اخبار خودرو جهان
اوضاع بحرانی خودروساز چینی

مالک زوتی ورشکسته شد

جمعه - ۵ دی ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
زوتی

اوضاع کمپانی خودروسازی زوتی بحرانی است. بورس اوراق بهادار چین موسوم به شنژن اعلام کرد که مالک سهام و هدایتگرِ حقیقی کمپانی زوتی با نام «Tech-New Group»، اخیراً و با صدور حکم قضایی از سوی دادگاه یونگ کانگ ورشکسته شده و اکنون سهامدار عمدۀ کمپانی زوتی نابود شده است.

به گزارش خودرونویس، در حکم قضایی مزبور اشاره شده است که «Tech-New Group» مدتی قبل برای پیشگیری از ورشکستگی و ساماندهی مجدد به دادگاه مراجعه کرده بود؛ اما چون این شرکت قبلاً هم به طور کامل ورشکسته شده و توانایی ادامه فعالیت را نداشت؛ دیگر هیچ کمکی برای نجات آن صورت نگرفته و طبق بند اول ماده 78 قانون ورشکستگی مؤسسات بازرگانی در جمهوری خلق چین، از تشکیل مجدد پرونده به منظور رسیدگی به مشکلات مالی Tech-New Group خودداری و ورشکستگی آن اعلام شده است.

لازم به ذکر است که در ایران خودروهایی همچون ریگان کوپا و آریو اس 300 یا زوتی اس 300 از جمله خودروهای زیر مجموعه برند زوتی هستند که به دلیل بازگشت تحریم ها، عرضه آنها به بازار ایران متوقف شده است.

 

تاریخچه

شرکت مزبور در سال 1992 تاسیس شد و بیشتر در زمینه تولید و فروش خودرو، تجهیزات الکترونیکی، بازار املاک و… فعالیت می‌کرد. سرمایه اولیه Tech-New Group حدود 1.668 میلیارد یوان بوده و یینگ جیانرن (Ying Jianren) با 99 درصد مالکیت، رئیس و رهبر آن است.

از سال 2017 تا 2019 سود خالص زوتی به ترتیب 1.224 میلیارد، 1.241 میلیارد و منفی 11.131 میلیارد یوان بوده و در مجموع در طول مدت زمان مزبور زوتی بیش از 11.1 میلیارد یوان ضرر کرده است. مطابق قرارداد امضاء شده بین Tech-New Group و کمپانی زوتی، شرکت Tech-New Group با مالکیت 80 درصدی زوتی، متعهد به پرداخت خسارت به کمپانی زوتی است؛ اما شرکت Tech-New Group علاوه بر مشکلات قضایی متعدد، قادر به عمل به تعهدات خود در قبال مالکیت سهام کمپانی زوتی نشده و عملاً برخلاف قرارداد مزبور، هیچ خسارتی به زوتی پرداخت نشد. این یعنی شرکت Tech-New Group ورشکست شده و دریافت غرامتِ زیان‌های زوتی برای بازپرداخت بدهی‌های آن غیرممکن است.

البته پس از ورشکستگی Tech-New Group، زوتی همچنان به تلاش‌های خود برای یافتن راه حلی مؤثر ادامه می‌دهد. بر همین اساس دارایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی زوتی، مستقل از شرکت Tech-New Group در نظر گرفته شده و تنها فعالیت‌های اصلی شرکتِ مزبور تعلیق خواهد شد. به این ترتیب اعمال محدویت‌های قانونی تأثیر زیادی بر عملکرد روزانه کمپانی زوتی ندارد.

 

تغییرات گسترده در نحوه مدیریت زوتی

ولی باید خاطر نشان کرد که در پی ورشکستگی شرکت مزبور، احتملاً تغییراتی در نحوه عملکرد و رهبری کمپانی زوتی رخ خواهد داد. البته باید توجه داشت که ادامه حیات زوتی کار آسانی نبوده و هم اکنون فروشندگان و کارمندان این شرکت با درخواست حقوق خود به صف طلبکاران پیوسته‌اند. علاوه بر این براساس اطلاعیه‌های دادگاه یونگ کانگ، چندین شرکت تابعه زوتی به نام‌های «Hangzhou Jieneng Power Co»، «Hangzhou Yiwei Automobile Industry Co» و «Zhejiang Zotye Automobile Sales» در آستانۀ ورشکستگی وانحلال قرار دارند.

با این حال زوتی همچنان رو به جلو حرکت می‌کند؛ اما اعتبار آن به عنوان یکی از شرکت‌های خانوادگی یینگ از میان رفته و آینده این خودروساز غیرقابل پیش‌بینی است. البته زوتی مانند لیفان نیست؛ اما پیدا کردن شریکی خوب و متعهد برای تداوم حیات این شرکت بسیار دشوار خواهد بود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟