اخبار خودرو ایران
دارای دو تیپ دنده ای و دو تیپ اتوماتیک

سایپا اطلس فیس لیفت کوییک با مشخصات فنی ارتقا یافته

چهارشنبه - ۲۳ آذر ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
سایپا اطلس

سایپا چند سالیست که درگیر توسعه پروژه خودرو اطلس بوده و ظاهرا این پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده و قرار است که از اردیبهشت ماه سال آینده، تولید سایپا اطلس به صورت انبوه آغاز شود. سایپا اطلس را باید نسخه فیس لیفت خودرو سایپا کوییک دانست که تغییرات ظاهری زیادی در نمای عقب و جلو و دیزاین کابین در آن اعمال شده و سطح آپشن های آن نیز نسبت به کوییک چند پله ای ارتقا یافته است.

به گزارش خودرونویس، در حالیکه سایپا زودتر از اینها قصد رونمایی هاچبک اطلس را داشت، اما تصمیم گرفت که به جای رونمایی رسمی این خودرو تنها تصاویر آن را به صورت آنلاین منتشر کند. تصاویری که ما در این مطلب قرار داده ایم، از سایپا اطلس در نمایشگاه تحول صنعت خودرو عکس برداری کرده ایم که برای لحظاتی پارچه از روی خودرو توسط حاضرین برداشته شده بود. با توجه به تصاویر رسمی منتشر شده از خود سایپا، نسخه تولیدی سایپا اطلس با نسخه نزدیک به تولید که ما از آن در نمایشگاه تحویل عکسبرداری کرده بودیم، تفاوتی ندارد.

 

ویدیو معرفی سایپا اطلس

 

 

 

با توجه به اینکه مشتریان این روزها عمدتا به خرید خودروهای سفید، نقره ای، مشکی و خاکستری رو آورده اند، سایپا قصد دارد که با رنگبندی جدید و ترکیب رنگی جذاب توجه مشتریان را نسبت به خودرو اطلس جلب کند و همچنین آنها به نسبت به خرید خودرو رنگی تشویق کند.

سایپا اطلس

ظاهر سایپا اطلس؛ فیس لیفت کوییک

سایپا سعی کرده که در پروژه اطلس، تا حد زیادی از خودروی پایه یعنی کوییک در طراحی فاصله بگیرد. بنا به ادعای سایپا، طراحان این شرکت در دیزاین نمای جلو سایپا اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته اند. هرچند نمای جلو چندان شبیه به پوزه کوسه نیست، اما ترکیب چراغ ها، خطوط کاپوت و جلوپنجره تا حدی اخم چهره کوسه را نشان می دهند. به طور کلی دیزاین سایپا اطلس در نمای جلو به مراتب بهتر از کوییک بوده و چهره خشنتری را به نمایش می گذارد.

به طور کلی سایپا اطلس در طراحی نسبت به کوییک برتر بوده و نمای جلو آن دیزاین مدرن تری دارد. طراحی سپر سایپا اطلس کاملا نسبت به کوییک تغییر کرده و در دو طرف آن مه شکن های دایره ای شکلی توسط یک قاب c شکل احاطه شده اند. بین این مه شکن ها نیز یک ورودی هوای باریک مستطیلی شکل دیده می شود.

سایپا اطلس

هرچند سایپا سعی کرده با بازطراحی نمای جلو اطلس، آن را از کوییک متمایز کند، اما در نمای جانبی هیچ تلاشی نکرده و اگر آینه های جانبی جدید و رینگ ها را نادیده بگیریم، هیچ تفاوتی بین سایپا اطلس و کوییک در این قسمت وجود ندارد.

طراحی سایپا اطلس در نمای عقب متمایز از کوییک اجرا شده و سایپا سعی کرده این قسمت را مدرنتر و بروزتر از خودرو پایه یعنی همان کوییک طراحی کند. در این قسمت شاهد چراغ هایی c شکل هستیم که لبه آنها تا روی درب صندوق عقب امتداد یافته است. همچنین محل نصب پلاک از روی درب صندوق به سپر منتقل شده و به طور کلی دیزاین سپر عقب سایپا اطلس نیز تغییر کرده است.

سایپا اطلس

داخل کابین سایپا اطلس

سایپا اطلس کابینی مدرنتر و زیباتر از کوییک را به نمایش می گذارد. سایپا با دو رنگ طراحی کردن داشبورد و تریم داخلی، سعی در اضافه کردن چاشنی جذابیت به کابین این خودرو داشته است. در مقابل راننده یک غرببلک فرمان D شکل قرار دارد که روی آن کلیدهای کنترلی دیده می شود. در بالاترین قسمت داشبورد نیز یک نمایشگر 7 اینچی مانند تبلت از داشبورد بیرون زده که برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمیست. زیر آن دو دریچه دایره ای شکل برای سیستم تهویه مطبوع قرار دارد.

دیزاین رودری ها و شیفتر دنده نیز در سایپا اطلس نسبت به کوییک تغییر داشته و مقداری جزیی هم کیفیت مواد اولیه به کار رفته در کابین بهبود یافته است.

 

مشخصات فنی سایپا اطلس

موتور سایپا اطلس همان پیشرانه M15 GSI بوده که بیس و پایه آن پیشرانه تیبا و کوییک است. البته این پیشرانه M15 GSI بهبودهایی را در بخش سرسیلندر و سیستم خروجی دود، بلوک سیلندر و هدرز داشته و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها نیز به آن اضافه شده است. اما متاسفانه همچنان تک میل سوپاپ بوده و دارای هشت سوپاپ برای چهار سیلندر است. این موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی به گفته سایپا قادر به تولید 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور است. این تغییرات باعث شده که ضمن افزایش جزیی قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه اطلس نسبت به کوییک، مصرف سوخت آن نیز 5 درصد کاهش یابد. ضمن اینکه این تغییرات باعث افزایش دوام موتور، کاهش آلایندگی و بهبود عملکرد خودرو نیز شده اند.

 

نسخه های مختلف سایپا اطلس

سایپا اطلس قرار است که در چهار تیپ وارد بازار شود که دو تیپ آن دارای گیربکس دنده ای 5 سرعته و دو تیپ دیگر دارای گیربکس اتوماتیک خواهند بود. تیپ های اتوماتیک سایپا اطلس ظاهرا قرار است به گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی مجهز شوند. البته ممکن است که سایپا تصمیم خود را تغییر دهد و از همان گیربکس CVT که برای مدت محدودی روی کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک استفاده کرده بود، در خودرو اطلس اتوماتیک نیز استفاده کند.

سایپا اطلس

امکانات و آپشن های سایپا اطلس

سایپا اطلس همانطور که اظهار شد در چهار تیپ عرضه می شود که دو تیپ پایه دارای گیربکس دستی و دو تیپ لوکس تر دارای گیربکس اتوماتیک هستند. هنوز سایپا تیپ های مختلف خودرو اطلس را به تفکیک آپشن بیان نکرده، اما می دانیم که سایپا اطلس در فولترین مدل دارای امکاناتی از قبیل تریم دو رنگ داشبورد، نمایشگر 7 اینچی لمسی سیستم مالتی مدیا، سانروف برقی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کروز کنتزل، تشخیص نقاط کور، صندلی برقی، چراغ های LED جلو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، فرمان برقی سیستم مشایعت تا درب منزل چراغ ها، سنسور باد تایرها، دوربین دنده عقب و کلیدهای کنترلی روی فرمان است.

سایپا اطلس

البته بعید است که تریم پایه سایپا اطلس به سانروف، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، نمایشگر مالتی مدیا، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی روی فرمان، تریم دو رنگ، صندلی با تودوزی چرم مصنوعی، صندلی برقی و … مجهز باشد.

 

4.2 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟