اخبار خودرو ایران
در گفت و گو با یک فعال صنعت قطعه‌سازی مطرح شد:

کاتالیست اجاره‌ای برای اخذ معاینه فنی چند؟

دوشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
کاتالیست

شاید این روزها به آگهی هایی نظیر کاتالیست اجاره ای برخورده باشید یکی از مهم‌ترین مواردی که در اخذ معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد مربوط به کاتالیست خودرو است. این روزها مردم به دلیل قیمت بالای کاتالیست به سمت اجاره این قطعه می‌روند.

به گزارش خودرونویس، شاید این روزها به آگهی هایی نظیر کاتالیست اجاره ای برخورده باشید یکی از مهم‌ترین مواردی که در اخذ معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد مربوط به کاتالیست خودرو است. این روزها مردم به دلیل قیمت بالای کاتالیست به سمت اجاره این قطعه می‌روند.

متاسفانه تعدادی از اگزوزسازی‌ها و تعمیرکارهای ماشین در ازای دریافت 200 تا 400 هزار تومان یک کاتالیست با کیفیت روی ماشین نصب می‌کنند و مالک خودرو بعد از دریافت برگه معاینه فنی، این قطعه را باز کرده و به صاحب آن برمی‌گرداند.

حال سوال اینجاست چرا برخی‌ها برای گذراندن معاینه فنی به جای خرید کاتالیست آن را از تعمیرگاه‌های مشخصی اجاره‌ می‌کنند و پس از اخذ گواهی معاینه فنی، آن را پس می‌دهند.

نوید مولوی زاده قائم مقام شرکت ایران دلکو در خصوص کاتالیست های اجاره ای می گوید : این موضوع مسئله ای جدیدی نیست سال هاست که از این اتفاقات می افتد ولی در چند ماه اخیر بیشتر به آن پرداخته شده و رسانه ای شده است .

این کارشناس صنعت قطعه سازی می گوید : متاسفانه کاتالیست تنها قطعه‌ای نیست که برای قبولی در آزمون‌های معاینه فنی اجاره داده می‌شود، این روزها بسیاری از مردم که پول خرید لاستیک خودرو را ندارند،برای گرفتن معاینه فنی، لاستیک را نیز اجاره می‌کنند این امر خطرات به مراتب بیشتری از نبود کاتالیست دارد .

وی در ادامه گفت : متاسفانه مشاهده شده که شماری از رانندگان، قطعه کاتالیست خودرو خود را بازکرده و هر سال بطور موقت برای اخذ معاینه فنی، آن را نصب می‎کنند.

مولوی زاده معتقد است دولت از طریق وزارت صنعت می‎تواند با کمک به تولید کننده یا اعطای یارانه و سوبسید هزینه این قطعه استراتژیک که نقش بسیار مهمی در سلامت مردم دارد را پائین بیاورد و یا حتی شرکت های خودروساز نیز می توانند هزینه کاتالیست خودرو صفر را از مشتری هنگام خرید دریافت کنند و تا ده سال به آنها خدمات بدهند .

از نظر این کارشناس صنعت قطعه سازی انگشت اتهام به سمت رانندگان وسایل نقلیه است به طور حتم فرهنگ سازی تاثیر بالایی بر روی این موضوع دارد. بسیاری زیادی از مردم نمی دانند که کاتالیست چیست و به راحتی قبول می کنند که اجاره کنند و ببندند. اگر بدانند چنین کاری چه تبعاتی بر روی خودشان و اطرافیان و محیط زیست دارد شاید بخشی از مردم در راستای مسئولیت اجتماعی از این کار منصرف شوند.

حذف کاتالیست باعث انتشار مستقیم آلاینده های خروجی موتور خودرو به محیط زیست و شیوع بیماری های مهلکی نظیر سرطان و مشکلات تنفسی می شود ، همچنین عملکرد آلاینده های موتور و کاتالیست در خودروهایی که سال ساخت آنها بالای ۱۳۹۴ هست در کامپیوتر خودرو بوسیله سنسورهای حساس ( اکسیژن ) محاسبه می شود. حذف و عدم عملکرد کاتالیست موجب بهم خوردن سیستم الکتریکی خودرو ، افت شتاب ، مصرف بالای سوخت و خرابی زود هنگام موتور خودرو را بهمراه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت : بارها با مراکزی رو به رو شده ایم که کاتالیست های تقلبی تولید می کنند و به صورت رسمی در بازار پخش می کنند برای جلوگیری از این کار مکاتبات زیادی با مسئولین ذیربط داشته ایم اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده است .

وی در خصوص عمر مفید کاتالیست ها گفت: کاتالیست قطعه ای مصرفی است و بعد از مدت زمان مشخصی عمر مفید آن به اتمام می رسد. به طور متوسط عمر مفید کارکرد هر کاتالیست خودرو بین 80 تا 100 هزار کیلومتر است و از این رقم تجاوز نمی کند.

این تولید کننده کاتالیست می گوید:اگر می‌خواهیم مردم اقدام به اجاره کاتالیست نکنند ابتدا باید با کسانی که کاتالیست را اجاره می دهند برخورد قانونی شود و در وهله بعد فرهنگ سازی این مطلب پرداخت و همچنین مکانیزمهای جهت کنترل آلایندگی خودروها در بازه های مجوز معاینه فنی و همچنین جریمه متخلفان اعم از مالک و تعمیرکار در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

نوید مولوی زاده در پایان در خصوص تامین مواد اولیه و مطالبات این شرکت از خودروسازان گفت : شرایط تامین مواد اولیه از خارج از کشور به نسبت سال های پش بهتر است ما نیز مانند بقیه قطعه سازان مطالبات خود از خودروسازان را دریافت نکرده ایم این در صورتی است که عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌ سازان از سوی خودروسازان روند تولید را با مشکل مواجه می کند ولی ما همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهیم .

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟