اخبار خودرو ایران
با دودی کردن شیشه خودرو از تایش اشعه UV در امان بمانید

انواع برچسب دودی شیشه ماشین و قیمت های آن

دوشنبه - ۱۶ آبان ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
انواع برچسب دودی شیشه ماشین و قیمت

با فرا رسیدن فصل گرما و تابش اشعه خورشید که با حرارت بیشتری هم همراه است، برای سرنشینان خودروها که ممکن است مدت زمان زیادی در خودرو باشند، وضعیت دشوار و طاقت فرسایی می شود. زیرا تابش خورشید به درون کابین باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود که این گرمای هوای کابین وضعیت ناخوشایندی را ایجاد می کند. همچنین تابش اشعه های فرابنفش خورشید روی پوست سرنشنینان خودروها ممکن است باعث بروز پیامدهایی از قبیل آفتاب سوختگی شود. به همین دلیل یکی از راهکارهای رفع این مشکل، استفاده از برچسب های دودی برای شیشه های خودرو است که می توان با چسباندن آن ها مانع از گرم شدن بیش از حد داخل کابین و ورود اشعه های مضر به داخل آن شد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع برچسب دودی شیشه و قیمت آن بپردازیم.

برچسب دودی شیشه ماشین چیست؟

به گزارش خودرونویس، برچسب دودی شیشه خودرو پوششی نازک است که جنس اصلی آن را پلی اتیلن تشکیل می دهد. این کاور را می توان هم از داخل و هم از خارج کابین روی شیشه ها الصاق کرد. ماده پلی اتیلن با داشتن ویژگی هایی از قبیل مقاومت بالا، قابلیت کششی زیاد، وضوح و امکان نصب روی انواع مختلف سطوح، باعث شده است که کارایی این برچسب ها افزایش یافته و استفاده های فراوانی از آن شود.

کاربردهای برچسب دودی شیشه ماشین

برچسب های دودی شیشه خودرو کاربردهای مختلفی دارند که باعث می شود افراد خودروهای خود را برای نصب آن ها به مراکز مختلف ببرند.

انواع برچسب دودی شیشه ماشین و قیمت

افزایش استحکام شیشه ماشین با نصب برچسب دودی

با دودی کردن شیشه خودرو یک لایه روی آن چسبانده می شود که باعث افزایش ضخامت آن می شود. در واقع وقتی ضخامت شیشه ها بیشتر شود، در برابر ضربه های احتمالی مقاومت و استحکام بیشتری می تواند داشته باشد. همچنین خاصیت ضد خش بودن این کاورها، باعث محافظت شیشه ها از خط و خش می شود.

عایق حرارتی بودن برچسب دودی

یکی از کاربردهای مهم برچسب های پوستی، عایق حرارتی بودن آن است. با نصب این کاورها روی شیشه ها از عبور اشعه های خورشید تا حد زیادی جلوگیری می شود که هم باعث خنک ماندن داخل کابین شده و هم مانع از بروز آسیب های پوستی و آفتاب سوختگی های ناشی از اشعه های مضر خورشید می شود.

شخصی کردن خودرو با نصب برچسب دودی

یکی دیگر از کاربردهای برچسب های دودی شیشه خودرو، شخصی کردن خودرو است. برخی بنا به سلیقه خود مایلند که خودروی خود را به حالت شخصی درآورده و حریم شخصی را برای خود ایجاد کنند. که از این راه در نگاه مردم جلوه خاصی را نشان دهند.

خاصیت ضد uv  بودن شیشه دودی

برچسب هایی که خاصیت ضد uv دارند می توانند در برابر اشعه های مضر خورشید که برای سلامتی خطر دارند، مقاومت بالایی داشته باشند. استفاده از چنین کاورهایی در عین حال که هزینه پایینی دارند، می تواند از پوست افراد در برابر اشعه های خطرناک خورشید محافظت کند.

انواع برچسب یا کاورهای دودی شیشه ماشین

برچسب های دودی شیشه خودرو را می توان بر اساس معیارهایی از قبیل مواد تشکیل دهنده (کربنی، سرامیکی، رنگی، فلزی و …) موارد کاربرد (خودرو، معماری، دریایی و …) زیرساخت (پلی کربنات یا شیشه) یا بر مبنای معیار کارایی فنی (ایمنی و امنیت، کنترل خورشیدی و ….) به انواع مختلفی تقسیم کرد. مسلما تمامی برچسب ها را نمی توان روی همه شیشه ها نصب کرد. در انتخاب برچسب مناسب باید به معیارهایی از قبیل ضخامت، اندازه، میزان جذب و همچنین جنس و ساختار شیشه توجه کرد. در ادامه به بررسی انواع مختلف برچسب های دودی شیشه ها پرداخته ایم. ضخامت این برچسب ها می تواند تک لایه یا دو لایه باشد.

برچسب دودی رنگی شیشه ماشین

این نوع از برچسب ها قابلیت جذب حرارت آفتاب را داشته و از نفوذ اشعه های آن به درون کالین خودرو جلوگیری می کند. چنین برچسب هایی ارزان قیمت هستند  و در مقابل اشعه های خورشید کم ترین مقاومت را دارند. به این دلیل معمولا در نصب و استفاده از این برچسب ها بیشتر زیبایی و ظاهر آن ها مد نظر است.

برچسب های دودی فلزی شیشه ماشین

این گونه برچسب ها هم از نفوذ گرما و اشعه های مضر خورشید تا حد زیادی جلوگیری می کنند؛ اما تفاوت آن ها با نوع رنگی در آن است که ذرات ریز فلز به جای رنگ به کار برده شده است. این ذرات غیر قابل دیدن هستند و درون بافت برچسب به کار برده شده اند. این برچسب ها علاوه بر خاصیت محافظت در برابر نور خورشید، خاصیت افزودن به ضخامت شیشه را هم دارند. از جمله مزایای مهم این برچسب ها آن است که اشعه های مضر خورشید را  تا حد زیادی کاهش می دهد.

برچسب دودی ترکیبی شیشه ماشین

برچسب دودی ترکیبی در واقع ترکیبی از یک لایه برچسب رنگی و یک لایه برچسب فلزی است. این ترکیب تشکیل یافته، به لحاظ اقتصادی، به صرفه بوده و با برخورداری از کیفیتی بالا می تواند از تابش اشعه های مضر خورشید همانند ماوراءبنفش جلوگیری کند. این نوع برچسب نمای بسیار تیره ندارد و ظاهری طبیعی و سایه دار را ایجاد می کند.

برچسب دودی کربنی شیشه ماشین

این قبیل برچسب ها نسبت به دیگر برچسب ها تیره تر هستند. این کاورها توانایی جذب حدود چهل درصد از حرارت خورشید را دارند. در مواد اولیه این برچسب ها هیچ گونه فلزی استفاده نشده است. از این رو مساله نگران کننده ای بابت تداخل الکترونیکی یا رادیویی نمی تواند وجود داشته باشد. با وجود قیمت بالای این برچسب ها، در صورت نصب صحیح، نه این که تنها یک هزینه محسوب شود، بلکه نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود که می تواند به اندازه عمر خودرو کارکرد داشته باشد.

برچسب دودی شفاف شیشه ماشین

این نوع برچسب ها بدون آن که شیشه های خودرو را تیره و تاریک کنند، می تواند از نفوذ حرارت خورشید و اشعه ماوربنفش آن جلوگیری کنند. در ظاهر چنین به نظر می رسد که هیچ برچسبی روی شیشه نصب نشده است. این برچسب ها ضخامتی در حدود دویست لایه دارند اما با این همه ضخامت آن ها به اندازه یک کاغذ هم نمی رسد. از این رو نور بیشتری می تواند از آن عبور کند.

برچسب دودی سرامیکی شیشه ماشین

این گونه از کاورها به برچسب های فلزی شباهت دارند. اما تفاوت آن ها در این است که مواد تشکیل دهنده آن ها ذرات سرامیکی است که خاصیت غیر رسانا دارد. چنین خاصیتی باعث می شود با تجهیزات الکترونیکی تداخل نداشته باشد. کاورهای سرامیکی توانایی جذب پنجاه درصد از حرارت خورشید را دارند و می تواند میزان دید سرنشینان را در شب و روز تا حداکثر ممکن برساند. قیمت خرید این برچسب ها نسبت به دیگر انواع، بیشتر است اما ارزش آن را دارد که خریداری کنید. زیرا در مقابل اشعه ماوراءبنفش خورشید بالاترین مقاومت را دارد. همچنین اگر حادثه یا تصادفی اتفاق بیفتد در مقابل برش می تواند به میزان زیادی مقاومت داشته باشد.

انواع برچسب دودی شیشه ماشین و قیمت

چه عواملی روی قیمت شیشه دودی تاثیرگزار است؟

تعیین قیمت کاور دودی شیشه خودرو به عواملی بستگی دارد که باعث متفاوت قیمت آن می شود. در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته ایم.

نوع خودرو و شیشه های آن: یکی از این عوامل نوع خودرو و شیشه های آن است. به طوری که هر چه شیشه ها انحنای بیشتری داشته باشد کاور دودی آن هم قیمت بالاتری خواهد داشت. البته تعداد شیشه ها هم اهمیت دارد.

جنس و کیفیت برچسب: عامل مهم دیگر در تعیین قیمت برچسب، کیفت و جنس آن است. برای مثال برچسب های دودی کربنی و سرامیکی قیمت بالاتری دارند که به دلیل جنس و قابلیت آن ها هست. همچنین قابلیت uv برچسب ها عاملی است که باعث می شود قیمت آن ها بالاتر برود.

به طور کلی  معمولا قیمت دودی کردن شیشه خودرو از 100 هزار تومان شروع شده و تا قیمت یک میلیون تومان و بیشتر هم می رسد.

جمع بندی

در این مقاله کوشش کردیم تا موضوع انواع برچسب دودی شیشه و قیمت های آن را مورد بررسی قرار دهیم. استفاده از این برچسب ها بیشتر به دلیل محافظت از اشعه های خورشید و جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو در میان صاحبان خودروها رایج شده است. البته نصب این برچسب ها باید طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور انجام شود. همچنین هزینه این کار هم یکی از عواملی است که باعث می شود افراد یکی از انواع برچسب ها را خریداری و نصب کنند که البته میزان کارایی هر کدام هم متفاوت است.

4.3 از 9 رای

دیدگاه شما چیست؟