دردسرهای عدم تامین ارز برای قطعه سازان

شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی گفت: پیشنهاد واحدهای تولیدی قطعه سازی استان لغو بخشنامه شماره ۲۶۱۶۵۴/۰۱ بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی ارز است.

به گزارش خودرونویس،محمدمهدی شکورزاده، امروز ۳۰ اردیبهشت ماه، در صد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در اتاق مشهد برگزار شد، درباره بخشنامه شماره ۲۶۱۶۵۴/۰۱ بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد درخواست‌های غیرواقعی ارز اظهار کرد: در استان ۳۸۰ واحد قطعه سازی وجود دارد که از وزارت صنعت، معدن و تجارت پروانه دارند که از این تعداد ۹۵ واحد عضو انجمن همگن استان بوده و تامین کننده قطعه برای خودروسازی‌های بزرگ کشور هستند.

وی افزود: ۱۵ هزار نفر در این ۹۵ واحد مشغول به کار هستند. همچنین ۹۵ درصد واحدها قطعه سازی استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

شکورزاده تصریح کرد: این واحدها در سال ۹۷ حدود ۱۱ درصد قطعه مورد نیاز کشور را تولید کرده‌اند و پس از تحریم‌ها از سال ۹۷ به بعد به دلیل خودکفایی قطعه سازان سهم تولیدات استان در ۱۴۰۱ به بالاتر از ۱۷ درصد رسیده است. استان ما بعد از استان البرز و تهران معادل استان‌های کشور قطعه تولید می‌کند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی بیان کرد: این ۹۵ واحد قطعه سازی استان در  سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است و این واحدها برای ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده پرداخت خواهند کرد.

شکورزاده افزود: وزارت صمت برای ۱۴۰۲ افزایش تولید خودرو را به یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه را  برنامه‌ریزی کرده است. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در کل کشور این افزایش تولید نیازمند نقدینگی بالایی برای قطعه سازان است و این بخشنامه به دلیل مسدودسازی نقدینگی تاثیر منفی بر تیراژ تولید قطعات و خودرو خواهد داشت.

اعلام کردیم ادامه این روند و عدم لغو این بخشنامه تاثیر زیادی بر تولید قطعه سازان گذاشته و در اردیبهشت ماه قطعا دچار مشکل می‌شویم  که اکنون این موضوع به واقیعت پیوسته و تیراژ خودروسازان به دلیل عدم تامین ارز و نقدینگی و تولید قطعه سازان به دلیل عدم تامین مواد اولیه کاهش یافته و ادامه این روند شرایط را بدتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در گذشته تخصیص ارز ۲۰ روزه انجام می‌شد و  بعد تخصیص ارز صرافی‌ها در مدت یک هفته ارز را تامین می‌کردند، اما اکنون زمان تخصیص ارز به ۳۷ روز رسیده است. بعد از اسفند ماه سال گذشته بسیاری از صرافی‌ها ارز را ارائه نمی‌دهند. پیشنهاد واحدهای تولیدی قطعه سازی استان لغو بخشنامه بانک مرکزی درباره تخصیص ارز است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟