به گزارش خودرونویس، در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری خودرو وضعیت فنی خودرو و هم چنین میزان آلایندگی نیز مورد بررسی قرار میگیرد در بررسی ظاهری خودرو در این مرحله خودرو از بابت شکسته نبودن شیشه ها و آینه ها ، سلامت کامل چراغ ها، وضعیت لاستیک ها، عدم دودزا بودن خودرو، استاندارد بودن ظاهر خودرو و … مورد بررسی قرار می گیرد
و اما در بررسی فنی مواردی از جمله آلایندگی خودرو، وضعیت دقیق ترمز، کمک فنر و لغزش جانبی به وسیله دستگاه های مربوطه بررسی می‌شوند.
در آزمون های آلایندگی با توجه به افزایش روز افزون گازهای آلاینده در هوا ، بررسی گازهای آلاینده یکی از مراحل حائز اهمیت است. در این مرحله گازهای آلاینده خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود.
در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل تست، گواهی معاینه فنی با اعتبار یک ساله به فرد تحویل داده می شود. در صورت تایید نشدن خودرو ، برگه نتایج آزمون که علل مردودی در آن ذکر شده است ، جهت رفع نواقص به مراجعه کننده ارائه می شود.

مدارک لازم برای معاینه فنی:

مدارک لازم برای معاینه فنی خودروشامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری است. و مراحل صدور و اخذ کارت معاینه فنی به شرح زیر است:
• اصل کارت یا سند خودرو
• فرم تشخیص عیوب ظاهری
• ارائه مدارک لازم معاینه فنی خودرو
• ثبت اطلاعات کامل در سیستم
• دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات پرداخت
• هزینه لازم معاینه فنی خودرو
حال با گفتن موارد بالا هسند کسانی که معاینه فنی خودرو ندارند جالب است بدانید برای این افراد در سال جدید جرایمی نر نظر گرفته شده است.
همه خودروهای تولید داخل سال 94 و پیش از آن، همه خودروهای وارداتی سال 2015 و پیش از آن، همچنین وسایل حمل و نقل عمومی سال 97 و قبل از آن مشمول انجام معاینه فنی در سال 99 هستند.

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی چقدر است؟

مبلغ جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان است که این جریمه هر روزی که خودرو از منزل خارج شود اعمال می‌شود، همانطور که در سال گذشته خودروهایی بوده اند که در یک هفته پنج بار به دلیل عدم معاینه فنی جریمه شده اند.
برابر قانون وقتی خلافی خودروهای بالای یک میلیون تومان باشد، از طریق پلیس +۱۰ پیامکی مبنی بر ضررت پرداخت خلافی‌ها ارسال می‌شود.
بعد از ابلاغ پلیس +۱۰ فرد یک ماه فرصت دارند خلافی‌های خود را پرداخت کنند که در صورت عدم اقدام شخص ماشین او توقیف می‌شود. از آنجا که شماره تلفن کاربر تغییر کرده است یا خاموش است، کاربر از گزارش پلیس برای ثبت تخلف یا سایر امور مطلع نمی شود. بنابراین توصیه می کنیم که حتما شماره تلفن صحیح خود را در سامانه پلیس ثبت کنید تا خلافی خودرو برای شما ارسال شود.

جریمه معاینه فنی استعلام

برای استعلام خلافی معاینه فنی بهترین کار این است که یا به سایت راهور 120 مراجعه کنید و یا اینکه به سراغ یکی از مراکز پلیس+10 بروید. به این ترتیب می توانید از جریمه معاینه فنی استعلام بگیرید.
در سایت راهور روی قسمت دایره شکلی که با عنوان “استعلام تخلفات خودرو و موتورسیکلت” مشخص شده است، کلیک کنید. با وارد کردن شماره بارکد پستی و کد امنیتی سایت، خلافی خود را استعلام کنید. در واقع با استعلام کامل خلافی خودرو می توانید متوجه شوید که چه مقدار از خلافی شما مربوط به نداشتن معاینه فنی است. حتما به قسمت نوع تخلف نگاه کنید و توضیحات سایت و پلیس راهنمایی و رانندگی را مرور کنید.

اولین نفر امتیاز دهید