اخبار خودرو ایران
اولین کشنده تولیدی مجهز به گیربکس اتوماتیک ایران

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل رونمایی شد

چهارشنبه - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

صبح امروز ایران خودرو دیزل کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 را به عنوان قدرتمندترین کشنده خود و همچنین اولین کامیون کشنده مجهز به گیربکس اتوماتیک ایران رونمایی کرد.

به گزارش خودرونویس، توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار کرد که در حال حاضر نزدیک به 768 هزار خودروی تجاری در کشور تردد می کنند که از این بین 321 هزار دستگاه خودروی فرسوده در حال تردد هستند که نیاز فوری نسبت به نوسازی و تعویض آنها با خودروی نو وجود دارد. این عمل موجب افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و همچنین بهینه تر شدن حمل و نقل می شود.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

ایران خودرو دیزل تجربه بسیار تلخی در سال 1396 به دلیل زیان انباشه زیاد، تولید بسیار کم و فعالیت بسیار محدودی داشت. ولی این شرکت به عنوان بزگرترین تجاری ساز ایران از سال 1396 دوباره روند رو به رشد خود را آغاز کرد. به نحوی که سهم بازار ایران خودرو دیزل از 4 درصد طی سال 1396 به 45 درصد در سال 1400 از نظر ارزشی افزایش یافت. ایران خودرو دیزل طی این سالها تنها به فکر افزایش تیراژ تولید نبوده و بهبود کیفیت محصولات همواره یکی از دغدغه های این شرکت بود. به طوری که از سال 1399 تا به امروز دیگر هیچ محصول تجاری با دو ستاره کیفی در سبد محصولات ایران خودرو دیزل وجود نداشته و 28 درصد محصولات دارای 3 ستاره و 72 درصد باقی مانده دارای 4 ستاره کیفی هستند.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

برنامه ایران خودرو دیزل در سال 1401

ایران خودرو دیزل در سال 1401 تصمیم به تولید 25 هزار دستگاه خودروی تجاری از انواع سگمنت ها دارد که شامل پنج کشنده مختلف است. طی سال جاری ایکو دیزل تصمیم به تولید 7500 دستگاه کشنده را دارد که 2400 دستگاه آن کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

مینی بوس و ون برقی ایران خودرو دیزل در 1401 رونمایی می شود

در اسفند ماه بود که ایران خودرو دیزل اتوبوس برقی آتروس Atros e را رونمایی کرد. توسلی مهر مدیرعامل این شرکت بین کرد که طی هشت ماه آتی ایران خودرو دیزل قصد دارد ون برقی و مینی بوس برقی خود را نیز رونمایی کند. وی بیان کرد که دنیا به سمت تولید خودروهای پاک و الکتریکی حرکت کرده و ایران خودرو نیز مجبور است در این جهت حرکت کند. مدیرعامل ایران خودرو دیزل تاکید کرده که هوشمند سازی و سیستم های خودران نیز یکی دیگر از برنامه های آتی این شرکت در خصوص توسعه محصولات است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

فوتون شریک تجاری چینی مطرح ایران خودرو دیزل

ایران خودرو دیزل هم اکنون هم نماینده انحصاری مرسدس بنز در ایران محسوب می شود. ولی در شرایط تحریم که مشکلات زیادی برای ایران خودرو دیزل ایجاد شد، این فوتون بود که در کنار این شرکت قرار گرفت و نه تنها فعالیت خود را محدود نکرد، بلکه کسب و کار خود را با ایران خودرو دیزل توسعه داد. فوتون نزدیک به 10 سال است که بزرگترین تولید کننده خودروهای تجاری در چین بوده و به 110 کشور دنیا صادرات دارد.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

تامین کننده های اصلی فوتون همگی از برندهای مطرح و سطح یک دنیا هستند. به عنوان مثال در کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 موتور از کامینز آمریکا، گیربکس از ZF آلمان، تایرهای کانتیننتال و … تامین شده اند. ایران خودرو دیزل قصد دارد ضمن همکاری با فوتون چین، انتقال دانش فنی نیز صورت بگیرد.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

مشخصات فنی کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل دارای یک پیشرانه شش سیلندر خطی 11.8 لیتری کامینز بوده که قادر به تولید 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این نیروگاه عظیم توسط گیربکس اتوماتیک 12+4 سرعته ZF آلمان به چرخ های فوتون آیومان Auman H5 منتقل می شود. گیربکس کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 دارای یک ریتاردر 5 حالته بوده که در مسیرهای سرازیری یک گشتاور منفی عظیم تولید می کند که نیاز به ترمزگیری مدام توسط راننده برای کنترل خودرو را برطرف می کند.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 که امروز معرفی شد نسبت به مدل آیومان H4 حدود 30 اسب بخار قوی تر شده و گشتاور تولیدی آن نیز 100 نیوتن متر افزایش یافته است. همچنین گیربکس آن از دستی به اتوماتیک تبدیل شده و ترمزهای عقب نیز در این مدل از نوع دیسکلی هستند. ظرفیت مخزن سوخت آن نیز از 800 به 940 لیتر افزایش پیدا کرده است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman h5 ایران خودرو دیزل

البته ایران خودرو قصد دارد این نسخه تازه معرفی شده فوتون آیومان Auman H5 را در تیراژ محدودی عرضه کند و طی یک تا دو ماه آینده قصد دارد نسخه بروزرسانی شده این کامیون کشنده را تولید کند. نسخه جدید فوتون آیومان Auman H5 دارای موتور 500 اسب بخاری بوده و استاندارد آلایندگی آن نیز از یورو 4 با فیلتر DPF به یورو 5 EEV ارتقا یافته است. همچنین حجم مخزن سوخت آن نیز از 940 به 1000 لیتر رسیده است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

امکانات کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 جزو مدرن ترین کشنده های ایران محسوب می شود و دارای امکاناتی مانند سیستم تعلیق بادی کابین، چراغ های LED جلو به همراه روشنایی در روز، آینه های برقی جانبی گرمکن دار، قفل دیفرانسیل، سیستم هشدار خروج از خط، ترمز پیشگیری کننده از برخورد، کروز کنترل، کابین فلت دارای دو تخت خواب، سانروف برقی، سیستم تنظیم ارتفاع شاسی از داخل کابین و از راه دور، ریتاردر 360 اسب بخاری گیربکس، سیستم ضد لغزش، کنترل پایداری الکترونیکی، تعلیق پنوماتیک و … است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman h5 ایران خودرو دیزل

توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار کرده که قیمت کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 حدود 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با کامیون کشنده های دست دومی و کارکرده مرسدس بنز که به تازگی وارد شده و قیمتی معادل 7 تا 8 میلیارد تومان دارند، بسیار مقرون به صرفه است.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman h5 ایران خودرو دیزل

هر ماه رونمایی یک محصول جدید در ایران خودرو طی سال 1401

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی از کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 اظهار کرد که تا پایان سال 1401 هر ماه یک رونمایی از محصول جدید یا بروزرسانی شده در گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. در زمینه خودروهای سواری قرار است که در سال جاری هفت خودرو جدید شامل محصولاتی جدید یا بروزرسانی شده توسط ایران خودرو رونمایی شوند.

کامیون کشنده فوتون آیومان Auman H5 ایران خودرو دیزل

خطیبی اظهار کرد که تولید خودروی ناقص یک ضعف مدیریتی محسوب می شود. وی اظهار کرد که خودروهای ناقص و کف پارکینگ ایران خودرو روند رو به کاهش دارند و به زودی هیچ خودروی ناقصی دیگر در کف پارکینگ این شرکت وجود نخواهد داشت. در حال حاضر 39 هزار خودروی ناقص در کف ایران خودرو وجود دارد که 15 هزارتا منتشر میکروچیپ هستند که به دلیل کرونا به یک بحران در صنعت خودروسازی دنیا تبدیل شده است.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که طی برآوردهای صورت گرفته اگر در سال گذشته خودروی ناقص تولید نمی کردیم، در بدترین شرایط 4 هزار میلیارد صرفه جویی می شد و شاخص کیفی خودروهای تولید شده نیز 25 درصد رشد می کرد و دیگر با معضلی به نام خودروی ناقص رو به رو نبودیم. خطیبی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 1401 زیان انباشته ایران خودرو به صفر می رسد و این شرکت بار دیگر پس از سال ها ضرر و زیان، به سوددهی می رسد.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • محسن | 9 اردیبهشت 1401 - 8:39 ب.ظ

    همون ناوگان فرسوده کامیون های اروپایی شاید ازین کامیون های چینی بهتر باشه.

    • یحیی دادگر | 10 اردیبهشت 1401 - 9:53 ق.ظ

      آلایندگی خیلی بالایی دارن و عمرشون رو کردن