اخبار خودرو ایران
جهش تولید و جلوگیری از تولید ناقص شاه کلید نجات ایران خودرو دیزل

تبدیل ایران خودرو دیزل از ورشکسته ترین به سودده ترین خودروساز کشور طی دو سال

شنبه - ۹ مهر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

ایران خودرو دیزل بزرگترین تولید کننده خودروهای تجاری در ایران محسوب می شود که 62 سال پیش تاسیس شده و تا به امروز بیش از 460 هزار خودروی تجاری در انواع سگمنت ها به بازار عرضه کرده است. ایران خودرو دیزل که پیشکسوت خودروسازان تجاری در ایران محسوب می شود، تا سال 1390 روندی صعودی در زمینه فروش داشت و تولید سالانه این شرکت در سال 1390 به فراتر از 12 هزار دستگاه رسید. اما از سال 1391 ورق برگشت و شرایط ایران خودرو دیزل به حدی دشوار شد که این شرکت با دریافت وام، کمک مالی از گروه صنعتی ایران خودرو و فروش اموال و دارایی های خود سعی در تامین حقوق پرسنل خود داشت.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو دیزل تا سال 1390 روند صعودی خود را طی کرد و قله تیراژ 12 هزار دستگاهی را فتح کرد. اما زمان زیادی نبرد تا این شرکت از قله موفقیت به اعماق دره ضرر و بدهی سقوط کند. از سال 1391 روند صعودی تولید در ایران خودرو دیزل به نزولی تبدیل شد و کار به جایی رسید که تیراژ سالانه بزرگترین خودروساز تجاری کشور به زیر 2000 دستگاه هم رسید. نتیجه این کاهش تیراژ زیان انباشته 6500 میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل شد که 12 برابر ارزش کل این شرکت بود و ایران خودرو دیزل به موجب این زیان انباشته به ورشکسته ترین خودروساز ایران تبدیل شد.

سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

کاهش تیراژ تولید ایران خودرو دیزل در بین سال های 1391 تا 1399 رسما درآمد این شرکت را کاهش داده بود و ایران خودرو دیزل مجبور به فروش برخی از دارایی های خود مانند املاک و ضایعات، قرض از گروه صنعتی ایران خودرو و دریافت وام از برخی از بانک ها شد تا بتواند هزینه پرسنل خود را تامین کند. در چنین شرایطی ایران خودرو دیزل مجبور شد تعدادی از پرسنل خود را نیز تعدیل کند و در این اوضاع نابسامان امنیت شغلی بسیاری از پرسنل ایران خودرو دیزل به خطر افتاده بود و ارزش سهام این شرکت هم در بورس سقوط کرده بود.

سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

آبان 1399 نقطه عطف تاریخ ایران خودرو دیزل

سال 1399 را باید نقطه عطفی در تاریخ ایران خودرو دیزل دانست. روند فاجعه بار ضرر و زیان ایران خودرو دیزل تا آبان سال 1399 ادامه داشت. اما با روی کار آمدن جواد توسلی مهر به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو، می توان اظهار کرد که روزهای تلخ و تاریک این شرکت به پایان رسید. توسلی مهر با بررسی راهکارهایی برای نجات ایران خودرو دیزل تمام تلاش خود را برای افزایش تیراژ تولید، به صفر رساندن زیان انباشه، پرداخت بدهی ها و توسعه محصولات جدید و گسترش تنوع سبد محصولات ایران خودرو دیزل کرد. از آبان سال 1399 تا امروز کمتر از دو سال گذشته و ایران خودرو دیزل در این مدت کوتاه توانست بدهی های معوق خود به بانک ها را تصفیه، تیراژ تولید خود را چندین برابر، محصولات جدیدی را به بازار عرضه و قراردادهای صادراتی مختلفی را امضا کند.

سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

شاه کلید نجات ایران خودرو دیزل از شرایط بحرانی را باید جهش در تولید دانست. تولید ایران خودرو دیزل در سال 1400 نسبت به سال 1399 به میزان 90 درصد و نسبت به سال 1398 نزدیک به چهار برابر رشد داشته است. جالب است بدانید که ایران خودرو دیزل هم اکنون در سال 1401 و در اواخر شهریور ماه موفق شد که رکورد تولید سال گذشته خود را بکشند و این در حالیست که هنوز 6 ماه تا انتهای سال 1401 باقی مانده است. با راه اندازی خط تولید کامیونت در آبان ماه سال جاری و همچنین گسترش تولید کامیون کشنده های فوتون آیومان H5 و آتامان یقینا ایران خودرو دیزل قادر است به تیراژ 25 هزار دستگاهی هدف گذاری شده برای سال 1401 دست یابد که در تاریخ این شرکت بی سابقه است. لازم به ذکر است که این افزایش تیراژ باعث نشده که ایران خودرو دیزل از بحث کیفیت غافل شود و بیش از 75 درصد محصولات این شرکت هم اکنون دارای چهار ستاره کیفی هستند. ضمن اینکه 70 درصد محصولات ایران خودرو دیزل تولید داخل و 30 درصد آن به صورت CKD به بازار عرضه می شوند و افزایش تیراژ در ایران خودرو دیزل به صورت مستقیم روی افزایش فرصت های شغلی تاثیر دارد و موجب کارآفرینی افراد بیشتری شده است.

سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تمام تلاش خود را کرد که خودروی ناقص اعم از سواری و تجاری در ایران خودرو و ایران خودرو دیزل تولید نشود. ایران خودرو دیزل با جلوگیری از تولید خودروهای ناقص و تولید خودرو به صورت عبور مستقیم و در گام بعدی جهش تولید و رشد تیراژ موفق شد طی مدت بسیار کوتاهی به سوددهی برسد و به لطف این سوددهی زیان انباشته آن به صفر رسیده است. به عبارت دیگر ایران خودرو دیزل طی مدت کمتر از دو سال از ورشکسته ترین و زیانده ترین خودروساز کشور به سودده ترین و یکی از موفق ترین خودروسازان تبدیل شده و به لطف عرضه محصولاتی جدید، با کیفیت و با استاندارد روز، استقبال زیادی برای خرید محصولات مختلف این شرکت توسط مشتریان در داخل و خارج از ایران وجود دارد. همچنین ارزش سهام ایران خودرو دیزل نیز به لطف این روند رو به رشد بالاتر رفته و با خاتمه یافتن زیان انباشته، این شرکت قادر است بین سهامداران خود سود تقسیم کند.

سوددهی و رشد تیراژ تولید ایران خودرو دیزل تحول و پایان زیان انباشته

در سال های اخیر ایران خودرو دیزل موفق شده زمان ایده تا تولید محصول را به مراتب کاهش دهد و حال این زمان در ایران خودرو دیزل به تنها چند ماه رسیده است. به همین دلیل در ایران خودرو دیزل طی ماه های اخیر شاهد رونمایی و عرضه محصولات جدیدی اعم از اتوبوس برقی آتروس e، کامیون کشنده فوتون آیومان H5، کامیون کشنده آتامان و کامیونت آترین پلاس بوده ایم. یکی دیگر از موفقیت هایی که ایران خودرو دیزل به آن دست یافته، امضای قرارداد صادرات 1000 دستگاه کامیون کشنده آتامان به روسیه بوده که این قرارداد در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو 2022 امضا شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟