اخبار خودرو ایران
کامبک دیار خودرو با محصولات جدید

سوئیست DX3 و بایک X25 چینی های تازه وارد

عکاس: اعظم صباغ
چهارشنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
سوئیست DX3

شرکت دیار خودرو که تجربه عرضه محصولاتی از برند گریت وال و هاوال و همچنین بایک با دو مدل سابرینا و سنووا را در کارنامه خود دارد، چند سالی است که به صورت محدود در حال عرضه کراس اوور کامپکت بایک X25 بوده و به تازگی هم قصد عرضه گسترده تر این خودرو به همراه کراس اوور سوئیست DX3 فیس لیفت را به بازار ایران دارد.

معرفی اجمالی بایک X25 به همراه مشخصات

به گزارش خودرونویس، بایک X25 کراس اووری جمع و جور و شهری بوده که روی ساختار نسل دوم سابرینا توسعه یافته و در چین با نام سابرینا D20 هم شناخته می شود. اشتراک بایک X25 با سابرینا تنها به پلتفرم ختم نشده و این خودرو از پیشرانه مشترکی هم با سابرینا بهره می برد. بایک X25 به یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که قادر به تولید 114 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه بهینه توسط یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته مانند بیشتر خودروهای چینی به محور جلو منتقل می شود.

خط تولید بایک X25

بایک X25 به لطف ابعاد کوچک و وزن سبک 1150 کیلوگرمی اش با همین پیشرانه ضعیف هم عملکرد قابل قبولی دارد و طی 12.6 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. این خودرو در بازار ایران رقبایی مانند چانگان CS35، ام وی ام ایکس 22 و بیسو T3 را در مقابل خود دارد.

نمای عقب بایک X25

همچنین از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی بایک X25 می توان به دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و ترمز اضطراری، کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم استارت/استاپ، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم الکترونیکی دریچه ها، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، سانروف برقی، چراغ LED روشنایی در روز و … اشاره کرد.

کابین بایک X25

هرچند طی دو سال اخیر دیار خودرو چراغ خاموش و به صورت محدود در حال عرضه بایک X25 به بازار ایران بوده؛ ولی به تازگی به دلیل توافق صورت گرفته قرار است که عرضه این خودرو به صورت گسترده به بازار ایران صورت گیرد. قرار است که در سال نخست تعداد هفت هزار دستگاه بایک X25 با 40 داخلی سازی به بازار ایران عرضه شود.

بایک X25

معرفی اجمالی سوئیست DX3

سوئیست یک خودروساز چینی بوده که مانند بیشتر خودروسازان این کشور یه یک شریک خارجی خوب متکی است. شریک خارجی سوئیست شرکت میتسوبیشی ژاپن بوده و با توجه به همکاری این دو شرکت، تعجبی ندارد که برخی قطعات، پیشرانه و حتی پلتفرم محصولات این شرکت از محصولات میتسوبیشی اقتباس گرفته شده باشند. دیار خودرو از اواسط سال 1399 خبر آغاز همکاری و مذاکره با سوئیست را به منظور عرضه محصول به بازار ایران داده بود و ظاهرا اولین محصول سوئیست که در آستانه ورود به بازار ایران قرار دارد، کراس اوور DX3 بوده که کوچک ترین کراس اوور تولید این خودروساز چینی است.

سوئیست DX3

در همان روزها که خبر عرضه سوئیست DX3 توسط دیار خودرو سر و صدا به پا کرده بود، رسانه های مختلف تصاویری از این کراس اوور را منتشر کرده اند. ولی امروز دیار خودرو خبر عرضه مدل فیس لیفت و ارتقا یافته DX3 را داده که استایل مدرن تری نسبت به مدل پیش از فیس لیفتی داشته که رسانه ها در سال 1399 تصاویر آن را منتشر کرده بودند.

نمای عقب سوئیست DX3

سوئیست DX3 فیس لیفت که قرار است توسط دیار خودرو راهی بازار ایران شود، در برخی از بازارها از جمله چین با نام DX5 هم شناخته می شود. این خودرو در چین با دو پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر یکی به صورت تنفس طبیعی و دیگری به صورت توربوشارژ عرضه می شود. نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه قادر به تولید 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور است. نسخه مجهز به سیستم توربوشارژ سوئیست DX3 هم قادر به تولید 154 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است.

نمای عقب سوئیست DX3

با توجه به نشان های نصب شده روی بدنه سوئیست DX3های موجود در دیار خودرو، ظاهرا این شرکت وطنی قصد عرضه نسخه قدرتمندتر این خودرو را دارد. انتقال قدرت به چرخ های جلو در این خودرو توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT صورت می گیرد. دیار خودرو طبق توافق صورت گرفته با شرکت ساینو چین و سرمایه گذاری مشترک، قصد دارد این خودرو را به صورت CKD راهی بازار ایران کند که انتظار می رود طی ماه های آتی به بازار عرضه شود.

سوئیست DX3 یک کراس اوور شهری بوده که ابعاد آن مطابق با نیاز مشتریان امروزی است. این خودرو در نسخه های مجهزتر خود تجهیزاتی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کروز کنترل، فرمان برقی، سانروف پانورامیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کنترل الکترونیکی پایداری، فرمان برقی، سانروف برقی، دوربین دید 360 درجه، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع الکترونیکی، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با درگاه بلوتوث و … دارد که جزو کراس اوورهای چینی نسبتا لوکس محسوب می شود.

کابین سوئیست DX3

دیار خودرو در سال نخست تصمیم به عرضه و تولید پنج هزار دستگاه سوئیست DX3 را ابتدا به صورت CKD و سپس به صورت داخلی سازی شده 40 درصدی دارد و در آینده عمق داخلی سازی این خودرو را افزایش خواهد داد. همچنین در سال آتی محصولات دیگری از سوئیست مانند DX7 نیز به بازار ایران عرضه خواهند شد.

امضای قرارداد جوینت ونچر ساینوچین و دیار خودرو در شرایط تحریم 4

سخن پایانی

امیدواریم که دیار خودرو از تجربه های تلخ پیشین عرضه محصولات بایک و گریت وال جهت برندسازی ضعیف و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده درس گرفته باشد و برای عرضه گسترده و خدمات خوب سوئیست DX3 برنامه ریزی جدی کرده باشد.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟