به گزارش خودرونویس، لئو MX8 در حال حاضر تنها اسیووی آفرودی پریمیوم شاسی مستقل موجود در بازار بوده که چهره ظاهری آن مشابه با نیسان ترا فیس لیفت بوده و در واقع نسخه اسیووی پیکاپ نیسان ناوارا محسوب می شود.

 

ویدیو معرفی و رونمایی لئو Leo MX8 برادر چینی نیسان ترا

 

 

لئو MX8 محصول مشترک دانگ فنگ و نیسان بوده که روی پلتفرم F-Alpha نیسان توسعه یافته و ساختار مشترکی با نیسان ترا و پیکاپ نیسان ناوارا دارد. این خودرو در واقع برادر اسیووی پیکاپ دانگ فنگ ریچ 7 بوده که کلیات طراحی ظاهری آن با نیسان ترا 2023 یکسان بوده و تنها برخی جزییات در آن تغییر کرده است.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

مشخصات فنی لئو MX8 (دانگ فنگ نیسان ترا ۲۰۲۳)

لئو MX8 با مشخصات فنی ویژه ای به بازار ایران وارد شده است. این خودرو در بخش مشخصات فنی نسبت به برادر ژاپنی خود یعنی نیسان ترا قدرتمندتر ظاهر شده و به جای بهره گیری از موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی 178 اسب بخاری نیسان، از یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو GDI با کد 4K31TD ساخت میتسوبیشی بهره گرفته که قادر به تولید 220 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بوده که از این جهت یکی از قدرتمندترین اسیووی‌های موجود در ایران محسوب می شود.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 به گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ساخت ZF مجهز بوده که نیروی تولیدی موتور را در حالت نرمال به چرخ های عقب منتقل می کند. ولی دو حالت چهار چرخ محرک سبک 4H و چهار چرخ محرک سنگین 4L نیز برای آن تعبیه شده که عملکرد خوبی را در مسیرهای بیراهه برای این Leo MX8 رقم می زند. نکته جالب در خصوص این خودرو، قفل دیفرانسیل الکترونیکی چرخ های عقب بوده که با کلید تعبیه شده در کنسول میانی فعال و غیر فعال شده و موجب بهبود عملکرد در مسیرهای بیراهه می شود.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

شاسی بلند لئو MX8 جزو اسیووی های سایز متوسط بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4882، 1850 و 1835 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2850 میلی متر اعلام شده است. اسیووی لئو MX8 ایستا موتور ارس وزن خالصی معادل 1950 کیلوگرم دارد که با این موتور قدرتمند و گیربکس مدرن، مشکلی در عملکرد نخواهد داشت.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو Leo MX8 دارای مدهای رانندگی مختلفی از جمله نرمال، اسپرت، برف، شن، گل و لای، اکو و حالت هوشمند بوده که توسط کلید AT تعبیه شده در کنسول میانی قابل انتخاب هستند. لئو MX8 دارای یک سیستم به نام Tank U-Turn بوده که این حالت تنها در شرایطی فعال می شود که خودرو در حالت چهار چرخ سنگین قرار داشته باشد. این مد با هدف کاهش شعاع گردش در مسیرهای آفرودی تعبیه شده که با فعال سازی آن خودرو قادر است مانند تانک دور بزند تا با چرخش کمتر فرمان فشار کمتری به پلوس ها و سیستم انتقال قدرت در حالت 4L وارد شود.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

ظاهر ماشین لئو Leo MX8 شاسی بلند آفرودی ایستا موتور

لئو MX8 در واقع همان نیسان ترا فیس لیفت بوده و این موضوع در استایل ظاهری این شاسی بلند جدید ایستا موتور ارس کاملا مشهود است. خطوط بدنه و قالب های بدنه دقیقا با نیسان ترا مدل 2018 تا 2021 یکسان بوده و صرفا چراغ های جلو، جلوپنجره و سپر آن فیس لیفت شده اند. در نمای جلو یک گریل بزرگ تعبیه شده که بی شباهت به جلوپنجره های V شکل محصولات جدید نیسان نیست. یعنی اگر به جای لوگوی ایستا موتور ارس لوگوی نیسان در این قسمت بود، کسی به نیسان نبودن آن شک نمی کرد. چراغ های جلو ترکیب هالوژن و LED بوده و داخل سپر نیز دو مه شکن برای این خودرو تعبیه شده اند.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 در نمای جانبی هم مشابه با نسان ترا بوده و طول زیاد و ارتفاع بلند آن کاملا در این قسمت مشهود است. رینگ های 18 اینچی آلیاژی طراحی نمای جانبی را جذابتر کرده اند. این خودرو در نمای عقب هم چهره ای ساده و با ابهت را به نمای می گذارد. یکی از المان های جذاب این خودرو در قسمت عقب را می توان اسپویلر نصب شده در راستای سقف آن دانست. به دلیل قرار گرفتن چرخ های جلو در نزدیکی دماغه، زاویه ورود خوبی را برای لئو MX8 متصور هستیم که این موضوع به این شاسی بلند آفرودی در مواقع ورود به شیب کمک شایانی می کند.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

داخل کابین شاسی بلند لئو MX8، برادر نیسان ترا

لئو Leo MX8 از نظر طراحی کابین متفاوت از نیسان ترا ظاهر شده و جوینت ونچر دانگ فنگ نیسان یعنی شرکت ژنگ ژو امضای خود را در این قسمت اجرا کرده که زیبا و مدرن است. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی 10 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده که دارای درگاه اندروید اتو و اپل کار پلی بوده که زیر آن کلیدهایی لمسی برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک لئو MX8 تعبیه شده اند. در پشت فرمان لئو MX8 خبری از نمایشگر تمام دیجیتالی نیست و به جای آن دو نشانگر عقربه ای برای سرعت و دور موتور تعبیه شده که در میان آنها یک نمایشگر دیجیتالی برای کامپیوتر سفری قرار گرفته است.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 دارای غربیلک فرمانی D شکل بوده که روی آن کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل دیده می شود. صندلی های لئو MX8 دارای پوشش چرمی به نسبت با کیفیتی هستند که در بخش نشیمن و پشتی دارای چرم کرم و در بخش پشتی و کناره ها دارای پوشش چرمی شکلاتی رنگ هستند. باکس کنسول میانی هم دارای پوشش چرمی بوده که حس لوکس بودن بیشتری را به سرنشینان منتقل می کند. در بخش کنسول میانی تریم مشکی پیانویی اجرا شده است. در همین بخش شیفتر دنده الکترونیکی لئو MX8 دیده می شود و در پایین آن دو کلید AT برای انتخاب حالت رانندگی و کلید فعال سازی تانک U-Turn یا دوربرگردان تانک مانند دیده می شود. در ادامه کلیدهای مربوط به ترمز پارک برقی و اتوهلد هم در همین قسمت تعبیه شده است.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 در بخش کنسول میانی دارای یک کلید دایره ای شکل برای انتخاب حالت انتقال قدرت بوده و در کنار آن نیز کلید فعال سازی قفل دیفرانسیل الکترونیکی چرخ های عقب و سیستم اتوماتیک استارت/استاپ پیشرانه در ترافیک دیده می شود.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 (Leo MX8) ابعاد بزرگی دارد و کابین آن به قدری جادار بوده که نسخه هفت نفره آن هم در بازارهای جهانی موجود است. اما ایستا موتور ارس قصد دارد که این خودرو را در ایران فعلا در مدل 5 نفره عرضه کند. همین موضوع سبب شده که یک فضای بار بسیار بزرگ و خیره کننده در پشت صندلی های ردیف دوم در اختیار داشته باشید که به لطف خروجی برق فندکی تعبیه شده در این قسمت می توانید اکسسوری های آفرودی خود را شارژ کنید.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

امکانات و آپشن های لئو Leo MX8 شاسی بلند جدید ایستا موتور

لئو Leo MX8 تنها یک اسیووی آفرودی نیست. بلکه در کنار توجه به قابلیت های بیراهه نوردی، تجهیزات لوکسی هم در این خودرو قرار گرفته که آن را به یکی از لوکسترین اسیووی های شاسی مستقل بازار کشور بدل کرده است. ماشین لئو MX8 دارای تجهیزات ایمنی مانند هفت کیسه ایمنی هوا (با ایربگ زانویی راننده)، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، اتوهلد، کنترل خودرو در سرازیری، سنسور دنده عقب، دوربین 360 درجه، نمایشگر میزان باد تایرها، سیستم کنترل پایداری خودرو، قفل دیفرانسیل عقب، کنترل لغزش و … است.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

لئو MX8 در بخش تجهیزات رفاهی هم دارای صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در چهار جهت، آینه الکتروکرومیک میانی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان ردیف عقب، نمایشگر لمسی 10 اینچی میان داشبورد، کروز کنترل، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، اتوماتیک استارپ/استاپ پیشرانه، ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی های جلو، سانروف برقی و … است.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

قیمت ماشین لئو MX8 ایستا موتور

لئو MX8 در رده اسیووی های آفرودی و پریمیوم بوده و نباید انتظار داشت که با قیمتی ارزان به بازار عرضه شود. قیمت لئو MX8 در نخستین سری عرضه حدود دو میلیارد تا دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده است. شرکت ایستا موتور قصد دارد که این خودرو‌ را در بهار سال ۱۴۰۲ و به احتمال زیاد در اردیبخشت ماه به بازار عرضه کند.

لئو Leo MX8 شاسی بلند ایستا موتور ارس نیسان ترا دانگ فنگ (45)

این خودرو قرار است در نخستین سال عرضه یعنی سال ۱۴۰۲ در تعداد دو هزار دستگاه به بازار عرضه شود و طی سالهای آتی به صورت پلکانی تیراژ آن افزایش می یابد.

 

رقبای شاسی بلند ایستا موتور ارس

لئو MX8 یک اسیووی واقعی شاسی مستقل بوده و نباید آن را با کراس اوورهای تمام چرخ محرک مقایسه کرد. رقیب مستقیم لئو MX8 را می توان رکستون G4 دانست که قیمتی به مراتب بالاتر از این خودرو دارد. اسیووی لئو MX8 ایستا موتور می تواند گزینه مناسبی برای خرید به جای اسیووی های آفرودی کارکرده همچون تویوتا پرادو، میتسوبیشی پاجرو و تویوتا فورچونر باشد.

5 از 5 رای