اخبار خودرو ایران
دارای دوربین دید 360 درجه و سیستم محدود کننده لغزش ASR

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل رونمایی شد

دوشنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل صبح امروز رونمایی شد. آترین پلاس یک کامیونت در رنج 6 تن بوده و یکی از لوکس ترین کامیونت های بازار ایران محسوب می شود که دارای اتاق فوتون و موتور کامینز بوده و قرار است که از آبان ماه به بازار ایران عرضه شود.

ویدیو معرفی کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات فنی کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

به گزارش خودرونویس، کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به موتور ۳۷۶۰ سی سی چهار سیلندر توربوشارژ ساخت شرکت معتبر کامینر مجهز شده که قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت در دور ۲۶۰۰ و بیشینه گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر بین ۱۲۰۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه است. این موتور به سیستم اینترکولر هم مجهز بوده و با توجه به توان و گشتاور تولیدی کامیونت آترین پلاس 6 تن ایران خودرو دیزل را باید یکی از قدرتمندترین کامیونت های موجود در بازار ایران دانست.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

موتور کامینز کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ EEV بوده و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس دنده ای ساخت ZF با ۶ دنده جلو و یک دنده عقب با کلاچ تک صفحه ای خشک با عملکرد هیدروپنوماتیک به محور عقب آترین پلاس منتقل می شود.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

حداکثر وزن ناخالص فنی مجاز کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل ۶۰۰۰ کیلوگرم بوده و وزن خالص این کامیونت ۲۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.‌ بدین ترتیب حداکثر ظرفیت باربری آترین پلاس در حدود ۳۱۰۰ کیلوگرم است. طول، عرض و ارتفاع کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به ترتیب ۶۹۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۳۶۰ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن ۳۸۲۰ میلی متر اعلام شده است. طول بارگیری کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل 4800 میلی متر بوده و لازم به ذکر است که این شرکت عرض شاسی های آترین پلاس را افزایش داده این این کامیونت مناسب انواع کاربری ها باشد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل جزو معدود کامیونت هایی بوده که دارای سیستم ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلوست. به همین دلیل می توان ترمزگیری های مطمئنی را با این کامیونت تجربه کرد. کامیونت آترین پلاس دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز است. ضمن اینکه ایران خودرو دیزل سیستم محدود کننده لغزش ASR را برای محور عقب این کامیونت نصب کرده که این سیستم هم اولین بار بوده که روی یک کامیونت در بازار ایران دیده می شود. به موجب سیستم ASR یا محدود کننده لغزش در شروع حرکت، آغاز حرکت کامیونت آترین پلاس در شرایط لغزنده ساده تر شده است.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

تعلیق کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل در هر دو محور عقب و جلو از نوع فنر تخت با کمک فنر تلسکوپی است. همچنین برای کابین نیز تعلیق مکانیکی به همراه لاستیک های ضربه گیر تعبیه شده تا سواری به نسبت نرمی را برای راننده و سرنشین به ارمغان بیاورد. جهت تعمیران نیز کابین کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به زاویه 40 درجه باز می شود که مقداری بیشتر از رقبا بوده که دسترسی خوبی را به شما جهت تعمیر موتور می دهد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

امکانات کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

کامیونت آترین پلاس امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ مه شکن، دوربین دید ۳۶۰ درجه به صورت آپشنال، جدا کننده آب و روغن از مدار باد به صورت اتوماتیک، فیلتر آبگیر مدار سوخت، فیلتر خشک کن مدار باد، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و درگاه AUX و بلوتوث، نشانگر دیجیتالی پشت فرمان، بوق دنده عقب، گارد جانبی و عقب است.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

سیستم برقی کامیونت آترین پلاس ۲۴ ولت بوده و دارای دینام ۲۸ ولت ۷۰ آمپر است. برای این کامیونت نصب دو باتری ۱۲ ولت حداقل ۸۸ آمپر ساعت لازم است.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

داخل کابین کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل تنها به صورت یک و نیم کابین به بازار عرضه می شود. این بدان معناست که یک تخت خواب ثابت پشت صندلی های کامیونت قرار دارد و یک تخت خواب هم به صورت تاشو در ردیف جلو فراهم می شود که مجموعا امکان خوابیدن دو نفر درون کابین کامیونت آترین پلاس فراهم می شود. ضمن اینکه سه نفر درون کابین کامیونت آترین پلاس امکان نشستن دارند. پشت فرمان کامیونت آترین پلاس جدا از نشانگرهای عقربه ای سرعت و دور موتور، یک نمایشگر دیجیتالی نصب شده که اطلاعات زیادی از خودرو مانند میزان سوخت در باک و دمای موتور را به راننده نشان می دهد. همچنین در میان داشبورد یک نمایشگر دیجیتالی لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده که تصویر دوربین 360 درجه و دنده عقب را به راننده نشان می دهد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

تولید انبوه کامیونت آترین پلاس از آبان ماه

جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در حاشیه مراسم رونمایی از کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل اظهار کرد که این شرکت قصد دارد از آبان ماه سال جاری تولید کامیونت آترین پلاس را آغاز کند. وی در ادامه بیان کرد که ایران خودرو دیزل در سال 1401 برای تولید دو هزار دستگاه کامیونت آترین پلاس برنامه ریزی کرده که به این ترتیب سهم 23 درصدی از بازار کامیونت ها را به خود اختصاص می دهد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل (1)

توسلی مهر در خصوص عرضه نسخه های متفاوتی از کامیونت آترین پلاس گفت: ایران خودرو دیزل در ابتدا نسخه 6 تن کامیونت آترین پلاس را معرفی کرده است. اما به زودی نسخه 8 تن با کاربری باری و کمپرسی کامیونت آترین پلاس را نیز رونمایی خواهد کرد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل ضمن اشاره به گذشته سخت و دشوار این شرکت طی سال های پیش اشاره کرد که بدهی ایران خودرو دیزل طی یک دهه به بانک ها نزدیک به 6500 میلیارد تومان رسیده بود و این شرکت بیش از دارایی های خود اقدام به فروش کرده بود. ایران خودرو دیزل نزدیک به 20 درصد از کارمندان و کارگران خود را در سالهای گذشته به دلیل کاهش هزینه ها تعدیل کرده بود. اما از آبان سال 1399 با روی کار توسلی مهر ایران خودرو دیزل از یک شرکت ورکشسته و در حال تعطیلی به پرسودترین خودروساز ایران تبدیل شد. این شرکت در سال 1399 تعداد دو محصول جدید و در سال 1400 تعداد 4 محصول جدید را رونمایی و عرضه کرد. اما ایران خودرو دیزل در سال 1401 برای عرضه 7 محصول جدید برنامه ریزی کرده که تعدادی از آنها رونمایی و عرضه شده و تعدادی هم تا پایان سال رونمایی خواهند شد.

توسلی مهر اشاره کرد که ایده تا تولید محصول در ایران خودرو دیزل زمان بسیار کمی را می برد و در حال حاضر از ایده تا محصول نهایی چیزی بین 6 تا 8 ماه لازم است. مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تیراژ تولید روزانه این شرکت اظهار کرد که هم اکنون تولید روزانه ایران خودرو دیزل به 48 دستگاه رسیده و از شهریور ماه قرار است که تیراژ تولید روزانه این شرکت به 84 دستگاه افزایش یابد. همچنین با راه اندازی خط کامیونت و هدف تولید روزانه 30 دستگاه کامیونت، تیراژ تولید روزانه ایران خودرو دیزل به 114 دستگاه می رسد و در پایان سال هدف این شرکت مبنی بر تولید 25 هزار دستگاه از انواع خودروهای تجاری محقق می شود.

توسلی مهر اشاره کرد که ایران خودرو دیزل موفق شده که نقش تحریم ها را بی اثر کند و اکنون تحریم ها هیچ تاثیری روی روند توسعه محصول پیشرفت این شرکت ندارند. تحقق این امر در جهش تولید 3.5 برابری ایران خودرو دیزل در سال 1401 نسبت به سال 1400 کاملا مشهود است. ایران خودرو دیزل در 5 ماه ابتدای سال 1401 تعداد 5189 دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به زمان مشابه در سال 1400 سه برابر رشد داشته است. به لطف همین جهش تولید زیان انباشه ایران خودرو دیزل به تنها 900 میلیارد تومان رسیده که با فروش محصولات تولید شده در همین ماه به صفر خواهد رسید.

جواد-توسلی-مهر

توسلی مهر ابراز امیدواری کرد که ایران خودرو دیزل در شهریور ماه قادر به تقسیم کردن سود میان سهامداران خود و همچنین تقسیم سود قابل توجهی در پایان سال خواهد بود. با توجه به تعدیل نیروی 20 درصدی ایران خودرو دیزل در گذشته، تعداد کارمندان این شرکت در پایان سال 1400 به 4098 نفر رسیده بود. اما اکنون ایران خودرو دیزل تعداد 5800 نفر کارمند داشته و 800 نفر دیگر نیز به زودی به این تعداد اضافه خواهند شد.

مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به اهمیت همکاری با شرکت های دانش بنیان در توسعه محصول اظهار کرد که این شرکت برای توسعه کامیونت آترین پلاس با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته و این شرکت ها در بخش مالتی مدیا و نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان و سیستم های برق و الکترونیک در کنار ایران خودرو دیزل ایستاده اند.

 

عرضه و تولید انبوه TF21 و ری را در سه ماه دوم سال 1402

کیانوش پورمجیب قائم مقام تولید و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم رونمایی از کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل اظهار کرد که تمامی خودروهای ناقص کف سایت های تولیدی این شرکت به صفر رسیده و تنها 8000 دستگاه در سایت تبریز باقی مانده که طی یک ماه آینده به صفر می رسد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

پورمجیب اظهار کرد که از ابتدای سال 1401 تا به امروز 235 هزار دستگاه خودروی سواری به سازمان فروش تحویل داده شده که از این تعداد 231 هزار دستگاه به دست مشتری رسیده که رشد 46 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته را داشته است. وی اشاره کرد که ملاک آمار تولید خودروهای تجاری سازی شده و قابل تحویل به مشتریست، نه خودروهای ناقص. پورمجیب از تلاش ایران خودرو برای صنعتی سازی موتورهای سه سیلندر و استفاده آنها روی محصولات آینده این شرکت خبر داد. وی در ادامه بیان کرد که ایران خودرو در حال طراحی گیربکس اتوماتیک در نیرومحرکه بوده و گیربکس نیمه اتوماتیک ایران خودرو نیز به زودی رونمایی می شود. همچنین گیربکس دنده ای شش سرعته  ایران خودرو نیز افزایش ظرفیت تولید خواهد داشت. قائم مقام تولید و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد که در بهمن ماه سال جاری نسخه برقی تارا نیز رونمایی خواهد شد.

 

 

عکس کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟