اخبار خودرو ایران
تاثیرپذیری کاملا آشکار از انتخابات آمریکا

کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو در بازار

یکشنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
کاهش قیمت خودرو در بازار

متاسفانه اقتصاد و بازار ایران تحت تاثیر عوامل بی شماری قرار دارد که مهم ترین آن در روزهای گذشته انتخابات ایالات متحده آمریکا و انتخاب شدن جو بایدن به مقام ریاست جمهوری آینده این کشور است. پیروزی بایدن در مقابل ترامپ تاثیر مستقیمی روی کاهش قیمت ارز و طلا در بازار کشور نسبت به هفته گذشته داشته که همین کاهش قیمت به سرعت روی بازار خودروی کشور و قیمت خودروهای وارداتی و تولید داخل تاثیر گذاشته است.

به گزارش خودرونویس، پس از اعلام قطعی شدن ریاست جمهوری جو بایدن توسط رسانه های آمریکایی و شکست دونالد ترامپ در انتخابات، به طرز بسیار ناگهانی نرخ طلا و دلار در بازار ایران نسبت به روز گذشته کاهش یافت و این روند کاهش در اوایل هفته جاری تا حد زیادی محسوس بود. با اعلام خبر ریاست جمهوری بایدن نرخ دلار در بازار کشور وارد کانال 23 هزار تومان و نرخ هر سکه بهار آزادی به نرخ تقریبی 12 میلیون و 500 هزار تومان در روز یکشنبه 18 آبان رسید. به طور کلی باید اظهار کرد که ریزش نرخ طلا و دلار نسبت به نرخ اوج هفته گذشته در ایران چیزی در حدود 25 درصد بوده است.

با توجه به تحریم های ظالمانه ای که توسط ترامپ و آمریکا علیه ایران و به خصوص صنعت خودروی این کشور وضع شده بود، قیمت خودرو طی سه سال به طرز شگفتی آوری بالا رفت که در این بین نقش دلالال بازار خودرو و همچنین کم فروشی خودروسازان و عدم عرضه به موقع خودرو و فروش فوری محصول بی تاثیر نبوده است.

انتخابات 2020 آمریکا

تاثیر جو بایدن بر قیمت خودرو در بازار ایران!

قطعا خنده دارترین چیز تاثیر کلان انتخابات یک کشور بر صنعت و اقتصاد کشوری دیگر است؛ دقیقا همین اتفاقی که طی چند روز گذشته در ایران شاهد آن بوده ایم. دلیل اصلی کاهش قیمت ها و ترکیدن حباب قیمت ها در بازار خودرو امید مردم ایران نسبت به انتخاب شدن جو بایدن به ریاست جمهوری آینده آمریکا و سیاست هایی است که دولت وی در مقابل ایران اتخاذ می کند. بسیاری معتقد هستند که بایدن و دولتش بار دیگر تعهد برجامی را که ترامپ به صورت یک جانبه از آن خارج شد را بار دیگر به اجرا در آورده و برخی از تحریم های ایران را لغو می کند.

شاید این موضوع باعث شود که گشایش هایی در صنعت و اقتصاد کشور ایجاد شود، ولی سوال اصلی اینجاست که تاثیر این اتفاق و بازگشت آمریکا به برجام تا چه حد روی کاهش قیمت ها در بازار خودرو تاثیر دارد؟

برای پی بردن به جواب این سوال باید مینیممی برای نرخ دلار در بازار کشور تعیین کنید. با توجه عبور قیمت دلار از مرز 30 هزار تومان در هفته های گذشته و ماندن نرخ دلار برای مدتی قابل توجه بین 25 تا 30 هزار تومان، کارشناسان بسیاری اظهار کرده اند که در صورت بازگشت آمریکا در دولت بایدن به برجام، نرخ دلار در کشور بین 22 تا 25 هزار تومان به صورت قرار می گیرد. به دنبال کاهش نرخ دلار، کاهش نرخ طلا و سایر اقلام وابسته نیز اتفاق خواهد افتاد. به طور کلی باید اظهار کرد که این کاهش 25 تا 30 درصدی که این هفته در بازار خودرو شکل گرفته، در صورت تعهد آمریکا به برجام و لغو برخی از تحریم ها ماندگار و ثابت خواهد بود.

 

لغو مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی

با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز در مدت اخیر، خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا هر سه ماه یک بار با مجوز مستقیم از شورای رقابت قیمت محصولات خود را افزایش می دادند. در این راستا این دو خودروساز همین هفته گذشته لیست قیمت محصولات جدید خود را اعلام کردند که شاهد افزایش قیمت چشمگیری نسبت به لیست قیمت شهریور 99 بودیم.

با توجه به کاهش نرخ دلار انتظار می رود که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت آبان 99 خودروسازان داخلی را لغو کند و با توجه به نرخ فعلی دلار، این دو خودروساز داخلی و سایر خودروسازان بخش خصوصی نرخ جدید محصولات خود را اعلام کنند. در غیر این صورت بعید است که سیر نزولی قیمت ها ماندگار باشد و بار دیگر دلالان به بازار خودرو سلطه پیدا می کنند.

 

تاثیر لغو تحریم ها در کاهش قیمت خودرو

امروزه خودروسازان داخلی به دلیل تحریم های سختگیرانه آمریکا، مشکل زیادی در تامین قطعات و مواد اولیه خطوط تولید از کشورهای خارجی دارند. به عبارت دیگر مسیر رسیدن قطعات از کشور مبدا به ایران به دلیل وجود تحریم ها طولانی تر شده و همین مورد سبب افزایش هزینه تمام شده یک محصول اعم از تولید داخل یا مونتاژی می شود. به همین دلیل است که لغو تحریم ها با فرض ثابت ماندن نرخ دلار در همین محدوده 22 تا 25 هزار تومان می تواند تاثیر محسوسی روی کاهش قیمت تمام شده خودروها داشته باشد.

 

تجربه ای مشابه با سال 1392

در سال 1392 و در اواخر دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، نرخ دلار در کشور به مرز پنج هزار تومان رسید. ولی پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور کشور به طرز ناگهانی قیمت دلار 20 تا 25 درصد افت کرد و میانگین روی 3500 تومان ایستاد. هرچند در آن زمان این کاهش 25 درصدی نرخ دلار تاثیر چندان زیادی روی کاهش قیمت خودرو و اجناس نداشت، اما نمی توان آن را بی تاثیر هم دانست. به هر حال امروز هم که نرخ دلار مشابه 7 سال گذشته کاهشی 25 درصدی به خود دیده، بعید نیست که در صورت ثابت ماندن نرخ ارز و طلا قیمت ها نیز کاهشی 20 تا 25 درصدی داشته باشند.

 

سخن پایانی

با توجه به شکسته شدن حباب قیمت ها در بازار خودرو در اوایل این هفته، مشتریان واقعی برای خرید خودرو دست نگه داشته اند تا ببینند سرانجام این بازار پر فراز و نشیب چه می شود. از طرفی دلالان برای اینکه متحمل ضرر نشوند، قصد کاهش قیمت ها را ندارند. تنها چیزی که می تواند به مقاومت دلالان برای کاهش نرخ خودرو پایان دهد، ثابت ماندن نرخ دلار در همین محدوده 22 تا 25 هزار تومان برای مدت طولانی است که سرانجام آنها را به کاهش قیمت وادار می کند.

3 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟