اخبار خودرو ایران
افزایش قیمت علیرغم افزایش میزان کارکرد

افزایش شدید قیمت خودروهای دست دوم در دنیا

چهارشنبه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
افزایش قیمت خودروهای کارکرده و دست دوم در دنیا

اگر شما هم حس می کنید که قیمت خودروهای دست دوم و کارکرده در سالهای گذشته تا حد چشمگیری افزایش یافته، باید اظهار کنیم که اشتباه نکرده اید. با استناد به مطالعات انجام شده، قیمت خودروهای دست دوم از سال 2019 تا به امروز در دنیا حدود 47.7 درصد رشد داشته است.

اگر شما هم حس می کنید که قیمت خودروهای دست دوم و کارکرده در سالهای گذشته تا حد چشمگیری افزایش یافته، باید اظهار کنیم که اشتباه نکرده اید. با استناد به مطالعات انجام شده، قیمت خودروهای دست دوم از سال 2019 تا به امروز در دنیا حدود 47.7 درصد رشد داشته است.

به گزارش خودرونویس، به جز افزایش قیمت خودروهای دست دوم و کارکرده در سالهای اخیر، پیمایش آنها نیز در زمان فروش بیشتر شده است. به عبارت دیگر میزان پیمایش خودروها در زمان فروش به صورت میانگین 46 درصد بیشتر از میانگین چهار سال گذشته است. به عبارت دیگر خریداران که به دنبال خرید یک خودروی دست دوم ارزان قیمت هستند، امروزه هم هزینه بیشتری صرف خرید می کنند و هم اینکه خودرو با کارکرده بالاتری را خریداری می کنند.

 

افزایش قیمت و کارکرد خودروهای کارکرده در دنیا در سالهای اخیر

این تحقیقات توسط وب سایت iSeeCars انجام شده که یک وب سایت محبوب و معتبر در زمینه اطلاعات و راهنمای خرید و فروش خودروهای کارکرده و دست دوم است. با استناد به آمار این سایت، خودروهای محبوبی همچون هوندا سیویک یا تویوتا راو 4 امروزه در بازار دست دوم 46 درصد قیمت بیشتری نسبت به سال 2019 دارند. پیکاپ های فول سایز نیز مانند فورد F-150، شورولت سیلورادو و رم 1500 هم افزایش قیمتی بین 30 تا 50 درصدی را داشته اند. اگر بخواهیم دلاری به این موضوع نگاه کنیم، در واقع میانگین قیمت خودروهای دست دوم در بازار در سال 2023 نسبت به سال 2019 از 23 هزار و 351 دلار به 34 هزار و 491 دلار افزایش یافته است.

موضوع تنها افزایش قیمت خودروهای دست دوم در بازار جهانی نیست. بلکه میانگین پیمایش خودروهای کارکرده نیز اکنون 45.7 درصد بیشتر شده و میانگین پیمایش آنها از 70 هزار کیلومتر به 102 هزار کیلومتر رسیده است. البته میزان افزایش پیمایش در پیکاپ های کارکرده فول سایز بین 49 تا 53 درصد بوده است. این در حالیست که هوندا سیویک و تویوتا راو 4 از نظر میزان پیمایش در گزینه های دست دوم به صورت میانگین رشد 81 و 140 درصدی در 4 سال اخیر داشته اند.

به منظور این تحقیقات، این موسسه بیش از 10.8 میلیون خودروی کارکرده از یکسال تا پنج سال کارکرد را بررسی کرده است. به نظر می رسد که روزهایی که می شد خودروهای دست دوم زیر 20 هزار دلار با کارکرد کمتر از 70 هزار کیلومتر را خریداری کرد تمام شده است. در حالیکه 20 درصد خودروهای دست دوم در سال 2019 در این دسته ذکر شده قرار داشتند، اما اکنون در سال 2023 تنها 11 درصد از خودروهای دست دوم موجود در بازار قیمتی بین 15 تا 20 هزار دلار دارند و میانگین پیمایش آنها چیزی بیش از 102 هزار کیلومتر است.

 

کاهش جزیی قیمت خودروی دست دوم در سال 2023

اما یک خبر امیدوار کننده این است که قیمت خودروهای دست دوم و کارکرده در سال جاری مقداری کاهش یافته اند. در مطالعه ای جداگانه اشاره شده که میانگین قیمت خودروهای دست دوم از سپتامبر 2022 تا مارس 2023 کاهش 4.7 درصدی داشته و همچنین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش 8.7 درصدی را تجربه کرده اند. از جمله خودروهایی که بیشترین کاهش قیمت را در گزینه های دست دوم داشته اند می توان به تسلا مدل 3، شاسی بلندهای نیسان و اینفینیتی و لندروور اشاره کرد که به طور میانگین 20 درصدی امسال ارزان شده اند.

4.8 از 9 رای

دیدگاه شما چیست؟