اخبار خودرو ایران
هاچبک سگمنت B اقتصادی و مدرن

ماشین TF21 ایران خودرو رونمایی شد

عکاس: حسین شیرآقایی
سه شنبه - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
خواندن 9 دقیقه
رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

خودرو TF21 ایران خودرو به عنوان یک هاچبک اقتصادی سگمنت B و جانشینی برای پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ در نسخه پروتوتایپ در مرکز تحقیقات ایران خودرو با حضور مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو، مهدی اسلام پناه رییس سازمان استاندارد و معاون رییس جمهور و اصحاب رسانه در مدل پرتوتایپ رونمایی شد. قرار است که ایران خودرو تولید انبوه ماشین TF21 را نیز در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ آغاز کند. هدف ایران خودرو از طراحی و توسعه هاچبک TF21 عرضه محصولی بالاتر از محصولات فعلی و‌ در عین حال اقتصادی با طراحی جذاب و جوانپسند بوده تا بتواند به وسیله آن سهم حداکثری از سگمنت هاچبک‌های B را که فعلا پژو ۲۰۶ در آن سلطنت می‌‌ کند به خود اختصاص دهد.

به گزارش خودرونویس، پروژه تکوین و طراحی محصول TF21 به دستور مهدی خطیبی در 19 اسفند سال 1400 آغاز شد. خطیبی تصمیم داشت که علاوه بر ری را که یک کراس اوور کامپکت بود، در سگمنت های دیگر اعم از هاچبک B کلاس هم خودرویی جدید عرضه شود تا سبد محصولات ایران خودرو در سگمنت های متنوع تری بروزرسانی شود. نتیجه این سیاست همین خودروی TF21 بوده که قرار است در آینده جانشین خانواده پژو 206 و 207 شود و نقش یک محصول استراتژیک و اقتصادی را برای ایران خودرو ایفا می کند.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

در آخرین جلسه کمیته محصول ایران خودرو، ضرورت توسعه یک محصول به عنوان جایگزین برای خودرو پژو 206 مطرح شده بود. قرار شد که روی پلتفرم P200 مرکز تحقیقات خودرویی با نام داخلی TF21 طراحی شود. در نتیجه فاز تحقیق و مطالعه برای توسعه خودرو TF21 در ایران خودرو به عنوان جانشینی برای پژو 206 که تمام ویژگی ها و استانداردهای روز در آن لحاظ شده، آغاز شد. لازم به ذکر است که خودروی TF21 نه تنها جانشین پژو 206 بوده، بلکه یک هاچبک اقتصادی محسوب شده که تمام فاکتورهای روز اعم از تجهیزات ایمنی و استاندارد در آن لحاظ شده است.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

در زمستان سال 1400 بود که مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از مدل حجمی تولید شده از TF21 بازدید کرد و پس از تبادل نظر میان مدیرعامل ایران خودرو و مسئولین مرکز تحقیقات، طرح حجمی TF21 نهایی شد و از ابتدای سال 1401 نیز فرآیند توسعه و تکوین خودرو TF21 در ایران خودرو آغاز شد. ایران خودرو اظهار کرده که از زمان طراحی تا تولید خودروی TF21 یک بازه زمانی 18 ماهه نیاز است و این پروژه در این مدت به ثمر می رسد. حال که خودروی TF21 در مدل پروتوتایپ رونمایی شده، باید در شهریور سال 1402 منتظر تولید انبوه این هاچبک جذاب باشیم.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

ایران خودرو برای اینکه بتواند در مدت 18 ماه پروژه TF21 را به سرانجام برساند، از همان ابتدای مراحل تکوین و طراحی روی موضوع تجاری سازی این خودرو فعالیت کرد و به منظور ساخت و طراحی قالب ها با شرکت های IKID و GPI همکاری کرد. رضایی منش مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو اظهار کرد که هدف از طراحی خودرو TF21 عرضه و توسعه خودرویی بالاتر از محصولات جاری از همه نظر بود که این مهم با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان محقق شده است. وی اظهار کرد که در گذشته تولید خودرو در این شرکت بر مبنای پلتفرم های رنو و پژو صورت می گرفت. اما اکنون ایران خودرو در زمینه طراحی خودرو به بلوغ رسیده و صاحب پلتفرم بوده که با توجه به اینکه مالکیت معنوی پلتفرم TF21 برای ایران خودروست، احتمال صادرات TF21 به کشورهای خارجی هم بالاست.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

ویدیو رونمایی و معرفی ماشین TF21 ایران خودرو

 

جلوگیری از خروج 32 میلیارد تومان با تولید نسخه پرتوتایپ TF21 در ایران

محسن رضایی منش مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو اظهار کرد که همواره ایران خودرو برای طراحی نمونه پرتوتایپ کلی با یک شرکت ایتالیایی همکاری می کند که این نمونه پس از گذشت 5 ماه زمان در ازای پرداخت مبلغی نزدیک به یک میلیون یورو به ایران می رسید. اما برای خودرو TF21 همانند کراس اوور ری را، نسخه کلی و رانینگ پروتوتایپ کاملا در ایران و توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شده که به این ترتیب جلوی خروج 32 میلیارد تومان از کشور گرفته شده است.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

ظاهر خودرو TF21 ایران خودرو

ایران خودرو با طراحی ری را توان طراحی خود را به رخ رقبا کشید. با توجه به اینکه خودروسازان مطرح دنیا المان های ظاهری مشترک و زبان طراحی یکسانی را در خانواده محصولات خود استفاده می کنند، ایران خودرو هم تصمیم گرفت تا سبک طراحی مشترکی را با ری را در هاچبک TF21 اجرا کند. هرچند TF21 مانند ری را استایل ظاهری تهاجمی و خشنی ندارد، اما این شباهت در طراحی را ابتدا می توان در گرافیک چراغ های جلو و عقب پیدا کرد. سپس با کمی دقت به نسبت های مشابهی در ابعاد بدنه و همچنین خط کمربندی خودرو می رسیم که کاملا شباهت بین طراحی نیمه پایینی و نیمه بالایی خودرو TF21 با کراس اوور ری را مشهود است. به این ترتیب باید اظهار کرد که ایران خودرو موفق شده که یک زبان طراحی واحد و مدرن را در محصولات جدید خود پیاده سازی کند و به بلوغ در بحث طراحی خودرو رسیده است.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

به گفته مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو، به منظور طراحی خودرو TF21 خودروهای متعددی به عنوان الگو و بنچ مارک مطرح شدند که از این بین می توان به مینی کانتری من و مینی کوپر اشاره کرد. هدف ایران خودرو طراحی خودرویی بود که از ترند روز طراحی دنیا پیروی کند و چهره آن به این زودی ها نیاز به فیس لیفت و تغییر نداشته باشد. ضمن اینکه استانداردهای الزامی کشور را حداقل تا سال 1406 بدون تغییر خاصی پاس کند. ایران خودرو در طراحی خودرو TF21 موضوع رضایت مشتری و ارتقا جایگاه برند ایران خودرو در ذهن مشتریان به همراه کسب سهم حداکثری از بازار خودروهای هاچبک سگمنت B را هدف قرار داده است.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

خودرو TF21 هم اکنون در نسخه رانینگ پروتوتایپ رونمایی شده که به گفته مسئولین ایران خودرو بین 70 تا 75 درصد ویژگی های آن با نسخه تولیدی یکسان است. البته امکان تغییر در تریم داخلی به منظور طراحی بازشو ایربگ ها و ارگونومی داخلی وجود دارد.

 

نسخه های مختلف ماشین TF21 ایران خودرو

با استناد به صحبت های مدیران و مسئولین پروژه خودرو TF21، قرار است که این خودرو در سه نسخه پایه (Base)، میانی Medium و لوکس به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودروهای هاچبک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که در کنار تولید این سه نسخه، مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF21 که استایلی بین هاچبک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخه ها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است. نسخه رونمایی شده هم مدل کراس لوک یا شبه کراس بوده که تفاوت آن با دیگر نسخه های این خودرو را می توان در بهره بردن از روف راک، فندرهای پلاستیکی لبه گلگیر و شاید مقداری ارتفاع بیشتر سیستم تعلیق ذکر کرد.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

خودرو TF21 طراحی شده مطابق با استانداردهای 85گانه

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و همچنین رعایت استانداردهای 85گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاش ها، پاس کردن تمام استانداردهای جدید 85گانه سختگیرانه ملی توسط خودروی TF21 بوده و ایران خودرو مدعی شده که تمامی نسخه های این خودرو با وجود تفاوت هایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوت های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی 85گانه صنعت خودرو ایران اعم از استانداردهای الزامی و استانداردهای تعلیق شده هستند. لازم به ذکر است که خودروی TF21 موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب می شود.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

با توجه به استانداردهای 85گانه جدید، ایران خودرو تلاش کرده که تمامی محصولات جدید این شرکت قادر به پاس کردن تمامی موارد الزامی و حتی تعلیق شده این استانداردهای 85گانه باشند. ضمن اینکه ایران خودرو برخی از محصولات قدیمی خود را با بروزرسانی هایی که روی آنها اعمال کرده، به سطح استانداردهای 85 گانه رسانده و محصولات قدیمی خود را مانند سمند و پژو 405 از چرخه تولید خارج کرده است. بدین ترتیب هم اکنون تمامی محصولات ایران خودرو قادر به پاس کردن استانداردهای 85گانه هستند و به تدریج نیز محصولات قدیمی با محصولاتی جدید جایگزین می شوند. البته برای این منظور باید به خودروساز فرصتی داده شود تا بتواند به طراحی و توسعه محصولات جدید مانند همین TF21 بپردازد تا آنها را جانشین محصولات قدیمی خود کند.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

مشخصات فنی خودرو TF21 ایران خودرو

خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5P یا همان TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق 1587 سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت در دور 6000 و بیشینه گشتاور 150 نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF21 موتور عجیب و ناشناخته ای نیست و یکی از محبوبترین پیشرانه هایی بوده که روی خودروهای تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای پیشرانه Tu5P می توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

این احتمال وجود دارد که ایران خودرو در آینده از پیشرانه سه سیلندر 1 لیتری با ترکیب توربوشارژ برای نصب روی TF21 و سایر محصولات خود نیز استفاده کند. چراکه رویکرد این شرکت توسعه محصولاتی با آلایندگی پایین بوده و قطعا نصب پیشرانه سه سیلندر ضمن کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، ایران خودرو را به اهداف خود در این زمینه می رساند.

 

امکانات ایمنی و رفاهی ماشین TF21 ایران خودرو

خودروی TF21 در زمینه امکانات ایمنی با وجود اینکه نام یک خودروی اقتصادی را یدک می کشد، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سنسور باران بوده که نصب این تجهیزات برای یک خودروی اقتصادی فراتر از انتظار است. بدین ترتیب TF21 با وجود اینکه لیبل یک خودروی اقتصادی را یدک می کشد، به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی همرده در بازار ایران است.

از جمله دیگر تجهیزات خودروی TF21 می توان به رینگ آلومینیومی 15 اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم ورود بدون کلید Keyless، سنسور نور و سنسور باران و راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI) و … اشاره کرد.

رونمایی و معرفی خودرو ماشین TF21 ایران خودرو (1)

به نصف رسیدن تعداد عیوب در محصولات ایران خودرو

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اشاره به پروژه های کیفی تدوین شده در ایران خودرو طی ماه های گذشته، توقف تولید خودروهای ناقص و تحقق تولید 100 درصد عبور مستقیم و کیفی سازی محصولات اشاره کرد که تعداد متوسط عیوب در محصولات ایران خودرو از رقم 4.8 به 2.4 رسیده و هدف این بوده که تا پایان سال جاری میانگین تعداد عیوب در محصولات ایران خودرو به 1.4 درصد برسد.

وی اظهار کرد که ایران خودرو نوین یک خط بین محصولات قدیمی و جدید کشیده و سعی دارد با توسعه و طراحی محصولات جدید، رفته رفته خودروهای قدیمی را از چرخه تولید خارج کند. نتیجه این سیاست را می توان توقف تولید خودرو سمند و پژو 405 دانست و در آینده نزدیک هم دیگر محصولات این شرکت اعم از پژو پارس و خانواده 206 و 207 هم با محصولات جدیدی که یکی از آنها همین خودرو TF21 بوده جایگزین می شوند. خطیبی اظهار کرد با توجه به اقدامات صورت گرفته در ماه های اخیر، بر این باور هستیم که در مسیر موفقیت قرار داریم، اما همچنان نیاز است که اقدامات بیشتری در زمینه رشد کیفی، توسعه محصولات جدید و جلب رضایت مشتری انجام دهیم.

 

عکس ماشین TF21 ایران خودرو

4.6 از 8 رای

دیدگاه شما چیست؟