نگهداری خودرو
شیشه دودی

دودی کردن شیشه های خودرو چه تبعاتی دارد؟

سه شنبه - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
شیشه دودی

با توجه به گرم ‌تر شدن هوا و افزایش تقاضا برای دودی کردن شیشه‌ها و نصب پرده از شهروندان انتظار می رود از این کار خودداری کنند چرا که محدودیت دید باعث بروز حوادث و اتفاقاتی خواهد داشت.براساس اعلام پلیس راهور نصب هرگونه پرده یا تیره و دودی کردن شیشه‌های جلو و عقب خودرو ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خودرونویس، رانندگانی که اقدام به دودی کردن شیشه‌های خودروی خود می‌کنند، متوجه باشند که میزان تیرگی شیشه‌ها باید درصد پایینی داشته باشد به طوری که سرنشینان خودرو بتوانند فضای بیرون خودرو و افراد خارج از اتومبیل درون خودرو را ببینند.

ممنوعیت دودی کردن شیشه های خودرو

استفاده از پرده برای تمام شیشه ‌های خودرو کاملا ممنوع است و از آن جا که این کار محدودیت دید ایجاد می‌کند، رانندگان از نصب پرده باید خودداری کنند. نصب پرده یا تیره کردن شیشه عقب خودرو موجب کاهش دید راننده شده و خلاف قانون است، ضمن اینکه کاربرد آینه جلو نیز با این اقدام از بین می‌رود.

با توجه به گرم ‌تر شدن هوا و افزایش تقاضا برای دودی کردن شیشه‌ها و نصب پرده از شهروندان انتظار می رود از این کار خودداری کنند چرا که محدودیت دید باعث بروز حوادث و اتفاقاتی خواهد داشت. ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی به طور قطع در صورت مشاهده چنین خودروهایی با راننده و صاحب خودرو برخورد قانونی کرده و طبق قانون جریمه اعمال می شود.

نظر پلیس راهور درباره شیشه دودی

با این حال پلیس راهور تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با شیشه‌های دودی غیراستاندارد و غیرمتعارف خودروها، اعلام کرده است که ملاک پلیس برای برخورد با شیشه‌های غیرمتعارف خودرو این است که از فاصله 3 متری داخل خودرو پیدا نباشد و اگر چنین باشد راننده خودرو مشمول اعمال قانون پلیس می شود. بنا بر بند 2114 جدول جرایم رانندگی مبلغ 500 هزار ریال برای برخورد با شیشه‌های دودی غیرمتعارف تعیین شده است.

طبق قوانین موجود در مراکز معاینه فنی، وجود برچسب شیشه دودی (حتی کمرنگ 40 درصد) برای شیشه عقب خودرو غیر مجاز است و در صورت وجود، برگه معاینه فنی صادر نمی شود ولی اگر شیشه عقب خودرو به طور فابریک دودی باشد نه برچسب (مثل پورش، لکسوس و …) مانعی برای صدور برگه معاینه وجود ندارد. لازم به ذکر است که شیشه دودی (برچسب و یا شیشه دودی فابریک کارخانه) برای پنجره های جلو و عقب، در صورتیکه سرنشینان خودرو قابل دیدن باشند، مانعی برای صدور معاینه فنی نیست.

به اعتقاد پلیس راهور شیشه‌هایی که در کارخانه دودی شده باشند، استاندارد لازم برای آنها رعایت شده و به شکلی طراحی شده‌اند که داخل خودرو از فاصله 3 متری آشکار است و این‌گونه نیست که مأموران پلیس راهور شیشه‌های خودروهای خارجی را اعمال قانون نکرده و شیشه خودروهای داخلی را که در کارخانه دودی تعبیه شده‌اند، جریمه کنند.

پلیس راهور همچنین هشدار داده است که در هر خودرویی اعم از ایرانی یا خارجی، اگر نتوان از فاصله سه متری سرنشینان آن را تشخیص داد مشمول اعمال قانون پلیس خواهد شد؛ البته باید گفت که بسیاری از شیشه‌های دودی‌که به صورت غیرمتعارف هستند با برچسب‌پوشیده شده‌اند که در این صورت باید راننده نسبت به رفع آن اقدام کند.

شیشه دودی خودرو چیست؟

با این حال رانندگان به دلایل مختلفی شیشه خودرو خود را دودی می کنند. به عنوان مثال در ایام گرم تابستان، شیشه های دودی مانع از ورود نور خورشید به داخل خودرو شده و در عین حال پوست شما و سرنشینان خودرو محافظت می شود. بر پایه قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی شیشه های دودی، بالاتر از ۴۰ درصد، در شمار کدهای تخلف راهنمایی و رانندگی محسوب می شود و بر این اساس پلیس می تواند خودرو را توقیف کند و به پارکینگ هدایت کند. با این روند باید انتظار بالا رفتن عدد خلافی خودرو به دلیل جریمه شیشه دودی خودرو را داشته و سپس برای ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی اقدام کنید.

جریمه شیشه دودی خودرو چقدر است؟

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی شیشه های دودی، باید به صورتی باشد که سرنشینان داخل خودرو قابل دید باشند و درصد شیشه دودی بین ۳۵ الی ۴۰ درصد است و بالاتر از آن خودرو توقیف می شود. جریمه خودروهای دودی بالاتر از ۴۰ درصد، ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما شاید این سوال برای شما هم مطرح باشد که درصد شیشه دودی بر چه مبنایی اندازه گیری می شود؟ درصد شیشه دودی در حقیقت مقدار نوری است که از شیشه خودرو عبور می کند. به طور مثال شیشه دودی ۳۵ درصد تنها، ۳۵ درصد از نور خورشید را به داخل ماشین راه می دهد. توجه داشته باشید که شیشه های دودی بدین صورت است که سرنشینان داخل خودرو، دید خوبی نسبت به فضای بیرون دارند و ضمن آن افراد خارج از خودرو نمی توانند داخل خودرو را به وضوح ببینند و لازمه ی آن دقت بیشتر است.

شیشه دودی در معاینه فنی

از طرفی در مراکز، معاینه فنی، شیشه های دودی حتی کم تر از ۴۰ درصد را نیز مجاز نمی دانند و به هیچ عنوان برگه معاینه فنی خودرو برای ماشین صادر نمی کنند. این در حالی است که برخی از خودروها به صورت کاملا فابریک شیشه عقب دودی است و برگه معاینه فنی برای این نوع خودروها صادر می شود.

شیشه دودی در صورتی که داخل خودرو را به راحتی قابل رویت باشد، معاینه فنی صادر می شود و هیچ مانعی وجود ندارد. برخی از افراد شیشه های خودرو را به قدری دودی می کنند که حتی با دقت بالا نیز داخل خودرو قابل رویت نیست، پلیس راهنمایی رانندگی، ضمن صدور برگه جریمه به مبلغ ۵۰ هزار تومان، خودرو را نیز توقیف می کند.

نحوه دودی کردن شیشه خودرو

با استفاده از یک برچسب که به شیشه های خودرو می چسبد، شیشه ها را دودی می کنند. عوامل متعددی در تعیین قیمت شیشه دودی دخیل است که در ادامه به آن می پردازیم.

بر اساس نوع خودرو و تعداد و حتی فرم شیشه های مبلغ دودی کردن شیشه متغیر است. در عین حال کیفیت و جنس برچسب های دودی در تعیین قیمت برچسب دودی خودرو موثر است. برچسب های دودی که از کیفیت پایینی برخوردارهستند، به دشواری نصب می شوند و حباب های آن به خوبی از بین نمی رود، همچنین به مرور زمان تغییر رنگ می دهند و لبه های آن باز می شوند.

بهترین برچسب های شیشه دودی

در حال حاضر برندهای متعددی از برچسب های شیشه دودی در بازار وجود دارد. اما بر اساس اطلاعاتی که از سوی فروشندگان لوزام خودرو ارائه می شود بهترین برچسب های شیشه دودی خودرو در بازار برندهایی نظیر سولارگاردsolar gard ، سان تک suntech و لیومار llumar هستند که براساس گفته آنان  دارای طول عمر بیشتری هستند و مثل برچسب های بی کیفیت به راحتی از روی شیشه جدا نمی شوند. در حال حاضر اصلی ترین دغدغه مشتریان این است که زیر برچسب ها حباب ایجاد نشود و ظاهر زیبایی به شیشه های خودرو بدهد.

نصب برچسب شیشه دودی

به یاد داشته باشید که نصب برچسب های شیشه دودی، نیاز به وسایل سخت ندارد و به صورت سیار نیز به سهولت در دسترس هستند. در صورتی که تجربه نصب نداشته باشید، این کار می تواند بسیار دشوار باشد. بهتر است از یک فرد با تجربه در این زمینه برای نصب شیشه دودی کمک بگیرید و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

نکته مهم در این باره آن است که برچسب هایی که قابلیت جلوگیری از اشعه UV  یو وی را دارد بسیار گران تر از دیگر برچسب ها هستند. لازم به ذکر است که این برچسب ها کار آمد بوده و به راحتی از ورود نور خوشید به داخل خودرو جلوگیری می کنند. در عین حال نور خورشید، می تواند رنگ روکش ها، فرمان خودرو و همچنین داشبورد را تغییر دهند و ظاهر بدی خودرو خواهد داشت.

این موضوع را مد نظر داشته باشید که بر چسب های دودی به هیچ عنوان در قسمت بیرونی خودرو نصب نمی شود و از داخل خودرو نصب می شوند. برای شیشه هایی که صاف نیستند و معقر هستند، نیاز به زمان و هزینه بیشتری برای نصب است. به طور مثال شیشه عقب، ۲۰۶ و تندر و سمند به دلیل معقر بودن، مبلغ نصب افزایش می یابد.

در چنین شرایطی اگر شما قصد دارید شیشه های خودروتان را دودی کنید، فراموش نکنید که برای زیبایی بیشتر شیشه های جلو و عقب را به یک اندازه دودی کنید.

از طرفی خودروهای لوکس و گران قیمت نیازی به برچسب های دودی با درصد بالا ندارند و برچسب های کم رنگ می توانند ظاهر شیک تری به آن ببخشد. در صورتی که عمل نصب برچسب به خوبی و به صورت حرفه ای صورت گیرد، لبه شیشه ها تمیز بریده می شود و هیچ حباب و کثیفی بر روی شیشه باقی نخواهد ماند. لازم به ذکر است که اگر زیر برچسب ها حباب های ریز می بینید، نگران نباشید چراکه بعد از یک روی این حباب های ریز برطرف می شوند و اثری از آن باقی نخواهد ماند.

این را هم بدانید که برچسب های قدیمی به دلیل اینکه از پایه فلز تولید می شدند، در عملکرد GPS اختلال ایجاد می کردند، ولی برچسب های جدید این مشکل را ایجاد نمی کنند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟