اخبار خودرو ایران

لامپ ماشین استاندارد و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

دوشنبه - ۲ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه

لامپ خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک ماشین محسوب شده در افزایش ضریب ایمنی و دید راننده بسیار اهمیت دارد.در ایران انواع لامپ خودرو موجود است، اما تعدادی از آنها به دلایلی بر سایرین ترجیح داده می شوند.

لامپ خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک ماشین محسوب شده در افزایش ضریب ایمنی و دید راننده بسیار اهمیت دارد.در ایران انواع لامپ خودرو موجود است، اما تعدادی از آنها به دلایلی بر سایرین ترجیح داده می شوند.

به گزارش خودرونویس، در حال حاضر بسیاری از خودروها دارای لامپ‌ هایی هستند که با گاز زنون پر شده‌اند، که بسیار روشن‌ تر از لامپ‌ های سنتی است. با این حال، برخی از سازندگان اکنون چراغ‌ های LED را ارائه می‌ کنند که روشن‌ تر و ماندگارتر هستند، اما انرژی کمتری مصرف می‌ کنند. در نهایت، برخی از خودروسازان اکنون چراغ‌ های لیزری را ارائه می‌کنند که نوید یک گام دیگر در روشنایی و کارایی را می‌ دهد.

لامپ ها هم همانند سایر لوازم دارای استانداردهای خاص خودشان هستند . اما در این مطلب قصد داریم تا به طور تخصصی به بررسی لامپ های خودرویی بپردازیم . هر لامپ با توجه به توان، میزان نوردهی، تکنولوژی ساخت، دامنه ولتاژ، رنگ نور خروجی و فاکتور های دیگر از همدیگر متفاوت ساخته می شوند. شما می توانید با توجه به بودجه خود لامپ مناسب خریداری نمایید.

انواع لامپ خودرو

لامپ هالوژن ماشین

لامپ های هالوژن یکی از رایج ترین لامپ های مورد استفاده در چراغ های جلوی خودرو هستند. این لامپ از یک رشته تنگستن نازک و یک حباب شیشه ای حاوی گاز هالوژن استفاده می کند. هر بار که لامپ روشن می شود، گاز هالوژن رشته تنگستن را گرم می کند و نور سفید تولید می کند. این لامپ های جزو لامپ های پر مصرف بر روی ماشین ها است که قیمت بسیار پایین تری نسبت به لامپ های دیگر دارد.

از مزایای لامپ های هالوژنی می‌توان به روشنایی بسیار خوب، هزینه تعویض کم و طول عمر نسبتاً طولانی اشاره کرد. درحالی‌که معایب اصلی این لامپ ها تولید گرمای زیاد و اتلاف انرژی الکتریکی زیاد است.

لامپ خودرو زنون

لامپ های زنون لامپ های نسبتاً کوچکی هستند که در آنها یک قوس الکتریکی بین دو الکترود بافاصله 2 میلی‌متر از یکدیگر ایجاد می‌شود. این نوع لامپ زنون که اصطلاح HID اغلب به‌تنهایی برای آن استفاده می‌شود، اکنون به طور گسترده در چراغ های جلو خودرو استفاده می‌شود و تا 50٪ بیشتر از لامپ های معمولی نور تولید می‌کند.

یکی از مزایای لامپ ‌های زنون، نور سفید و نزدیک به نور واقعی است. این نور باعث مزیت هایی در رانندگی می شود که از جمله می توانیم به افزایش دید در شب، رانندگی در وضعیت مه آلود، رانندگی در بارش برف و یخبندان و غیره اشاره کنیم.

در مقایسه با لامپ ‌های هالوژن، لامپ‌های زنون مصرف انرژی کمتری دارند. این به معنای کاهش فشار بر باتری و سیستم برق خودرو است.

لامپ‌های ال ای دی

این لامپ‌ ها از تکنولوژی دیود های نوری استفاده می‌ کنند و برخلاف لامپ‌های هالوژن و زنون، نیاز به فیلامنت ندارند. آن ها نور بسیار روشن و کیفیت بالایی دارند و از مصرف انرژی کمتری برخوردارند. همچنین، عمر مفید بلندی دارند و به عنوان لامپ ‌های توسعه‌یافته ‌تر و پرکاربرد تر در اتومبیل‌ ها شناخته می ‌شوند.

لامپ ‌های ال‌ای دی در عین حالی که قدرت روشنایی بالایی دارند، مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. در نتیجه به مقدار کم تر انرژی نسبت به لامپ‌های هالوژن یا زنون نیاز دارند. این به معنای کاهش مصرف سوخت و برق خودرو و افزایش کارایی سیستم الکتریکی آن است.

لامپ‌ های LED اغلب هزینه بالاتری در هنگام نصب و راه اندازی نسبت به لامپ‌های هالوژن یا زنون دارند. برخی از لامپ‌های LED ممکن است پراکندگی نور نه چندان یکنواخت داشته باشند، که می‌تواند باعث ناکارآمدی در برخی شرایط رانندگی شود. تعویض برخی از لامپ ‌های LED در خودرو های معمولی ممکن است پیچیده باشد چرا که نیاز به تخصص فنی دارد.

لامپ هدلایت ماشین

لامپ هدلایت‌های ماشین از تکنولوژی جدیدتری LED یعنی SMD استفاده می‌کنند. شدت نور این لامپ‌ها بر حسب لومن و مصرف انرژی و توان مصرف آن‌ها بر حسب وات سنجیده می‌شود که معمولا از 25 وات الی 140 وات متغیر هستند. پشت هدلایت چراغ‌های جلو یک فن برای خنک کردن مدار و تراشه های آن تعبیه شده که در برخی از لامپ هدلایت دارای محفظه فلزی برای محافظت و برخی فاقد محافظ فن است که این مورد ارتباطی به کیفیت لامپ هدلایت خودرو ندارد.

در هنگام خرید لامپ به پایه و نوع استفاده آن به عنوان نور پایین، بالا و یا مه شکن توجه کنید.پایه هدلایت خودرو  می تواند در پایه هایی همچون H1,H7,H11,h4,9005,H3 و . . . باشند.

که عدم وجود اکسیژن در حباب این لامپ از سوختن این رشته‌ها بر اثر گرما جلوگیری خواهد کرد.

لامپ لیزری

تکنولوژی لیزر به نوعی داغ ترین موضوع تامین روشنایی در خودرو است. خودروسازان پیشرو جهانی همچون آئودی درحال تحقیق و توسعه بر روی این لامپ ها هستند. گزارش ها حاکی از این موضوع است که سطح تابش، درخشش و عمر این نوع از لامپ از تمام گونه ها دیگر بیشتر است .

نام این تکنولوژی به این معنی نیست که شما در مقابل خودروی خود، دو خط نور لیزری بسیار پرقدرت دارید که توانایی ذوب کردن چشم های راننده ی مقابل را دارد، بلکه لیزر در داخل لامپ به تعداد زیادی آینه و سطوح شکست نور تابیده می شود و یک تابش قوی و یکپارچه از نور را در مقابل خودرو ایجاد می کند.

طبق محاسبات تئوری تکنولوژی لیزر نوری تا صد برابر قوی تر از LED دارد حال آنکه مصرف برق آن دو سوم شده است. تنها مشکل حال حاضر این تکنولوژی، حرارت بسیار زیاد تولیدی توسط لیزر است که نیاز به بازطراحی چراغ های خودرو را به دنبال دارد.

بهترین لامپ خودرو کدام است؟

پس از مطالعه کمی بیشتر در مورد هر یک، امیدوارم که ایده بهتری در مورد آنچه برای شما و وسیله نقلیه شما بهتر است داشته باشید! اما، در نهایت، لامپ مناسب برای وسیله نقلیه شما، لامپی است که با آن احساس راحتی می کنید و مناسب است.

پس برای انتخاب بهترین لامپ خودرو تمامی فاکتور ها ذیل واجب هستند:

میزان توان مصرفی

میزان ولتاژ

تکنولوژی لامپ

نوع برند لامپ

هزنیه و بودجه

میزان گرمای تولیدی

میزان مصرف باتری

کارکرد لامپ

طول عمر لامپ خودرو

ممنوعیت استفاده از لامپ زنون در خودرو

نکته ای که در خرید لامپ خودرو میبایست به آن توجه کنید این است که چندی پیش معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از جریمه بیش از 3400 خودروی سواری به دلیل نصب لامپ زنون در تهران خبر داد.

سرهنگ فیروز کشیر با اشاره ممنوعیت نصب لامپ‌های زنون بر روی خودروهای سواری گفت: لامپ‌های زنون حدود ۱۰ تا ۱۰۰ برابر یک لامپ رشته‌ای نور داشته و رنگ آن نیز سفید است.

این نور شدید در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان دیگر خودروها ایجاد کرده و به نوعی با آثاری که بر روی چشم می‌گذارد، برای لحظاتی دید راننده دیگر خودروهای سواری را محدود می‌کند. به همین دلیل نیز استفاده از آن در خودروی سواری ممنوع است.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟