اخبار خودرو جهان
در نمایشگاه پکن 2020 رونمایی شد

نتا Eureka 03، رقیب تازه نفس تسلا از چین

پنجشنبه - ۱۰ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
نتا Eureka 03

بی شک تسلا مدل 3 به دلیل دارا بودن طراحی خاص و پروفیل جلویی بدون جلوپنجره، یکی از شاخص ترین و برجسته ترین خودروهای الکتریکی حال حاضر در دنیاست. اما به زودی رقیبی جدی برای این سدان الکتریکی آمریکایی از راه می رسد. در نمایشگاه خودروی پکن 2020 یک خودروی الکتریکی مفهومی به نام Neta Eureka 03 رونمایی شده که هدفش رقابت با تسلا مدل 3 است.

به گزارش خودرونویس، Eureka 03 استایل بسیار زیبا و تهاجمی داشته و پس از U و N01 که هر دو کراس اوورهایی الکتریکی بودند، سومین محصول الکتریکی کمپانی Neta محسوب می شود. کمپانی Neta ادعا کرده که سدان الکتریکی Eureka 03 قادر است با در نظر گرفتن سیکل منقضی شده NEDC بیشینه مسافتی معادل 800 کیلومتر را در حالت شارژ کامل طی کند. با یک محاسبه ساده، رقم را در پروتوکل EPA تبدیل کردیم و مشخص شد که Eureka 03 با درنظر گرفتن این استاندارد قادر به پیمایش بیشینه مسافت 559 کیلومتر در حالت شارژ کامل بوده که عملکردی شگفت انگیز در بین خودروهای الکتریکی فعالی است.

جهت مقایسه بیان می کنیم که نسخه پایه عقب محرک تسلا مدل 3 در حالت شارژ کامل قادر است بیشینه مسافت 402 کیلومتر را طی کند. اما نسخه تمام چرخ محرک مجهز به پک باتری بزرگتر تسلا مدل 3، در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 518 کیلومتر را طی می کند.

نمای عقب نتا Eureka 03

مشخصات فنی و ابعاد

خودروی الکتریکی Neta Eureka 03 قادر است طی حدود 4 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. در آن سو نسخه پایه تسلا مدل 3 طی 5.3 ثانیه و نسخه تمام چرخ محرک Extended آن طی 4.4 قادرند از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته سریع ترین نسخه تسلا مدل 3، نسخه های به نام پرفورمنس بوده که قادر است طی 3.2 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و در حالت شارژ کامل 480 کیلومتر مسافت را طی می کند.

Eureka 03 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4800، 1999 و 1400 میلی متر است. فاصله بین دو محور این سدان الکتریکی هم 2895 میلی متر بوده که نشان دهنده کابینی راحت و جادار برای سرنشینان است.

نمای جانبی نتا Eureka 03

طراحی ظاهری

چراغ های LED با استایل Y این خودرو کمی مشابه نمونه های نصب شده در پل استار 2 بوده، ولی در این خودرو ابعادی به مراتب بزرگتر دارند. ورودی هوای عریض نصب شده در قسمت پایینی پروفیل جلو، به منظور رساندن هوا برای خنک سازی اجزای پیشرانه الکتریکی Eureka 03 طراحی شده و در عین حال چهره خشنی هم به این خودرو بخشیده است. تم گرافیکی مثلثی شکل اعمال شده در نمای جانبی به خوبی با دیزاین رینگ های پنج پره این خودرو هماهنگ بوده و استایلی مدرن و خاص را برای Eureka 03 رقم زده اند.

نمای عقب نتا Eureka 03

کاپوت کشیده، استایل منحنی گون سقف و همچنین طراحی فستبک مانند پروفیل عقب، باعث شده Neta Eureka 03 در طراحی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و یقینا یکی از زیباترین خودروهای الکتریکی حال حاضر محسوب می شود. در پروفیل عقب این سدان الکتریکی، یک بال عقب نصب شده که ابعاد آن برای خودرویی با این اندازه، مقداری کوچک به نظر می رسد. ولی خوشبختانه نوار LED نصب شده در قسمت عقب به همراه دیفیوزر جذاب طراحی شده در این قسمت، حواس بیننده را از این بال عقب کوچک و نامتناسب پرت می کنند.

 

سخن پایانی

به گفته منابع چینی، نسخه تولیدی Nete Eureka 03 قرار است که از سال 2022 به بازار چین عرضه شود. در این لحظه خبری مبنی بر عرضه این سدان الکتریکی به بازارهای مطرح جهانی در دسترس نیست.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟