اخبار خودرو ایران
جایگزینی برای اسیووی های کارکرده و قدیمی

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا در آفرود + ویدیو

شنبه - ۱۶ دی ۱۴۰۲
خواندن 8 دقیقه
ویدیوی تست و بررسی دایون Y7 آفرود خودروسازی ایلیا

دایون Y7 نسخه بروزرسانی شده اسیووی آفرودی شاسی مستقل صنایع خودروسازی ایلیا بوده که مشخصات فنی متفاوتی نسبت به مدل Y5 داشته و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نیز در آن گنجانده شده است. در این مطلب قصد تست و بررسی ویدیویی دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا را در آفرود و جاده داریم و به بیان تفاوت های آن با دایون Y5 نیز پرداخته ایم.

دایون Y7 نسخه بروزرسانی شده اسیووی آفرودی شاسی مستقل صنایع خودروسازی ایلیا بوده که مشخصات فنی متفاوتی نسبت به مدل Y5 داشته و امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری نیز در آن گنجانده شده است. در این مطلب قصد تست و بررسی ویدیویی دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا را در آفرود و جاده داریم و به بیان تفاوت های آن با دایون Y5 نیز پرداخته ایم.

 

ویدیوی تست و بررسی دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا

 

 

به گزارش خودرونویس، دایون Y5 یک اسیووی آفرودی شاسی مستقل بود که حدود 2 سال پیش توسط صنایع خودروسازی ایلیا به بازار ایران عرضه شد. حال نسخه های قدرتمندتر و لوکستر این خودرو با نام های Y7 معمولی و پلاس از راه رسیده اند تا این شرکت بتواند همچنان نسبت در بازار رقابت کند. این خودرو در حال حاضر تنها اسیووی شاسی مستقل صفر کیلومتر آفرودی در بازار ایران بوده و می تواند گزینه مناسبی برای علاقمندان به طبیعت گردی و سفرهای ماجراجویانه باشد.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

بررسی طراحی ظاهری دایون Y7

دایون Y7 از نظر ابعادی نزدیک به تویوتا فورچونر بوده و در اولین برخورد فاصله زیاد کف این خودرو از سطح زمین حتی در مدل استاندارد و زاویه ورود به شیب این خودرو به لطف باز بودن جلوی چرخ ها توجه شما را جلب می کند. ایلیا خودرو لوگوی دایون را از روی Y7 حذف نکرده و در جلو و عقب شاهد بج های دایون و نام این خودرو هستیم. به طور کلی سبک طراحی شرقی در تمام قسمت های بیرونی دایون Y7 مشخص است و طراحان این خودرو سعی کرده اند ضمن داشتن نیم نگاهی به خودرویی مانند تویوتا فورچونر، محصولی متمایز از نظر ظاهری را خلق کنند.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

در بررسی دایون Y7 اظهار کردیم که این خودرو از نظر طراحی با نسخه Y5 تغییری نداشته و صرفا بج های عقب خودرو که نشان دهنده مدل و حجم موتور بوده اند تغییر کرده اند.

متمایز بودن دایون Y7 از تویوتا فورچونر در نمای جانبی و عقب کاملا مشهود است. با نگاه به قسمت کناری خودرو اولین چیزی که جلب توجه می کند ارتفاع مناسب خودرو و فاصله خوب از سطح زمین است که به لطف نصب کیت زیربرندی مشابه با تویوتا فورچونر حاصل شده که در هر چهار چرخ فنر لول است. این خودرو در حالت استاندارد 217 میلی متر از سطح زمین فاصله دارد که برای یک اسیووی دستکاری نشده واقعا بیش از حد انتظار است. نکته دوم که با نگاه به نمای جانبی به آن پی می برید، کشیده بودن کابین بوده که نشان دهنده هفت نفره بودن این خودرو و فضای مناسب برای سرنشینان در هر سه ردیف است. در نمای عقب شیبی ملایم در درب فضای بار ایجاد شده که طراحی این قسمت را از سادگی خارج کرده است.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

داخل کابین دایون Y7

دایون Y7 دارای یک نمایشگر لمس برای سیستم مالتی مدیا در بالاترین قسمت داشبورد بوده و برای تزیین داشبورد، کنسول میانی و رودری های آن تریم مشکی پیانویی براقی اعمال شده است. البته در رودری ها تریم قهوه ای نسکافه ای رنگی هم اجرا شده که کلیت کابین را از تم مشکی ساده یک دست خارج کرده است. با توجه به آفرودی بودن و رده قیمتی دایون Y7، کمتر شاهد استفاده از سطوح نرم در کابین هستیم و عمده قسمت های داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک هستند.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

روی غربیلک فرمان این خودرو کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده است. در کنسول میانی هم توسط یک کلید چرخشی می توان وضعیت انتقال قدرت این خودرو را از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل سبک و سنگین تغییر داد که این تنها در حالتی امکان پذیر بوده که شیفتر گیربکس اتوماتیک این خودرو روی حالت N قرار داشته باشد.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

در ردیف دوم دایون Y7 فضای کافی برای سرنشینان بزرگسال در دسترس بوده و در ردیف سوم نیز برخلاف عمده خودروهای هفت نفره فضای خوبی برای دو نفر تعبیه شده است. البته این فضا به مراتب نسبت به دو ردیف جلویی محدودتر است. سیستم تهویه تک کاناله این خودرو دارای سه خروجی بوده که یکی در ردیف جلو و دو تای دیگر در ردیف های عقب هستند.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

تست و بررسی مشخصات فنی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

دایون Y7 و Y7 پلاس هر دو از موتور 2.4 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر میتسوبیشی با کد 4K22  بهره گرفته اند که قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور هستند. نیروی تولیدی موتور هم توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک آیزین در حالت استاندارد به چرخ های عقب و در صورت نیاز در دو حالت کمک سبک و سنگین به هر چهار چرخ منتقل می شود.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

جهت یادآوری بیان می کنیم که دایون Y5 دارای موتور 2 لیتری میتسوبیشی بود که 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

تست و بررسی دایون Y7

در ادامه به تست و بررسی دایون Y7 و بررسی عملکرد آن می رسیم. این خودرو به لطف بهره گیری از موتور قدرتمندتر نسبت به مدل قبلی، شتابگیری اولیه و ثانویه بهتری هم در مسیرهای شهری و هم مسیرهای بیراهه دارد و نیاز کمتری به فشار پدال گاز در این خودرو حس می شود. صنایع خودروسازی ایلیا اظهار کرده که از همان ابتدای توسعه این خودرو سعی داشته که مپ موتور را با بنزین بی کیفیت ایران سازگار طراحی کند تا ناک کمتری بزند. در تست و بررسی دایون Y7 علی رغم اینکه تنها از بنزینی معمولی آن هم بدون اکتان استفاده کردیم، ناک بسیار کمی را شاهد بودیم که دلیل آن می تواند به دمای پایین هوا یا رطوبت موجود در شمال ایران هم مربوط باشد. اما این تغییر مپ پیشرانه به دلیل سازگاری با بنزین ایران عملا مصرف سوخت این خودرو را بالا برده بود.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

در بخشی از ویدیوی تست و بررسی دایون Y7، به بررسی شتاب صفر تا 100 این خودرو با دستگاه درگی پرداختیم که می توانید نتیجه آن را در ویدیوی این خودرو مشاهده کنید. باید اظهار کنیم که شتابگیری دایون Y7 به عنوان یک اسیووی شاسی مستقل آفرودی 2 تنی با دو سرنشین قابل قبول بوده و هماهنگی میان موتور و گیربکس نیز رضایتبخش بود. همچنین امکان قرار دادن خودرو روی مد تعویض دنده دستی نیز وجود داشت تا بتوانید دنده ها را تا دور دلخواه پر کنید. در این شرایط امکان معکوس دادن تنها در دورهای زیر 3000 موجود بود تا آسیبی به موتور و گیربکس وارد نشود.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

در تست و بررسی دایون Y7 اعلام کردیم که با وجود ارتفاع زیاد، حرکات اتوبوسی و رولینگ بدنه در سرعت های بالا کنترل شده بوده، اما به هر حال بیشتر از کراس اوورهای مونوکوک شاسی یکپارچه است. عملکرد سیستم ترمز نیز با وجود نصب تایرهای ایرانی روی این خودرو و وزن سنگین آن عملکرد قابل قبولی داشت.

نکته جالب بی سر و صدا بودن کابین این خودرو با وجود داشتن تجربه سفرهای آفرودی سنگین در کارنامه آن بود. حقیقتا انتظار شنیدن صداهای اضافی را در درب صندوق عقب یا رودری ها در این خودرو داشتیم. اما حداقل در این نسخه مورد بررسی شاهد چنین چیزی نبودیم.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

بررسی عملکرد دایون Y7 در آفرود

بیراهه جایی است که دایون Y7 برای پیمایش آن ساخته شده است. برای پیمایش یک مسیر گلی با گل عمیق و خیس ابتدا سیستم کنترل پایداری این خودرو را خاموش کردیم تا مانع از گاز خوردن نشود. همچنین با شناختی که از خودرو و مسیر داشتیم، سیستم انتقال  قدرت را روی چهار چرخ سنگین یا 4L قرار داده و شروع به حرکت کردیم. به لطف فاصله زیاد کف خودرو از سطح زمین در حالت استاندارد و همچنین میزان کش آمدن خوب چرخ ها حتی با تعلیق استاندارد، دایون Y7 این شیب گلی پر چالش را با موفقیت طی کرد. البته که مهارت راننده در پیمایش چنین مسیرهای پر چالشی یکی از ارکان اصلی بوده و اصلا نباید رانندگی در مسیر بیراهه را با رانندگی در مسیر شهری مقایسه کرد.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

به دلیل تغییر موتور از 2 به 2.4 لیتری، خودرو برای پیمایش این شیب گلی زور کمی می زد و عملا در زیر فشار حداکثری نبود. البته بهره گیری از دیفرانسیل محدود کننده لغزش در عقب نیز در بهبود عملکرد این خودرو در آفرود بی تاثیر نبود. اما اگر قفل دیفرانسیل برای این خودرو استفاده می شد، عملکرد آن در سطح بالاتری قرار می گرفت.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

در ویدیوی تست و بررسی دایون Y7 اعلام کردیم که این خودرو در حالت استاندارد هم گزینه مناسبی برای آفرود و بیراهه نوردی بوده و توانایی قابل قبولی دارد. اما اگر هر هفته به سفرهای آفرودی می روید، برای بهبود عملکرد باید به نصب سیستم تعلیق آفرودی و همچنین نصب سپرهای آفرودی جلو و عقب برای بهبود زاویه ورود و خروج اقدام کنید. هرچند این خودرو در حالت استاندارد هم زاویه ورود و خروج خوبی دارد، اما به دلیل موقعیت قرارگیری اینترکولر، این نگرانی در خصوص آسیب دیدن اینترکولر در سفرهای آفرودی و شیب روی با سپر معمولی وجود دارد.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

بررسی امکانات ایمنی و رفاهی دایون Y7

دایون Y7 ضمن بهره گیری از موتور قدرتمندتر نسبت به مدل Y5، تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری هم ارائه می دهد. این خودرو دارای سنسور نور، سنسور باران، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و دیلایت بوده که هیچ یک از این موارد در نسخه پیشین وجود نداشت. این تغییرات با هدف پاس کردن استانداردهای 85گانه در این خودرو اجرا شده است.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

البته نسخه مورد بررسی مدل Y7 پلاس بوده که دارای دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور و سنسور پارک جلو هم بود. در کنار این موارد می توان به سیستم تهویه دیجیتالی، نمایشگر مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، دو کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینه های برقی و کلیدهای کترلی روی فرمان و کروز کنترل نیز اشاره کرد که همگی به صورت استاندارد در دایون Y7 تعبیه شده است.

تست و بررسی دایون Y7 خودروسازی ایلیا

قیمت و رقبا

قیمت دایون Y7 یک میلیارد و 606 میلیون تومان اعلام شده که این قیمت به نسبت پیکاپ های دنده دستی موجود در بازار و امکانات تعبیه شده در این خودرو و ساختار شاسی مستقل آن معقول است. دایون Y7 در حال حاضر تنها اسیووی صفر کیلومتر شاسی مستقل آفرودی بازار بوده و رقیب صفر کیلومتری ندارد. اما از جمله رقبای کارکرده این خودرو می توان به میتسوبیشی پاجرو، نیسان رونیز، تویوتا پرادو و خودروهای این چنینی اشاره کرد. انتخاب یا عدم انتخاب دایون Y7 یک موضوع سلیقه ای بوده، اما حداقل این خودرو گزینه مناسب تری برای خرید به نسبت اسیووی های قدیمی مانند نیسان رونیز با آن قیمت فضایی غیر منطقی به نظر می رسد.

4.9 از 10 رای

دیدگاه شما چیست؟