اخبار خودرو جهان
عمر باتری سد بزرگ در مقابل فراگیر شدن خودروهای برقی

مزایا و معایب تسلا مدل 3 بعد از سه سال استفاده

سه شنبه - ۲ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
مزایا و معایب تسلا مدل 3 بعد از سه سال استفاده

تسلا مدل 3 یکی از پرفروشترین و بهترین خودروهای برقی دنیاست. در حالیکه این خودروی الکتریکی هنوز بی نقص نیست، اما به نظر می رسد که بیشتر مالکان این خودرو از انتخابی که کرده اند راضی هستند. در این مطلب قصد بررسی یک تسلا مدل 3 را داریم که سه سال کار کرده و بدین ترتیب دید خوبی به هزینه های نگهداری، نحوه نگهداری و نکات ریزی که در مورد خودروهای برقی وجود دارد پیدا می کنیم.

به گزارش خودرونویس، تسلا مدل 3 محبوب ترین خودروی برقی در بازار آمریکا و حتی در جهان برای مدت طولانی بوده است. در واقع این خودروی برقی بود که ثابت کرد این دسته خودروها می توانند جای خودروهای درونسوز را در آینده بگیرند و رقیب خطرناک و قلدری برای خودروهای درونسوز شد. گرچه اکنون کراس اوور تسلا مدل Y در فروش پیشتاز شده، اما هنوز تسلا مدل 3 به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه تر مطرح است.

بی شک زمانی که صحبت از خودروهای برقی می شود نام تسلا مدل 3 در ذهن همه خطور می کند و ممکن است یکی از محصولات تسلا هم در ذهن شما برای خرید وجود داشته باشد. به خصوص زمانی که شما قصد خرید یک خودروی برقی مطرح اما با قیمت اقتصادی را داشته باشید که کراس اوور نباشد!

مالک این خودرو صرفا برای نشان دادن و شو آف عملکرد تسلا مدل 3 پرفورمنس خود این توضیحات را ارائه نکرده، بلکه تجربه مالکیت سه ساله خود در خصوص این خودرو را به اشتراک گذاشته است. وی در ابتدا اظهار کرد که برای استفاده از خدمات کاملا خودران تسلا هزینه ای پرداخت نکرده و بیان کرد که خوشحال است که این پول را پس انداز کرده است. وی تاکید کرد که این هزینه ارزش ندارد، به ویژه برای افرادی که خارج از آمریکا زندگی می کنند.

وی به جای اینکه از رانندگی تسلا مدل 3 صحبت کند و نکات مثبت این خودرو را بگوید، از همان ابتدا به سراغ مواردی از این خودرو می رود که در این سه سال برای وی آزاردهنده بوده و آنها را دوست نداشته است. وی در ابتدا اظهار کرد که تیغه برف پاک کن های جلو عملکرد دلچسبی ندارند. همچنین تسلا مدل 3 که این شخص خریداری نکرده پمپ حرارتی نداشته و به همین جهت مسافت قابل پیمایش آن در زمستان چندان خوب نیست. وی همچنین اشاره کرد که صدای نویز باد در سرعت های بالا آن هم در تسلا مدل 3 موضوعی آزاردهنده بوده که این مورد در نسخه های جدیدتر به دلیل عایقکاری بهتر کابین کمتر شده است.

برخلاف فراخوانی که تسلا در مورد این خودرو داد و تعویض باتری 12 ولت، جالب است بدانید که خودروی این شخص هیچ مشکلی نداشته و آزار و اذیتی طی این سه سال نداشته است. مالک خودرو اظهار داشت که سرعت شارژ از چیزی که تسلا اعلام کرده مقداری کمتر است و سرعت شارژ شدن خودرو به شرایط آب و هوایی تا حد زیادی بستگی دارد. ضمن اینکه میزان مصرف انرژی الکتریکی نیز جدا از اینکه به شرایط و نحوه رانندگی بستگی دارد، تا حد زیادی به دمای هوا و رطوبت هم مرتبط است.

بعد از سه سال استفاده و پیمایش مسافتی نزدیک به 100 هزار کیلومتر، باتری این خودرو مقداری نسبت به روزهای اول افت داشته و شاید اگر دقیق تر بخواهیم اظهار کنیم که 15 درصدی از عملکرد آن کم شده است. اما همچنان 5 سال دیگر را بدون آزار و اذیت کار خواهد کرد.

یکی از نکات منفی در خصوص خودروهای باتری الکتریکی، عمر باتری بوده که پس از چندسال عملکرد آنها افت کرده و عملا تعویض باتری هزینه های برابر با تعویض خودرو برای مالکان خواهد داشت. به همین جهت است که عمده خودروهای برقی بازار دست دوم مناسبی در دنیا ندارند. البته برخی شرکت ها پیشنهادهایی برای خرید پک باتری از مشتری و فروش یک پک باتری دیگر با قیمتی منصفانه داشته اند. ولی همچنان این موضوع یکی از سدهای بزرگ در سر راه خودروهای برقی برای فراگیر شده در دنیاست. به همین جهت است که خودروهای رنج اکستندر یا ژنراتور الکتریکی در دنیا رفته رفته محبوب شده اند. چراکه وابستگی کمتری به پک باتری دارند و آلایندگی آنها نیز نسبت به خودروهای تمام بنزینی به مراتب کمتر است.

4 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟