اخبار خودرو ایران
بدون کوچکترین کمک و مشاوره شرکت های خارجی

طراحی و تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در ایران

سه شنبه - ۲۴ آبان ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
سامانه-تله-ماتیک-خودروهای-متصل-Connected-cars-تام-ایران-خودرو-صاشیراز-8

پس از نزدیک به یک دهه که صنعت خودروسازی ایران به صورت لاکپشتی پیشرفت می کرد، سرانجام خودروسازان متوجه شدند که برای پیشرفت به راه میانبر نیاز دارند و این راه میانبر همکاری با شرکت های دانش بنیان برای توسعه قطعات هایتک است. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و خاورمیانه، نگاه ویژه ای به همکاری با شرکت های دانش بنیان و همچنین داخلی سازی قطعات هایتک داشته و به تازگی قرارداد تولید و داخلی سازی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل بین شرکت تام ایران خودرو و شرکت صاشیراز وابسته به وزارت دفاع امضا شده است.

به گزارش خودرونویس، با توجه به اینکه شعار دانش بنیان نقشه راه خودروسازان در سال 1401 شده، ایران خودرو همکاری گسترده تری را با شرکت های دانش بنیان و صاحب تکنولوژی آغاز کرده است. ایران خودرو با هدف پیشرفت و تولید محصولات رقابت پذیر و بهره گیری تکنولوژی های روز دنیا، نگاه ویژه ای به بحث تکنولوژی داشته و برای جلوگیری از واردات سامانه تله ماتیک خودروهای متصل، قراردادی بین شرکت صنایع الکترونیک شیراز موسوم به صاشیراز و شرکت تام که بازوی تکنولوژیکی و زیرمجموعه دانش بنیان این خودروساز بوده امضا شده است.

هرچند بین شلوغی اخبار و رویدادهای خودرویی، خبر امضای این قرارداد تولید و داخلی سازی سامانه تله ماتیک خودروهای متصل (Connected Cars) بین تام ایران خودرو و صاشیراز از دید بسیاری پنهان مانده، اما باید اظهار کرد که این اتفاق اهمیت بسیار زیادی برای صنعت خودروی ایران دارد. لازم به ذکر است که این اتفاق در شرایطی رخ داده که اقتصاد ایران در سختترین دوره تحریم ها قراردارد و شرکت های خارجی نه تنها هیچ چراغ سبزی برای فروش سامانه خودروهای متصل به ایران خودرو نشان ندادند، بلکه حتی از ارائه مشاوره به شرکت تام ایران خودرو در خصوص طراحی این قطعه نیز خودداری کردند.

با تولید سامانه خودروهای متصل در داخل ایران و نصب آن روی محصولات ایران خودرو گام مهمی در جهت رقابت پذیری محصولات این شرکت برداشته شده است. ضمن اینکه محصولات ایران خودرو هم تراز با محصولات روز هم کلاس خودروسازان مطرح دنیا شده و درب های بازارهای صادراتی به روی ایران خودرو باز می شود. تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل در داخل ایران تاثیر زیادی روی استقلال صنعت خودرو و کاهش وابستگی به شرکت های خارجی دارد. ضمن اینکه تا حد زیادی موجب کاهش ارزبری تولید یک خودرو می شود. در صورتی که ایران خودرو قصد تامین این ماژول خودروهای متصل را از خارج کشور داشت، 50 درصد ارزبری این قطعه نسبت به زمانی که در داخل ایران تولید می شد، افزایش پیدا می کرد. بدین ترتیب با این اقدام گام مهمی در کاهش بهای تمام شده و جلوگیری از خروج ارز از کشور برداشته شده است.

سامانه-تله-ماتیک-خودروهای-متصل-Connected-cars-تام-ایران-خودرو-صاشیراز-8

در گام اول قرار است که تعداد 20 هزار ماژول سامانه متصل برای خودرو ری را ایران خودرو توسط صاشیراز در سال 1402 تولید شود و در گام های بعدی امکان تولید 150 هزار ماژول خودرو متصل توسط صاشیراز برای نصب روی محصولات ایران خودرو در یکسال وجود دارد. سامانه خودروهای متصل امکانات بسیار زیادی به خودرو اضافه می کند که از جمله آنها می توان به ارتباط بین دو خودرو برای اخطار تصادف، هشدار نقطه کور، وای فای هات اسپات داخل خودرو، امکان اتصال به شبکه های اجتماعی، کنترل موقعیت خودرو در صورت سرقت، امکان ردیابی و کنترل خودرو سرقتی، پایش سرعت، امکان تماس اضطراری با پلیس، برقراری تماس اضطراری هنگام سانحه و ارتباط با مرکز خدمات و تعمیرگاه ها اشاره کرد.

هرچند صنعت خودرو و قطعه سازی در سالهای گذشته در زمینه توسعه و داخلی سازی سیستم های الکترونیکی کم کاری زیادی داشتند، اما با توجه به نگاه صادراتی ایران خودرو برای تولید محصولات جدید، بازوی تکنولوژی این شرکت یعنی تام موظف به توسعه سیستم های الکترونیکی استفاده شده در خودروهای روز دنیا در ایران شده و تماما این سامانه تله ماتیک خودروهای متصل را در داخل ایران با کمک نخبگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طراحی کرده که تامین آن قرار است توسط شرکت صاشیراز انجام شود. با توجه به اینکه سامانه خودروهای متصل وارداتی در داخل ایران فعال نیستند، شرکت تام سامانه تله ماتیک قابل نصب روی خودروهای وارداتی را هم طراحی کرده و امکان تامین این قطعه مهم برای خودروهای وارداتی را هم دارد.

شرکت تام و صاشیراز در گام های بعدی قصد دارند که سامانه تله ماتیک را برای دیگر محصولات ایران خودرو از جمله تارا و خودرو TF21 هم توسعه دهند. با امضای قرارداد تولید سامانه تله ماتیک خودروهای متصل بین تام ایران خودرو و صاشیراز، رسما یک شرکت دیگر آن هم از جنس دانش بنیان به زنجیره تامین ایران خودرو اضافه شده است. البته در زمان نصب این سامانه تله ماتیک روی محصولات ایران خودرو، لازم است که زیرساخت لازم در راه های کشور فراهم امکان استفاده از این سامانه فراهم شود. به این منظور نیاز است که تگ های RFID در جاده ها و خیابان ها نصب شود تا سامانه تله ماتیک خودروهای متصل امکان فعالیت داشته باشد.

3.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟