باشد.

 

برنامه های آینده استلانتیس

گزارش های متعددی از احتمال توقف فعالیت برخی از برندهای خودرویی در هر دو گروه خودروسازی پژو سیتروئن و فیات کرایسلر پس از ادغام با یکدیگر و تبدیل شدن به استلانتیس به گوش رسیده؛ ولی در این لحظه هیچ چیزی تایید نشده است. برنامه اولیه به این صورت بوده که قرار بود تمامی برندهای خودرویی زیر چنر استلانتیس حفظ شوند؛ ولی امروزه با توجه به مشکلات اقتصادی و تجاری که ویروس کرونا برای خودروسازان پدید آورده، مشخص نیست که آیا سیاست استلانتیس مانند روز اول و بدون تغییر باقی مانده باشد.

با توجه به رسمی شدن ادغام پژو سیتروئن و فیات کرایسلر و تولد استلانتیس، سهام مشترک این شرکت از روز دوشنبه 18 ژانویه 2021 در Euronext پاریس و همچنین Mercato Telematico Azionario در میلان برای معامله قرار دارد. از امروز هم سهام این شرکت در بورس نیویورک نیز برای معامله قرار دارد و در همه بورس ها سهام با نام STLA برای معامله دیده می شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟