اخبار خودرو ایران
آیا قیمت ها افزایش می یابد؟

بررسی عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو

سه شنبه - ۹ اسفند ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو (1)

افزایش بی سابقه قیمت خودرو در سالهای گذشته موجب نارضایتی شدید مردم و مشتریان شده است. اما دلیل این افزایش قیمت خودروساز نبوده و به عبارت دیگر گران شدن پارامترهای تاثیر گذار روی قیمت تمام شده یک خودرو موجب افزایش قیمت بی سابقه خودرو در ایران طی سالهای گذشته شده است. ضمن اینکه بی ثباتی نرخ ارز در سالهای اخیر و رشد مداوم و لحظه ای قیمت دلار و یورو هم باعث شده خودروساز نتواند برنامه ریزی دقیقی برای قیمت محصولات خود داشته باشد و در هر طرح فروش قیمت خودرو را افزایش دهد که همین موضوع هم موجب نارضایتی مشتری شده است.

به گزارش خودرونویس، فرقی ندارد که خودرو تولیدی باشد یا مونتاژی، افزایش نرخ ارز و نهاده های تولید یقینا قیمت تمام شده آن را افزایش می دهد. صنعت خودروسازی یک صنعت پیشرو در تمام دنیا محسوب می شود و برای تولید قطعات خودرو با ده ها صنعت دیگر تعامل دارد. زمانی که قیمت مواد اولیه اعم از فولاد، پتروشیمی، چیپست ها و … افزایش یابد تاثیر مستقیم آن را روی قیمت نهایی و تمام شده خودرو مشاهده می کنیم.

در خودروهای تولیدی خودروساز مستقیما هزینه قطعات و مواد اولیه گران شده را پرداخت می کند، اما در خودروهای مونتاژی شرکت های تولید کننده و مونتاژ کننده باید پک های قطعات خود را با قیمت گرانتر از کشور مبدا خریداری کنند. ضمن اینکه به این موارد باید افزایش نرخ هزینه های حمل از کشور مبدا به ایران و همچنین افزایش نرخ هزینه های تولید و مونتاژ در کشور اعم از حقوق کارگر و … را اضافه کرد. عدم ثبات در این موارد طی سالهای اخیر که در سال جاری شرایط بدتری هم داشته باعث شده نه تنها قیمت خودرو، بلکه قیمت هیچ چیز دیگری ثبات نداشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو (1)

در روزهای آغازین سال جاری قیمت دلار در مرز 26 هزار تومان بود و حال که در آخرین روزهای سال 1401 هستیم، نرخ یک اسکناس یک دلاری در بازار به مرز 60 هزار تومان رسیده است. این یک ابر تورم بوده که اقتصاد کشور را مستقیما هدف قرار می دهد و باعث سردرگمی تمام شرکت های تولید کننده و مونتاژ کننده در هر صنفی از جمله صنعت خودرو شده است. به عبارت دیگر طی کمتر از 12 ماه نرخ ارز رشد دو برابری داشته و این یعنی که قیمت کالاهایی مانند خودرو که متاثر از نرخ ارز هستند نیز رشدی نزدیک به دو برابر باید داشته باشند. اما آیا قیمت همه خودروها در بازار دو برابر شده است؟

در این بین خودروسازانی هستند که قیمت خودرو خود را به طور محسوسی افزایش داده اند و خودروسازانی هم هستند که قیمت محصولاتشان رشد چشمگیری نداشته است. لازم به ذکر است که آن خودروسازانی که افزایش قیمت هم داشته اند، به حدی نبوده که افزایش هزینه های تولید و مونتاژ را پوشش دهد و این کاهش ارزش ریال با چنان سرعتی پیش می رود که عملا باید لحظه ای قیمت ها را تعیین کرد.

عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو (1)

در این میان شرکت های عرضه کننده خودرویی هم وجود داشته اند که مجوز افزایش قیمت دریافت نکرده اند یا اگر هم افزایش قیمت خودرو داشته اند به میزان بسیار کمی بوده است. یکی از دلایلی هم که به رشد قیمت خودرو در بازار دامن زده، همین بی ثباتی نرخ ارز بوده و با توجه به اینکه خودرو در ایران کالایی سرمایه ای تلقی می شود، بسیاری از مردم در خرید و فروش خودرو سرمایه گذاری می کنند.

طبیعیست که در چنین شرایطی خودروساز برای جلوگیری از ضرر و زیان عرضه خود را محدود می کند و در این میان سوداگرانی هم پیدا می شوند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و از این شرایط نابسامان سود خود را دریافت کنند و به هر روشی اقدام به دلالی خودرو می کنند. در همین شرایط در صورتی که خودروساز بتواند آینده ثابتی را ببیند و مجوز افزایش قیمت و فروش به روش دلخواه خود را داشته باشد، یقینا می تواند عرضه گسترده تر با شرایط فروش متنوع تری داشته باشد که به آرامش بازار کمک خواهد کرد.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟