اخبار خودرو ایران
به دلیل عدم مسئولیت پذیری نهادهای دولتی و مانع تراشی برای شرکت های واردکننده خودرو

مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها

شنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۲
خواندن 5 دقیقه
مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها

درحالیکه طی دو سال گذشته شعارهای زیادی را از سوی دولت در خصوص واردات خودرو شنیده ایم، اما تا به این لحظه دولت نه تنها هیچ تلاشی در راستای تحقق وعده های خود در خصوص واردات خودرو نکرده، بلکه به هر روشی سعی کرده برای شرکت های واردکننده خودرو مانع تراشی کند. نتیجه سیاست گنگ و مبهم دولت در این دو سال در خصوص واردات خودرو، عدم عرضه حتی یک خودرو وارداتی تا به امروز شده و اکنون شاهد مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها هستیم.

به گزارش خودرونویس، پس از اینکه دولت و مجلس و شورای نگهبان و دیگر نهادهای مربوطه سرانجام واردات خودروهای صفر کیلومتر را آزاد اعلام کردند، دولت اعلام کرد که چند ده هزار خودرو تا پایان سال گذشته به بازار عرضه می شود. اما نه تنها در سال گذشته حتی یک خودروی وارداتی هم به بازار عرضه نشد، بلکه اکنون هم که چهار ماه از سال 1402 گذشته، خبری عرضه خودروهای وارداتی صفر کیلومتر نشده است. در این میان شرکت های مختلفی از جمله کوشا خودرو، پارس ساتر هوشمند، پارسیان موتور و … سرمایه عظیمی را برای تجهیز نمایندگی های خود در شهرهای مختلف خرج کرده اند و پرسنل خود را آموزش داده و هزینه های تبلیغاتی سنگینی را برای برندینگ و معرفی محصولات وارداتی خود کرده اند. اکنون شرایط به نحوی شده که بسیاری از شرکت ها در حال مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها هستند.

کوشا خودرو نخستین شرکتی بوده که موفق شد خودروهای وارداتی خود را به بازار ایران وارد کند. این شرکت نماینده رسمی کیا موتورز در ایران بوده و قرار است که مدل های مختلفی را از این برند کره ای از جمله کیا سراتو، کیا سلتوس، کیا سونت، کیا پگاس، کیا سید و … را عرضه کند. لازم به ذکر است که این شرکت تا به امروز موفق شده تعداد محدودی از خودروهای وارداتی کیا را از گمرک ترخیص کند. اما تا به امروز مجوز شماره گذاری به کوشا خودرو و هیچ واردکننده دیگری برای شماره گذاری داده نشده است.

مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها

سختگیری های دولت برای واردات خودرو تنها برای کوشا خودرو نیست. بلکه دیگر شرکت ها از جمله سایپا که قرار بوده خودروهای چانگان را به بازار وارد کنند نیز هنوز موفق به عرضه حتی یک خودرو به بازار نشده اند و صرفا تعدادی از خودروهای وارداتی را از گمرک ترخیص کرده اند. حتی پارس ساتر هوشمند نیز که صحبت از واردات اشکودا به بازار ایران کرده بود، صرفا چند مدل از محصولات خود را رونمایی کردف اما هیچ توفیقی در زمینه مجوز شماره گذاری محصولات خود کسب نکرده است. بسیاری از شرکت ها از جمله پارسیان موتور و آرین موتور که قصد واردات فیات و میتسوبیشی را به بازار داشتند هم به دلیل عدم اطمینان از آینده هیچ خبرسازی برای برنامه های خود نکردند. اینگونه به نظر می رسد که دولت خودرو را به عنوان ابزاری برای آرامش کردن اذهان عمومی می بیند و صرفا با خبرسازی و دادن وعده های پوچ و دروغین به مردم در خصوص ساماندهی و تسهیل واردات خودرو، قصد دارد ذهن مردم را کنترل کند. چراکه دولت در عمل تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واردات خودرو کرده و هر روز سنگ جدیدی در جلوی پای واردکننده قرار می دهد.

مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها

علیرغم تمام شعارهای دولت در خصوص واردات خودرو، به نظر می رسد که دولت از نابسامانی بازار خودرو سود می برد. چراکه همه به خوبی می دانیم که با عرضه خودروهای وارداتی صفر کیلومتر به بازار، حباب قیمت خودروهای وارداتی کارکرده قدیمی شکسته و قیمت ها متعادل می شود. اما اینکه طی این دو سال دولت به هر روشی متوصل شده تا خودرو وارد بازار نشود، این شبهه را در ذهن همه ایجاد می کند که دولت تنها شعار واردات خودرو سر می دهد و در عمل هیچ تمایلی نسبت به واردات خودرو ندارد.

 

چرا خودروهای وارداتی مجوز شماره گذاری و پلاک دریافت نمی کنند؟

بروکراسی اداری در ایران به ویژه در ارگان های دولتی به نوعی بوده که برای پیگیری به کفش آهنین نیاز دارید. مدت زیادیست که شرکت های واردکننده خودرو برای دریافت مجوزهای لازم بین نهادهای مختلف دولتی پاسکاری می شوند و هنوز کار به سرانجام نرسیده است. یک روز گمرک، یک روز مجلس، یک روز هم استاندارد. تا به امروز مطرح بود که سازمان استاندارد جلوی شماره گذاری خودروهای وارداتی صفر کیلومتر را گرفته است. با پیگیری های صورت گرفته و فشار رسانه ای به سازمان استاندارد، به تازگی رییس سازمان استاندارد بیان کرده این سازمان مشکلی با صدور مجوز پلاک و شماره گذاری خودروهای وارداتی ندارد.

سوال اصلی اینجاست که چرا باید برای واردات خودرو یک شرکت تا این حد بین نهادهای دولتی پاسکاری شود و در نهایت هم نتیجه ای حاصل نشود؟ مگر غیر این است که همه نهادهای نامبرده زیرمجموعه دولت بوده و دولت می تواند با تشکیل ستاد تسهیل واردات خودرو، کار را برای شرکت واردکننده ساده کند. چرا طی یکسال گذشته شرکت های واردکننده بین مسئولیت سنگ اندازی در راه واردات خودرو را گردن نمی گیرند؟ آیا لابی دلالان تا این حد قدرتمند بوده که بدنه دولت نفوذ کرده تا جلوی واردات خودروهای صفر گرفته شود؟ این در حالیست که از نظر قانونی واردات خودرو منعی ندارد.

مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو بسیاری از سفارش گذاری ها

 

مرجوع کردن خودروهای وارداتی به مبدا و لغو سفارش گذاری ها از سوی برخی واردکنندگان

بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو که وضعیت را آشفته و غیر شفاف مشاهده می کنند، به جای تلاش برای پیدا کردن راه چاره، تصمیم گرفته اند که خودروهای موجود در گمرک یا کشورهای اطراف ایران را به کشور مبدا بازگردانند تا سرمایه آنها دوباره زنده شود. برخی دیگر از شرکت های واردکننده نیز سفارش گذاری های انجام شده را لغو کرده اند و عطای واردات را به لقا آن بخشیده اند.

با توجه به طولانی شدن بحث واردات خودرو و عدم ورود حتی یک خودروی وارداتی به بازار، اعتماد مردم نسبت به صحبت های دولت از بین رفته و دیگر صحبت های دولت و نهادهای دولت در خصوص واردات خودرو تاثیری روی کنترل اذهان مردم ندارد. از این رو دولت که پروژه واردات خودروی صفر کیلومتر خود را شکست خورده دیده، تصمیم گرفته که بازی جدیدی را آغاز کرد که این بازی واردات خودروهای کارکرده و دست دوم است.

دولت در حالی تصمیم به واردات خودروهای دست دوم و کارکرده گرفته که هنوز در باتلاق واردات خودروهای صفر کیلومتر دست و پا می زند و مردم منتظر خودروهای وارداتی صفر کیلومتر بوده و بسیاری از شرکت ها از جمله کوشا خودرو، سایپا، پارس خودرو و پارس ساتر هوشمند علیرغم سرمایه گذاری های انجام شده، هنوز موفق به واردات حتی یک خودرو و شماره گذاری آن نشده اند.

به نظر می رسد که نقش بازی کردن و عدم مسئولیت پذیری نهادهای دولتی دیگر جواب نمی دهد و مردم و شرکت های واردکننده منتظر پاسخ دقیق و شفاف دولت در خصوص واردات خودرو هستند. سوال اینجاست که آیا دولت می خواهد خودروی صفر کیلومتر به بازار وارد شود یا خیر؟

 

 

4.9 از 15 رای

دیدگاه شما چیست؟