اخبار خودرو ایران

سانگ یانگ موسو خان محصول جدید ایلیا موتور را بشناسید

جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
خواندن 7 دقیقه

سانگ یانگ موسو خان پیکاپ غول کره‌ای قرار است توسط ایلیا موتور وارد بازار ایران شود که در این صورت، یکی از بزرگ‌ترین پیکاپ‌های موجود در بازار کشور خواهد بود.

سانگ یانگ موسو خان پیکاپ غول کره‌ای قرار است توسط ایلیا موتور وارد بازار ایران شود که در این صورت، یکی از بزرگ‌ترین پیکاپ‌های موجود در بازار کشور خواهد بود.

به گزارش خودرونویس، سانگ یانگ موسو خان به نوعی نسخه فول و فیس‌لیفت مدل موسو از این شرکت شمرده می‌شود که قرار است توسط گروه خودروسازی ایلیا در داخل کشور مونتاژ شود. خودروساز کره‌ای، اخیراً تصمیم به تغییر نام خود از سانگ یانگ به KG Mobility گرفت؛ نامی آشنا که شرکت BM Cars از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی بهمن موتور نیز تصمیم به واردات برخی از مدل‌های آن به داخل کشور را دارد.

سانگ یانگ موسو یک کراس‌اوور قدیمی است که بین سال‌های 1382 تا 1386 وارد ایران شد و در زمان ورود خود به بازار، به عنوان شاسی بلند دو دیفرانسیل تعریف جدیدی را به صنعت خودروسازی داد. این شرکت با معرفی پیکاپ جدید خود، قصد دارد تا نام کراس‌اوور افسانه‌ای موسو را دوباره بر سر زبان‌ها بی‌اندازد.

مشخصات فنی سانگ یانگ موسو خان

این خودرو با دو پیشرانه دیزلی و بنزینی در بازار جهانی عرضه شده، اما ایلیا موتور برای بازار ایران نسخه چهار سیلندر دو لیتری را در نظر گرفته است که از تکنولوژی توربوشارژ پاشش مستقیم سوخت (TGDI) بهره می‌برد و می‌تواند حداکثر 222 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

قدرت تولیدی سانگ یانگ موسو خان به کمک گیربکس شش سرعته اتوماتیک (AT) به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. بنابراین موسو خان به سیستم چهار چرخ محرک سنگین و سبک مجهز شده که می‌تواند قابلیت‌های آفرودی آن را ارتقاء ببخشد.

نباید از این پیکاپ با وزن دو هزار و 190 کیلوگرم و پیشرانه نه‌چندان قدرتمندی که دارد، انتظار شتاب بالا داشت و بنابراین به احتمال قوی صفر تا 100 را در بیشتر از 10 ثانیه طی خواهد کرد.

طراحی ظاهری

همان‌طور که اشاره شد، سانگ یانگ موسو خان نسبت به برادر قبلی خود، یعنی موسو ساده تغییراتی را در بخش ظاهری و ابعادی تجربه کرده است.

موسو خان در بخش جلوی خودرو به چراغ‌های ال‌ای‌دی مجهز شده که گرافیک زیبا و به‌روزتری نسبت به نسخه قبلی دارد. ابعاد جلوپنجره این نسخه نسبت به موسو ساده تغییر چندانی نداشته، اما اکنون می‌توان کلمه «KHAN» را روی آن مشاهده کرد. همچنین چراغ‌های مه‌شکن در نسخه جدیدتر از حالت عمودی به افقی درآمده و همانند چراغ‌های اصلی به ال‌ای‌دی مجهز هستند.

در نمای جانبی، می‌توان متوجه فاصله محوری نسبتاً بالای این پیکاپ کره‌ای شد که علاوه‌بر فضای بار بیشتر، احتمالاً ردیف دوم بهتری نیز داشته باشد. موسو خان از رینگ‌های آلیاژی استفاده می‌کند که نسبت به نسخه عرضه شده ابعاد مختلفی دارد، اما به احتمال قوی با رینگ‌های 20 اینچی وارد بازار ایران می‌شود.

به باور بسیاری، طراحی بخش پشتی سانگ یانگ موسو خان برخلاف بخش جلویی خودرو، چندان زیبا نیست. چراغ‌های پشتی که تا قسمت‌های جانبی خودرو امتداد یافته‌اند، شما را یاد پیکاپ کلوت می‌اندازاد که چند سالی در بازار کشور حضور داشته و به نوعی طراحی قدیمی‌تری به شمار می‌رود.

موسو خان دارای طول 5405 میلی‌متر، عرض 1950 میلی‌متر، ارتفاع 1870 میلی‌متر و فاصله محوری 3210 میلی‌متری است که نسبت به پیکاپ‌های رقیب خود در ایران، یک غول بی‌شاخ و دم محسوب می‌شود.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین سانگ یانگ موسو خان می‌توان کاملاً به پیکاپ بودن خودرو پی برد. چرا که اغلب پیکاپ‌های موجود در بازار جهانی به دلیل نوع استفاده متفاوتی که دارند، اغلب از طراحی خشن و ساده‌تری نیز استفاده می‌کنند. زیرا برای استفاده باری، دوام و کیفیت، اولویت بالاتری نسبت به زیبایی و ظرافت دارد.

دو نمایشگر 12.3 اینچی برای کلاستر (پشت آمپر) و سرگرمی در وسط داشبورد تعبیه شده که اندازه قابل قبولی دارند، اما غربیلک فرمان از نوع دی‌کات نیست. همچنین تنظیمات مربوط به سیستم تهویه به صورت دیجیتالی زیر نمایشگر میانی طراحی شده است که استفاده از آن در هنگام رانندگی می‌تواند کمی دشوارتر از دکمه‌های فیزیکی باشد.

به‌رغم اینکه داخل کابین این پیکاپ کره‌ای بسیار ساده طراحی شده، اما از نورپردازی 32 رنگ بهره می‌برد که یکی از نقاط قوت طراحی کابین به شمار می‌رود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

به احتمال قوی سانگ یانگ موسو خان با امکاناتی همچون کروزکنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمز کمکی، سنسور نور و باران، سنسور پارک عقب، دوربین دنده‌عقب، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، ورود و استارت بدون کلید در بازار ایران عرضه شود که می‌تواند در رده قابل قبولی نسبت به دیگر پیکاپ‌های رقیب بازار قرار بگیرد.

قیمت سانگ یانگ موسو خان

در حال حاضر زمان دقیق معرفی  موسو خان به بازار ایران توسط ایلیا موتور مشخص نشده است، اما احتمالاً در ماه‌های آینده به صورت رسمی در کشور رونمایی شود. با توجه به قیمت و امکانات رفاهی، سانگ یانگ موسو خان در بازار ایران رقیب چندانی ندارد؛ اما می‌توان پیکاپ T9 کرمان موتور را تا حدودی اصلی‌ترین رقیب این خودرو دانست.

قیمت این پیکاپ کره‌ای در بازارهای جهانی از بازه 26 هزار دلار الی 30 هزار دلار آغاز می‌شود و در نسخه‌های فول به 40 هزار دلار هم می‌رسد. بنابراین با ورود خود به بازار ایران گران‌ترین پیکاپ حال حاضر بازار لقب می‌گیرد و با توجه به اصالت کره‌ای که دارد، احتمالاً بتواند فروش خوبی را کسب کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟