اخبار خودرو ایران
کدام خودروساز دست به کار می شود؟

جای خالی اسیووی چهار چرخ محرک در بازار ایران

پنجشنبه - ۸ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
اسیووی کراس اوور چهار چرخ محرک صفر کیلومتر AWD 4wd بازار ایران تمام چرخ محرک (1)

چند سال پیش که موضوع ممنوعیت واردات خودرو در کار نبود و بیشتر خودروسازان دنیا در ایران محصولات خود را عرضه می کردند، شاهد جولان دادن اسیووی ها و کراس اوورهای دو دیفرانسیل اعم از AWD و 4WD در بازار ایران بودیم و به ندرت پیش می آمد که یک کراس اوور تک دیفرانسیل به بازار ایران عرضه شود. ممنوعیت واردات باعث شد که شاسی بلندهای چهار چرخ محرک وارداتی از بازار ایران کوچ کنند و بازار ایران ماند و چند کراس اوور جلومحرک مونتاژی. عملا در این سالها جای خالی یک اسیووی و تمام چرخ محرک صفر کیلومتر در بازار ایران حس می شود و قطعا در صورت عرضه چنین خودرویی ولو اینکه AWD باشد یا 4WD، استقبال بسیار خوبی از آن خواهد شد.

به گزارش خودرونویس، طی سالهایی که واردات خودرو ممنوع بوده، عمدتا شاهد عرضه کراس اوورهای چینی تک دیفرانسیل جلو محرک به بازار ایران بوده ایم که صرفا تب کراس اوور سواری مشتریان را کاهش داده و نیاز آنها از یک خودروی شاسی بلند روزمره اما بدون قابلیت بیراهه نوردی و آفرودی را برطرف می کردند. اما اگر شما به یک شاسی بلند دو دیفرانسیل نیاز داشته باشید، در حال حاضر باید نسبت به خرید خودروهای وارداتی اقدام کنید که آخرین مدل های آنها برای سالهای 2017 و 2018 هستند که اکنون همگی کارکردی بالا دارند و گارانتی آنها به اتمام رسیده و قطعا هزینه نگهداری بالای آنها برایتان مشکل ساز خواهد شد. از جمله محبوب ترین کراس اوورهای وارداتی دو دیفرانسیل می توان به هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و همچنین تویوتا راو4 اشاره کرد که قطعا پس از گذشت بیش از 6 سال از عمر آنها کارکرد بالایی دارند و قطعا به خرج افتاده اند. همچنین از نظر تکنولوژی و طراحی نیز از خودروهای روز عقب هستند.

اسیووی کراس اوور چهار چرخ محرک صفر کیلومتر AWD 4wd بازار ایران تمام چرخ محرک (1)

همچنین با توجه به محدودیت جدید واردات خودرو که شرکت ها را ملزم به واردات خودروهایی با قیمت زیر 20 هزار یورو کرده، بعید می دانیم که شاسی بلند دو دیفرانسیل اعم از AWD یا 4WD به بازار ایران وارد شود. همین موضوع سبب شده که مالکان اسیووی ها و کراس اوورهای دو دیفرانسیل وارداتی قدیمی قیمت خودروهای خود را بالا ببرند و نرخ هایی فضایی برای آنها اعلام کنند که این قیمت بالا باعث شده خرید این خودرو غیر ممکن شود. به نظر می رسد که این گره تنها به دست خودروسازان داخلی باز می شود و آنها می توانند با عرضه یک اسیووی مونتاژی نیاز مشتریان برای خرید یک خودرو چهار چرخ محرک را پوشش دهند. لازم به ذکر است که طی سالهای گذشته خودروهای پیکاپ متنوعی به بازار ایران عرضه شده که عمدتا دارای سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک 4WD هستند. اما همه می دانیم که یک خودروی پیکاپ هرچقدر هم که لوکس باشد راحتی یک کراس اوور تمام چرخ محرک AWD را برای استفاده روزمره ندارد. به همین دلیل عرضه این تعداد پیکاپ طی سالهای گذشته هم نتوانسته پاسخگوی نیاز مشتریان خودروهای کراس اوور تمام چرخ محرک باشد.

اسیووی کراس اوور چهار چرخ محرک صفر کیلومتر AWD 4wd بازار ایران تمام چرخ محرک (1)

تفاوت AWD با 4WD چیست؟

لازم به ذکر است که خودروهای چهار چرخ محرک خود به دو دسته 4WD و AWD تقسیم می شوند. خودروهای 4WD عمدتا برای آفرودهای سنگین استفاده می شوند و در حالت نرمال نیروی تولیدی موتور به چرخ های عقب آنها منتقل می شود. اما حالت انتقال قدرت Auto اتوماتیک، چهار چرخ سبک 4H و چهار چرخ سنگین 4L نیز برای آنها لحاظ شده است. اما خودروهای AWD نیرو را به صورت دائمی به هر چهار چرخ منتقل می کنند و برای عبور از مسیرهای ناهموار مختلف اعم از گل، برف و … مدهای رانندگی مختلفی برای آنها تعبیه شده است. هرچند خودروهای 4WD نسبت به AWD عملکرد بهتری در مسیرهای بیراهه دارند، اما تحقیقات نشان می دهد که نیاز 99 درصد مشتریان خودروهای کراس اوور دو دیفرانسیل با عرضه یک خودرو با سیستم انتقال قدرت AWD برطرف می شود و کمتر کسی به خودرو 4WD نیاز پیدا می کند. ضمن اینکه خودروهای AWD به مراتب سیستم انتقال قدرت هوشمندتری نسبت به خودروهای 4WD دارند و نیرو را به صورت دائم بین چرخ ها توزیع می کنند تا بهترین پایداری و عملکرد را در جاده و مسیرهای لغزنده برای خودرو به ارمغان بیاورند. در واقع نسبت توزیع قدرت و گشتاور در خودروهای AWD ثابت نبوده و بسته به انتخاب حالت رانندگی و همچنین تشخیص خودرو، نیرو به صورت متناوب بین چرخ ها توزیع می شود تا بهترین چسبندگی برای خودرو در مسیر ایجاد شود.

اسیووی کراس اوور چهار چرخ محرک صفر کیلومتر AWD 4wd بازار ایران تمام چرخ محرک (1)

استقبال بازار از اسیووی چهار چرخ محرک صفر کیلومتر

در شرایط فعلی که کراس اوورهای چهار چرخ محرک وارداتی قدیمی با قیمتی گزاف فروخته می شوند و خلا یک اسیووی یا کراس اوور صفر کیلومتر چهار چرخ محرک در بازار حس می شود، این سوال برای همه پیش می آید که کدام خودروساز خط شکن شده و با عرضه کراس اوور یا اسیووی تمام چرخ محرک گامی مثبت در راستای پاسخ به نیاز مشتریان بر می دارد؟ یقین داریم که عرضه یک کراس اوور یا اسیووی چهار چرخ محرک صفر کیلومتر آن هم پس از چند سالی که صرفا کراس اوورهای جلومحرک به بازار ایران عرضه شده اند، قطعا تکان حسابی به بازار خودرو می دهد و یقینا در کانون توجه مشتریان قرار خواهد گرفت.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟