اخبار خودرو ایران
طی مصاحبه با سعید خادمی مطرح شد

ارائه خدمات لئو MX8 توسط شرکت پیمانکار به صورت برونسپاری در سراسر ایران

پنجشنبه - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
خدمات پس از فروش لئو MX8 کارآفرینان مایوان ایستا موتور ارس سعید خادمی (1)

گروه کارآفرینان مایوان متشکل از شرکت های سبلان خودرو مایوان، توسان اردبیل و ایستا موتور ارس بوده و در منطقه آزاد تجاری ارس فعالیت می کند که روز گذشته نخستین محصول سبک خود که یک اسیووی شاسی مستقل به نام لئو Leo MX8 بوده که همزاد چینی نیسان ترا محسوب می شود. در حاشیه این مراسم فرصتی پیش آمد تا با سعید خادمی بنیانگذار و سهامدار اصلی گروه کارآفرینان مایوان در خصوص اقدامات این شرکت صحبتی داشته باشیم.

به گزارش خودرونویس، سعید خادمی در خصوص تغییر رویکرد این شرکت و اقدام به معرفی یک اسیووی جدید در کنار فعالیت در حوزه خودروهای تجاری بیان کرد که لازمه بقای یک شرکت پویایی و تطبیق پذیری با شرایط مختلف است و این شرکت از مدت ها قبل برای اینکه به صورت تک محصولی فعالیت نکند در پی تکمیل کردن سبد محصولات خود و حضور در بازار خودروهای سبک هم بوده است.

خادمی در ادامه بیان کرد که هدف این شرکت عرضه یک خودروی لوکس بوده تا نیاز مناطق آزاد تجاری کل کشور را هم تامین کند. به عبارت دیگر پلاک لئو MX8 هم می تواند ملی و هم پلاک منطقه آزاد باشد و این خودرو می تواند جایگزینی برای خودروهای وارداتی باشد تا جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود. با این اقدام نیاز منطقه آزاد تامین و موجب کارآفرینی و تولید داخل می شود.

خدمات پس از فروش لئو MX8 کارآفرینان مایوان ایستا موتور ارس سعید خادمی (1)

وی در ادامه بیان کرد که شاسی بلند لئو MX8 با وجود رقبای مختلف در بین خودروهای وارداتی حاضر در مناطق تجاری، شانس زیادی برای موفقیت دارد. چراکه عوارض و گمرک خودروهای وارداتی لوکس به مراتب بیشتر از خودرویی بوده که در ایران تولید می شود. ضمن اینکه ایستا موتور ارس صرفا قصد مونتاژ شاسی بلند لئو MX8 را ندارد و قصد داخلی سازی آن از به وسیله خید لاستیک، شیشه، صندلی و باتری و برخی دیگر از قطعات را از تامین کننده داخلی را دارد که موجب کاهش قیمت تمام شده می شود.

خادمی همچنین اظهار کرد که سوداگری در بازار خودروهای وارداتی بسیار زیاد بوده و ضمن اینکه شرکت های وارد کننده سود زیادی را برای محصول خود در نظر گرفته اند، این خودرو پس از ورود به ایران به شبکه مافیایی فروش خودرو سپرده شده و با قیمت گزافی به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

خدمات پس از فروش لئو MX8 کارآفرینان مایوان ایستا موتور ارس سعید خادمی (1)

ارائه خدمات پس از فروش مناسب لازمه موفقیت یک خودرو آن هم از جنس سواری در بازار هر کشوریست و تا به امروز بسیاری از شرکت هایی که در زمینه عرضه خودروهای تجاری فعالیت کرده اند و ناگهان نسبت به فعالیت در زمینه خودروهای سواری نیز شیفت کرده اند با چالش های جدی در زمینه جلب رضایت مشتریان در زمینه خدمات پس از فروش مواجه شده اند. در همین راستا سعید خادمی بیان کرد که تیم ایستا موتور ارس و سبلان خودرو مایوان سابقه فعالیت در زمینه خودروهای سواری را دارند و همگی سابقه فعالیت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را دارند و بخش خصوصی فیات را وارد ایران کرده اند و بدین ترتیب با خودروهای سواری و نیاز مشتریان به خوبی آشنا هستند. اما دلیل فعالیت این شرکت در زمینه خودروهای تجاری نیاز کشور در آن زمان بوده که به صورت دستوری وارد حوزه خودروهای تجاری شده اند.

خدمات پس از فروش لئو MX8 کارآفرینان مایوان ایستا موتور ارس سعید خادمی (1)

خادمی بیان کرد با این سابقه، گروه کارآفرینان مایوان به خوبی می دانند که ارائه خدمات پس از فروش خوب و گسترده به مشتریان خودروهای سواری، لازمه بقا یک شرکت است. وی اظهار کرد که تصمیم ایستا موتور ارس در ابتدا بر این بوده که شاسی بلند لئو MX8 را با سه سال گارانتی و 10 سال خدمات به بازار ایران عرضه کند. اما گمانه زنی هایی در خصوص افزایش گارانتی این خودرو به 5 سال به همراه خدمات BSI صورت گرفته و این احتمال وجود دارد که لئو MX8 با 5 سال گارانتی راهی بازار شود. خادمی بیان کرد که تجربه جهانی این موضوع را ثابت کرده که خودروساز بهتر است که خودرو خوب را تولید کند و خدمات پس از فروش را به صورت برونسپاری Outsource و پیمانکاری به شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش واگذار کند. خادمی خبر داد که در همین راستا مذاکراتی با یک شرکت آغاز شده که در سراسر ایران و حتی در روستاها هم نمایندگی دارد و بدین ترتیب مشتریان لئو MX8 هیچ دغدغه ای در زمینه ارائه خدمات پس از فروش نخواهند داشت.

خادمی خبر داد که تجاری سازی خودرو لئو MX8 در سال 1402 و بهار آغاز می شود و در ابتدا فروش این خودرو در دو استان تهران و آذربایجان شرقی انجام می شود. اما ارائه خدمات پس از فروش از همان ابتدا در کلیه استانها ممکن است. پس از آغاز فروش اسیووی لئو MX8 در این دو استان، پله پله فروش این خودرو در دیگر استانها نیز آغاز می شود.

خدمات پس از فروش لئو MX8 کارآفرینان مایوان ایستا موتور ارس سعید خادمی (1)

مدیرعامل ایستا موتور ارس خبر داد که الزام وزارت صمت بر این بوده که هر خودرو مونتاژی باید حداقل با 20 درصد داخلی سازی به ایران عرضه شود که ایستا موتور ارس نیز همین تصمیم را در خصوص شاسی بلند لئو MX8 دارد. خادمی در همین خصوص بیان کرد که شروع عرضه لئو MX8 با داخلی سازی 20 درصدی خواهد بود و حداکثر عمق داخلی سازی این خودرو 40 درصد است. چراکه لئو MX8 خودرو گران قیمتی بوده و موتور، گیربکس، تعلیق و دیگر اجزای فنی آن صرفه اقتصادی برای داخلی سازی شدن را ندارند.

خادمی اظهار کرد که در بدبینانه ترین حالت در سال اول عرضه لئو MX8 تعداد 1500 دستگاه از این خودرو راهی بازار می شود. اما بسته به نیاز بازار امکان افزایش تیراژ تا 3500 دستگاه در همان سال اول هم وجود دارد و ظرفیت تولید کارخانه هم 15 هزار دستگاه است.

4.2 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • حسن | 27 بهمن 1401 - 12:04 ب.ظ

    امیدوارم با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و با در نظر گرفتن اینکه این مجموعه کارنامه موفقی تا به حال داشته اند انشاء الله بتواند نیاز مردم را تامین کند خوبه مدل های سواری سدان و هاچ بک هم به بازار عرضه کند در تولید دیگر بحث داخلی سازی به مانند سالهای گذشته مطرح نیست همکاری بین المللی برای تولید با کیفیت و کاهش هزینه مد نظر هست امیدوارم شمال غرب کشور بتواند در این زمینه با توجه به داشته های فنی و مهندسی موجود در اردبیل و تبریز بهترین خدمت را به ملت ایران بکند کما اینکه در زمینه های دیگر واقعا هموطنان ترک ما خوب کار کرده اند و نشان داده اندکه فنی هستند