اخبار خودرو جهان
خودرویی الکتریکی ویژه تعلیم رانندگی

بی وای دی E3 الکتریکی با گیربکس دستی

یکشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی

یکی از مزیت های پیشرانه های الکتریکی این بوده که دیگر احتیاجی به نصب گیربکس های معمولی در این خودروها نیست و معمولا انتقال قدرت به صورت دایرکت درایو صورت می گیرد. ولی افرادی هم هستند که این سیستم انتقال قدرت را نمی پسندند، از این رو بی وای دی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در دنیاست، نسخه ای جدید از E3 الکتریکی را معرفی کرده که به گیربکس دستی مجهز شده است.

به گزارش خودرونویس، این خودرو برای آموزشگاه های تعلیم رانندگی توسعه یافته و دارای گیربکس دستی با پدال کلاچ مشابه تمام خودروهای مجهز به گیربکس دستی رایج است. همچنین این خودرو دارای پدال ترمز دیگری در سمت سرنشین بوده که برای معلم تعبیه شده تا فرد مبتدی را کنترل کند.

بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی

ویژگی های بی وای دی E3 دنده دستی

در این لحظه هنوز مشخص نیست که بی وای دی چگونه این گیربکس را به این خودرو خورانده، چراکه در این لحظه قصد دارد این بی وای دی E3 دنده دستی را به مشتریان معمولی بفروشد. به گفته وب سایت Car News China، این بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی دارای چند مد رانندگی از جمله بهینه، آموزشی، قفل تراتل و اسپرت بوده و همه این حالات برای شبیه سازی حالات مختلف رانندگی برای فرد در حال تعلیم و مقاصد مختلف در نظر گرفته شده است.

بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی

بی وای دی E3 به یک پک باتری 38 کیلووات ساعتی مجهز شده که این خودرو را قادر ساخته در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 350 کیلومتر را تحت سیکل تست چین طی کند. این نسخه مجهز به گیربکس دستی بی وای دی E3 قیمت پایه ای معادل 20 هزار و 500 دلار داشته و قیمت نسخه اتوماتیک همین خودرو چیزی در حدود 22 هزار دلار اعلام شده است.

در این لحظه تصور عملکرد و نحوه رانندگی با این بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی برای قابل درک نیست؛ ولی مشارکت این خودروساز چینی برای تولید خودروهایی صنعتی با کاربری های مختلف قابل ستایش است. هرچند تولید یک خودروی الکتریکی با گیربکس دستی امری غیر رایج است؛ ولی بی سابقه نیست. چراکه پیشتر یک ون فولکس واگن را مشاهده کرده بودیم که پیشرانه چهار سیلندر تخت آن با یک موتور الکتریکی تعویض شده بود؛ ولی همچنان گیربکس دستی چهار سرعته آن حفظ شده بود.

بی وای دی E3 الکتریکی دنده دستی

شاید بی وای دی در E3 الکتریکی دنده دستی از موتور الکتریکی DC به جای موتور الکتریکی رایج AC و نصب شده در بیشتر خودروهای الکتریکی استفاده کرده باشد. چراکه موتورهای الکتریکی DC نمودار گشتاوری تا حدودی مشابه با پیشرانه های درونسوز دارند و مزیت آنها امکان کوپل شدن چنین گیربکس هایی است. به عبارت دیگر موتورهای DC تمام گشتاور را به صورت آنی تولید نمی کنند و با بالارفتن دور گشتاور بیشتری تولید می کنند.

تصور می کنیم که کلاچ در این بی وادی E3 دنده دستی صرفا در زمان تعویض دنده کاربرد داشته باشد و در زمان توقف و شروع حرکت نیازی به گرفتن کلاچ نیست و خطر خاموش شدن در صورت بد کلاچ گرفتن وجود ندارد.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟