اخبار خودرو ایران
خودرونویس گزارش می‌دهد؛

دست رد شهرداری تهران به سینه خودروسازان داخلی / آیا چینی ها هم با ملک تهاتر می کنند؟!

سه شنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه

این روزها تب خرید اتوبوس و خودروی برقی به شدت داغ شده است. وزارت صمت نیز تمرکز ویژه‌ای روی تولید و همچنین واردات خودروهای برقی گذاشته است. در این میان ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند و برقی‌سازی در این حوزه نیز قرار است انجام شود. اما به چه قیمتی؟

این روزها تب خرید اتوبوس و خودروی برقی به شدت داغ شده است. وزارت صمت نیز تمرکز ویژه‌ای روی تولید و همچنین واردات خودروهای برقی گذاشته است. در این میان ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز از این قضیه مستثنی نیستند و برقی‌سازی در این حوزه نیز قرار است انجام شود. اما به چه قیمتی؟

به گزارش خودرونویس، اما آنچه در این میان اتفاق افتاده اراده شهرداری تهران برای واردات ناوگان حمل و نقل درون شهری از کشور چین است. آن هم در سالی که از سوی رهبری به عنوان رونق تولید نامگذاری شده و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در این سال ها ترجیع بند سخنان ایشان بوده است.

نکته مهم ماجرا آن است که مسوولان شهرداری تهران تاکنون بارها از خطوط تولید و ظرفیت سازی خودروسازان تجاری کشور به منظور تامین نیاز داخلی بازدید داشته اند و به درستی بر توانایی سازندگان داخلی واقف هستند، اما اینکه چگونه سازندگان چینی را بر سازندگان داخلی ترجیح می‌دهند جای بسی تأمل است! آیا ایجاد اشتغال برای چینی ها در شرایطی که با خیل جمعیت بیکار در کشور مواجه هستیم اولویت دارد؟

چرا شهرداری از خودروسازان داخلی نمی خرد؟

با این همه به تازگی علیرضا زاکانی، شهردار تهران توضیحاتی درباره خرید اتوبوس، تاکسی و ون برقی از کشور چین داده است. زاکانی امروز ۱۶ بهمن در پیامی درفضای مجازی نوشت: در سفر دوم به چین قرارداد ۲۵۰۰ اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی نهایی شد. بر حسب وظیفه از خودروسازان داخلی هم خرید کردیم، آن‌ها با اینکه قیمت بالاتری به ما دادند، اما به تعهدات خود به طور کامل عمل نکردند. ما نمی‌توانیم مردم را معطل گروکشی‌ها و بی‌تعهدی برخی خودروسازان داخلی کنیم.

علاوه بر این زاکانی در نشست شورای شهر تهران عدد ۲۵۰۰ تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه‌ها را نیز برای واردات از کشور چین اعلام کرده است.

خودروسازان دپو کردند؟

او در توضیح عدم عمل به تعهدات توسط خودروسازان نیز گفته است: ما سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد. ما هم پول و هم آبرو داده ایم. به طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته ایم.

قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود. ما هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودروها کیفیت خوبی داشت حتماً خریداری می شد. ما مواردی را هم که خرید کرده ایم، پشیمانیم. ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد. اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری می‌کنیم.

به جای پول ملک دادیم!

نکته قابل توجه اینجاست که زاکانی اعلام کرده برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس از خودروسازان پول و ملک دادیم. یعنی بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌ها از طریق واگذاری ملک به خودروساز صورت گرفته است.

حمایت از تولید داخل چه شد؟

در حالی شهردار تهران به خاطر تاخیر از خودروسازان شاکی است که آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. خودروسازان داخلی املاک مازاد زیادی دارند که برای فروش همین املاک نیز با فشار مواجه هستند و حال برای تامین هزینه اتوبوس‌ها به آن‌ها ملک تحویل داده شده است. در این میان چالش‌های مربوط به تامین ارز، قیمت‌گذاری دستوری، پرداخت هزینه قطعه‌سازان و زیان‌های انباشته سنگین نیز گریبان داخلی‌سازان را گرفته است.

اما با این شرایط مبالغ هنگفتی ارز صرف خرید خودرو و اتوبوس برقی از کشور چین می‌شود. اگر چنین مبالغی آن‌هم به صورت دلاری به خودروسازان داخلی برسد قطعا شرایط متفاوت خواهد شد. علاوه بر این واردات خودرو و اتوبوس برقی در تناقض با حمایت از تولیدات داخلی قرار دارد در صورتی که امکان آن نیز در کشور فراهم است.

چرا خودروسازان چینی؟

آنطور که به نظر می‌رسد بحث واردات خودرو و اتوبوس‌های برقی به سمت و سوی عجیبی رفته است. حال نه تنها حمایت از خودروسازان داخلی صورت نمی‌گیرد بلکه شاهد ورود محصولات برقی چینی هستیم. ای کاش حتی در صورتی که شاهد حضور محصولات کشورهای خارجی در ایران هستیم از برندهای معتبر اروپایی یا حتی در آسیا از کشورهای ژاپنی و کره‌ای بودیم. آیا لیاقت مردم ایران استفاده از خودروها و محصولات درجه دو و سه چینی است؟

آیا چینی ها هم با ملک تهاتر می کنند؟

آن طور که از سخنان شهردار تهران پیداست، عزم شهرداری برای واردات خودرو از کشور چین جدی است.اما سوال مهمتری که در ذهن ناظران ایجاد می‌شود این است که آیا طرف های چینی هم حاضر هستند به جای پول ملک دریافت کنند؟!در حالی که خودروسازان داخلی همواره از روند پرداخت ها و تامین نقدینگی برای پوشش نیاز شهرداری ها گله مند بوده اند؟

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟