اخبار خودرو ایران
بررسی نقاط قوت و ضعف در مقایسه با رقبا

چرا باید جک J4 را به عنوان یک سدان اقتصادی خریداری کنیم؟

دوشنبه - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
خواندن 8 دقیقه
جک J4 jac کرمان موتور

اگر قصد خرید یک سدان اقتصادی و با دوام با گیربکس اتوماتیک را دارید، جک J4 یکی از گزینه های پیش رو شماست. در این سگمنت اکنون تنوع زیادی وجود ندارد و خودروهای کمی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار در حال رقابت هستند. طبیعتا خودرویی که در این سگمنت استهلاک کم، کابین جادار، امکانات ایمنی و رفاهی مناسب و سواری راحتی داشته باشد، بیشتر توجه مشتریان را جلب می کند. در این مطلب قصد بررسی ویژگی های جک J4 و پرداختن به نقاط قوت و ضعف آن را در مقابل رقبا داریم. به نظر شما جک J4 را می توان مناسبترین سدان اقتصادی بازار ایران دانست؟

اگر قصد خرید یک سدان اقتصادی و با دوام با گیربکس اتوماتیک را دارید، جک J4 یکی از گزینه های پیش رو شماست. در این سگمنت اکنون تنوع زیادی وجود ندارد و خودروهای کمی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار در حال رقابت هستند. طبیعتا خودرویی که در این سگمنت استهلاک کم، کابین جادار، امکانات ایمنی و رفاهی مناسب و سواری راحتی داشته باشد، بیشتر توجه مشتریان را جلب می کند. در این مطلب قصد بررسی ویژگی های جک J4 و پرداختن به نقاط قوت و ضعف آن را در مقابل رقبا داریم. به نظر شما این خودرو را می توان مناسبترین سدان اقتصادی بازار ایران دانست؟

 

 

به گزارش خودرونویس، جک J4 ارزانترین سدان اتوماتیک مونتاژی و یکی از ارزانترین خودروهای اتوماتیک موجود در بازار ایران است. کرمان موتور این خودرو را در سال شش سال پیش با هدف سهم خواهی از بازار سدان های اقتصادی وارد بازار شد. این خودرو اکنون ارزانترین محصول کرمان موتور بوده و به واسطه اعتبار کرمان موتور و محبوبیت برند جک در بین مشتریان توانسته فروش بسیار خوبی داشته باشد. جک J4 از ابتدای عرضه تا به امروز دو بار بروزرسانی شده که یکبار رینگ های آن تغییر کرده و سیستم مالتی مدیا به آن اضافه شده و بار دوم سیستم کنترل پایداری الکترونیکی به همراه چراغ روشنایی در روز به این خودرو اضافه شده و دیزاین نشانگرهای پشت فرمان نیز تغییر کرده است.

جک J4 jac کرمان موتور

با توجه به سگمنتی که جک J4 در آن قرار می گیرد، نمی توان انتظار یک خودروی کامل و همه چیز تمام را داشت و تمام خودروهایی که در این سگمنت حضور دارند نقاط مثبت و منفی متعددی دارند که مشتری با سنجش آنها نسبت به خرید یا عدم خرید آن تصمیم می گیرد. جک J4 هم از این قاعده جدا نبوده و مزایا و معایبی دارد. اما همانطور که پیشتر در ویدیو تست و بررسی جک J4 کارکرده مطرح کرده بودیم، نقاط قوت این خودرو به مراتب از نقاط ضعف آن بیشتر است.

جک J4 jac کرمان موتور

طراحی ظاهری

جک J4 یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت بوده و طراحی بسیار ساده ای دارد. شاید طراحی جک J4 به نسبت به رقبا چندان امروزی نباشد، اما نمی توان ایرادی به طراحی آن وارد دانست و البته که با نگاه کردن به برچسب قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه این خودرو، اصلا به طور کلی موضوع طراحی را فراموش خواهید کرد. ضمن اینکه رقبای این خودرو هم چندان تعریفی در بحث طراحی ندارند و شاید این خودرو نسبت به برخی از رقبا زیباتر هم باشد. دیزاین جک J4 تا حد زیادی به برادر بزرگتر این خودرو یعنی جک J5 شبیه است.

جک J4 jac کرمان موتور

طراحی جک J4 هنوز پس از گذشت چند سال جذاب و به نسبت بروز به نظر می رسد. جلوپنجره کرومی، خطوط کم عمق روی بدنه و هماهنگی دیزاین چراغ ها با خطوط کاپوت و جلوپنجره از جمله جذابیت های این خودرو در بخش جلویی هستند. در نمای جانبی ابعاد کوچک این خودرو کاملا مشهود بوده و از دیزاین رینگ ها می توان تشخیص داد که این خودرو اولین سری جک J4 است. در این قسمت طراحی بسیار ساده ای را شاهد هستیم و همه چیز همانطور بوده که از یک سدان اقتصادی انتظار می رود.

جک J4 jac کرمان موتور

در نمای عقب چراغ ها به وسیله یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. شاید بتوان ادعا کرد که جک برای طراحی نمای عقب J4 وقت کمی گذاشته و می توانست این قسمت را بهتر طراحی کند. مقداری عرض خودرو به نسبت ارتفاع کم به نظر می رسد که این موضوع در نمای جلویی کمتر مشهود است. اما باز هم وقتی برچسب قیمت جک J4 چه در مدل صفر کیلومتر و چه در مدلهای کارکرده را می بینید، دیگر این موارد اصلا به چشم نمی آیند و باید از این ایرادات جزیی صرف نظر کرد.

جک J4 jac کرمان موتور

داخل کابین جک J4

کابین جک J4 به نسبت قسمت بیرونی طراحی بروزتری دارد. فرم کلی داشبورد این خودرو مشابه با هیوندای اکسنت مونتاژی کرمان موتور طراحی شده که این موضوع در طراخی قسمت میانی داشبورد به خوبی مشهود است. در میان داشبورد نمایشگر مالتی مدیا لمسی قرار گرفته و در زیر آن کلید فلاشر قرمز رنگ و سه کلید برای تنظیم جهت پرتابش، دما و دور فن سیستم تهویه دیده می شود. در قسمت جلویی کنسول وسط نیز یک خروجی برق 12 ولت 120 وات، یک خروجی فندکی معمولی، ورودی AUX و USB نیز دیده می شود.

جک J4 jac کرمان موتور

زمانی که داخل کابین جک J4 وارد می شوید، اصلا تصور نمی کنید که این همان خودروی جمع و جوریست که الان مشاهده کرده اید! در واقع فضای داخلی و مقدار جاداربودن آن به مراتب از این سگمنت فراتر بوده و می توان گفت که از عمده رقبایش یک سر و گردن بالاتر است. کیفیت ساخت کابین این خودرو با وجود استفاده از مواد اولیه خشک راضی کننده بوده و در این سالها ثابت کرده که ماندگاری بالایی دارد. صندلی های این خودرو هم دارای تودوزی چرم مشکی رنگ با رد دوخت قرمز بوده که آن هم کیفیت بالایی داشته و در نمونه های کارکرده هیچ افت و پارگی مشاهده نکردیم. این خودرو با وجود اقتصادی بودن کیفیت ساخت مطلوبی در بخش کابین دارد و همین موضوع یکی از نقاط قوت آن در مقایسه با رقبا محسوب می شود.

جک J4 jac کرمان موتور

در مقابل راننده یک غربیلک فرمان دایره ای شکل با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد. در پشت آن نیز نمایشگرهای عقربه ای برای این خودرو نصب شده که در میان آنها نمایشگر کامپیوتر سفری قرار گرفته است. در قسمت میانی داشبورد کلیدهای دایره ای شکلی برای تنظیم سیستم تهویه طراحی شده که کمی از مد افتاده و قدیمی بوده، ولی رقبای جک J4 هم وضعیت بهتری نسبت به این خودرو در این قسمت ندارند و می توان گفت باز طراحی داشبورد جک J4 نسبت به عمده رقبا امیدوار کننده تر و بهتر است. نکته عجیب در خصوص جک J4 فضای ردیف عقب است. انگار نه انگار که با خودرویی در سگمنت B سر و کار داریم. در این قسمت فضا پا و سر برای افراد بلند قد کاملا ایده آل بوده و به هیچ عنوان با محدودیت فضا برای پا و سر مواجه نیستید. همچنین در ردیف عقب سه نفر سرنشین بزرگسال تقریبا به راحتی قرار می گیرند.

جک J4 jac کرمان موتور

نکته جالب دیگر در خصوص جک J4 فضای صندوق عقب آن بوده که ۵۵۰ لیتر بوده که نسبت به برخی از رقبا بیشتر بوده و عمق و ارتفاع بسیار خوبی را دارد. در واقع طراحان این خودرو بهترین استفاده را از فضا کرده اند و این خودرو را به نحوی طراحی کرده اند که ضمن داشتن ابعادی کوچک، فضای داخلی جادار و راحتی را ارائه دهد.

جک J4 jac کرمان موتور

مشخصات فنی جک J4

جک J4 در بخش مشخصات فنی هم کاملا ساده ظاهر شده. این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید 103 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور است. نقطه قوت این موتور استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم بوده که سبب شده هزینه های نگهداری و تعمیر آن پایینتر باشد و دیگر نیازی به تعویض دوره ای تسمه تایم و ترس از پاره شدن آن وجود ندارد. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس CVT با قابلیت تعویض دنده های شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود. شاید این پیشرانه چندان قدرتمند نباشد، اما دقت کنید که جک J4 در رده سدان های اتوماتیک ارزان قیمت و اقتصادی بوده و در این رده تمام رقبا از پیشرانه هایی با قدرت و گشتاوری در این محدوده بهره گرفته اند. ضمن اینکه این پیشرانه کاملا جوابگوی وزن ۱۲۳۵ کیلوگرمی جک J4 بوده و عملکرد مناسبی را برای آن رقم زده است.

جک J4 jac کرمان موتور

جک J4 در محور جلو دارای تعلیق مکفرسون بوده و در اکسل عقب دارای فنر پیچشی است. این ترکیب سواری به نسبت نرمی را برای این خودرو به ارمغان آورده، تنها در مواجه با دست اندازهای تیز مقداری ضربه به کابین وارد می شود که برای این خودرو طبیعیست. لازم به یادآوریست که در خودروهایی که به چنین سیستم تعلیقی مجهز هستند، معمولا سرنشینان جلو راحتی بیشتری نسبت به سرنشینان عقب دارند.

جک J4 یک سدان جمع و جور کوچک بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۳۳۵، ۱۷۲۵ و ۱۵۰۵ میلی متر با فاصله بین دو محوری معادل ۲۵۶۰ میلی متر دارد. این ابعاد کوچک باعث شده که جک جی۴ برای استفاده های درون شهری و مسیرهای پرترافیک کاملا مناسب باشد.

جک J4 jac کرمان موتور

امکانات ایمنی و رفاهی جک J4

جک J4 با وجود قیمت اقتصادی و ارزان، تجهیزات قابل قبولی را ارائه می دهد. امکانات ایمنی این خودرو شامل دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری (این سیستم صرفا در نسخه های جدید که به جک J4 نیو یا آپشنال مجهز هستند نصب شده)، کروز کنترل، سیستم پایش فشار باد تایرها است. تجهیزات رفاهی جک J4 هم شامل فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی ها با دوخت قرمز، نمایشگر سیستم مالتی مدیا (در دو مدل جدید)، سیستم تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با ورودی USB و AUX، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل کابین و … است. در لیست تجهیزات جک J4 شاید فقدان سانروف برقی، صندلی برقی و مواردی این چنینی حس شود. اما در این سگمنت با توجه به لیبل قیمت تمام این موارد توجیه پذیر است.

 

جک J4 jac کرمان موتور

تجربه رانندگی با جک J4

مدتی پیش فرصت تست و بررسی جک J4 کارکرده با کارکردی نزدیک به 30 هزار کیلومتر را داشتیم. لازم به ذکر است که خودرو پس از 30 هزار کیلومتر پیمایش این افتی نسبت به نسخه صفر کیلومتر در بخش تزیینات کابین و کیفیت سواری نداشت و طی این مدت هم هیچ خرجی جهت تعمیر و نگهداری آن نشده بود. مزیت اصلی جک J4 نسبت به رقبا همین ماندگاری و کیفیت سواری است. شاید این خودرو در بخش آپشن و طراحی نسبت به برخی از رقبا عقب تر باشد، اما در بخش استهلاک پایین، کیفیت سواری، مصرف سوخت، ماندگاری و دوام یقینا از تمام رقبای صفر کیلومتری که در ایران حضور دارند برتر ظاهر شده است.

 

رقبا

رقبای جک J4 در ایران خودروهایی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک، رنو تندر ۹۰ با گیربکس اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک، فردا ۵۱۱، تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک هستند.

4.8 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟