اخبار خودرو ایران
فرصتی که از دست ایران و کارمانیا رفت

بی وای دی E6 در ناوگان تاکسیرانی بلوبرد Blue Bird اندونزی

سه شنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
بی وای دی E6 تاکسی برقی بلوبرد Blue bird

بلوبرد Blue Bird یا پرنده آبی بزرگترین شرکت خدمات تاکسیرانی در اندونزی بودن که قرار است یک ناوگان خودروهای برقی را از بی وای دی برای استفاده در تاکسیرانی خریداری کند. بی وای دی E6 یکی از خودروهای برقی بوده که قرار است توسط بلوبرد در ناوگان تاکسیرانی اندونزی استفاده شود.

به گزارش خودرونویس، بلوبرد قصد دارد که از محبوبیت رو به رشد خودروهای برقی ارزان قیمت در بازار اندونزی استفاده کند. جالب اینجاست که حدود 500 دستگاه از خودروهای برقی که بلوبرد Blue Bird قصد دارد برای ناوگان تاکسیرانی اندونزی خریداری کند توسط بی وای دی تولید می شود که عمده آنها هم دو خودروی بی وای دی E6 و بی وای دی T3 هستند. این دو خودرو برای بازار اندونزی و استفاده در ناوگان تاکسیرانی این کشور بسیار مناسب هستند.

بی وای دی E6 تاکسی برقی بلوبرد Blue bird

بی وای دی E6 در ایران

شاید برایتان جالب باشد که در سال 1397 بی وای دی E6 را در ایران تست کردیم. در آن زمان تصور می کردیم که بی وای دی E6 نخستین خودروی برقی راه یافته به بازار کشور خواهد بود و قرار بود که توسط کارمانیا به بازار عرضه شود. اتفاقا در ویدیو تست و بررسی بی وای دی E6 اشاره کردیم که این خودرو تا چه حد می تواند نسبت به خودروهای درونسوز بنزینی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی مناسب باشد. پیشنهاد می کنیم که ویدیو بررسی بی وای دی E6 را تماشا کنید.

بی وای دی e6

اندونزی ذخایر فراوانی از نیکل دارد که جزیی بسیار مهم در باتری شناخته می شود و به همین جهت قصد دارد که استفاده از خودروهای برقی را ترویج دهد. دولت اندونزی دقیقا برخلاف دولت ایران، تدابیر تشویقی متعددی را برای مصرف کنندگان خودروهای برقی اجرا کرده است. موضوعی که دولت ایران و نهادهای اجرای حتی به آن فکر هم نکرده اند.

بی وای دی E6 تاکسی برقی بلوبرد Blue bird

همین سیاست جالب دولت اندونزی برای سرمایه گذاران خارجی هم جالب شده و باعث جذب سرمایه گذاران خارجی در این کشور شده است. در تاریخ 25 می، شرکت خودروسازی چینی بی وای دی تفاهم نامه ای را با دولت اندونزی امضا کرد که نشان دهنده علاقه آنها به سرمایه گذاری و شناخت فرصت های در بخش توسعه خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی بوده است.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی بلوبرد به اهمیت ملاحظات قیمت در انتخاب خودروی برقی مناسب تاکسیرانی تاکید کرد. وی در ادامه گفت که اگر قیمت خودروی که قرار است در ناوگان تاکسیرانی استفاده باشد، قطعا نمی توان تاکسیران و مشتری را نسبت به استفاده از این خودرو تشویق کرد. به همین جهت نیاز به ارزیابی دقیقتر در این خصوص است. وجود خودروهای برقی مقرون به صرفه و اقتصادی در سبد محصولات بی وای دی ، نقش بسیار مهم در تصمیم شرکت تاکسیرانی بلوبرد Blue Bird ایفا کرد.

این در حالیست که تسلا در بازار اندونزی با چالش هایی در این کشور رو به رو شده است. تسلا در واقع مجبور شده که قیمت های خود را کاهش دهد تا بتواند محصولی مطابق با بودجه و تقاضای مشتریان داشته باشد. همین موضوع سبب کاهش سود تسلا شده و بلوبرد در حال ارزیابی مجدد سفارش تسلا برای بازگشت سرمایه این شرکت است.

بی وای دی E6 تاکسی برقی بلوبرد Blue bird

بلوبرد از هیوندای هم خودرو برقی خریداری می کند.

مدیرعامل بلوبرد اظهار کرد که این شرکت تاکسیرانی قصد دارد که 50 خودروی برقی از هیوندای هم خریداری کند و در حال بررسی خودروهای برقی ب ا م و برای استفاده به عنوان خودروی اجاره ای است. اما با این وجود خودروهای بنزینی همچنان عمده ناوگان بلوبرد را تشکیل می دهند. این شرکت تخمین زده که ناوگان تاکسی های بنزینی خود تا پایان سال 2023 به نزدیک 23 هزار خودرو می رسند.

 

گسترش استفاده از تاکسی های دوگانه سوز CNG

شرکت بلوبرد همچنین قصد دارد که ناوگان تاکسی های گازسوز CNG خود را نیز گسترش دهد و در سال بعد قصد دارد که تاکسی های گازسوز خود را سه برابر کند و تعداد آنها را به شش هزار دستگاه برساند. استفاده از خودروهای برقی و گازسوز CNG یقینا به کاهش هزینه های این شرکت تاکسیرانی کمک زیادی می کند.

بی وای دی E6 تاکسی برقی بلوبرد Blue bird

با توجه به اینکه بازار خودروی اندونزی در حال حرکت به سمت حمل و نقل سبز بوده، تصمیم مهم و استراتژیک شرکت بلو برد Blue Bird برای خرید تعداد قابل توجهی خودروی برقی بی وای دی E6 و T3 برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی، یک اقدام هوشمند برای ترویج استفاده از خودروهای برقیست.

 

عقب ماندگی بازار ایران از عصر خودروهای برقی

متاسفانه بازار خودرو ایران عقب ماندگی ترسناکی از دنیا به ویژه در زمینه خودروهای پاک پیدا کرده است. درصد خودروهای هیبریدی حاضر در ایران بسیار ناچیز بوده و تقریبا هیچ خودروی برقی در ایران عرضه نشده است. بی وای دی E6 هم که قرار بود زمانی توسط کارمانیا به ایران عرضه شود، به دلیل تحریم ها و همچنین فراهم نبودن زیرساخت ها به فراموشی سپرده شد. طی این سالها نیز شهرداری ها و دولت تقریبا هیچ اقدامی برای فراهم کردن زیرساخت لازم برای استفاده از خودروهای برقی فراهم نکردند و طبیعیست که خودروسازان هم نسبت به واردات و توسعه خودروهای برقی اقدامی نکنند. همچنین در شرایطی که زیرساختی برای استفاده از خودروهای برقی وجود نداشته باشد، طبیعیست که سرمایه گذاران خارجی ریسک حضور در بازار ایران را نمی پذیرند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟