اخبار خودرو ایران
احتمال عرضه به بازار ایران در آینده نزدیک

ماشین چری آریزو 5 الکتریکی محصول جدید مدیران خودرو

دوشنبه - ۴ بهمن ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
چری آریزو 5e الکتریکی

چری آریزو 5e در واقع همان نسخه الکتریکی آریزو 5 بوده که به احتمال زیاد در آینده توسط مدیران خودرو به ایران عرضه می شود. هرچند تا به امروز اقدامی جدی در ایران توسط هیچ یک از خودروسازان برای عرضه خودروی الکتریکی صورت نگرفته بود، ولی مدیران خودرو قصد دارد با تولید آریزو 5 الکتریکی (5e) در ایران، یک گام مهم در این راستا بردارد.

ظاهر چری آریزو 5 الکتریکی 5e

به گزارش خودرونویس، چری آریزو 5 الکتریکی 5e طراحی ظاهری یکسانی با نسخه بنزینی آریزو 5 دارد. در واقع به سادگی نمی توان این دو مدل را از یکدگیر تشخیص داد. وجه تمایز پروفیل عقب آریزو 5 الکتریکی با نسخه معمولی فقدان خروجی اگزوز و همچنین نصب لوگوی e در کنار عبارت انگلیسی آریزو 5 است.

چری آریزو 5e الکتریکی

البته مدیران خودرو مدتی پیش آریزو 5 فیس لیفت و بروزرسانی شده را در بازار ایران معرفی کرده که از جمله تفاوت های آن با مدل پیشین می توان به تغییر دیزاین جلوپنجره، رینگ ها و همچنین تغییر داشبورد اشاره کرد. ولی در حال حاضر تصاویری که از آریزو 5 الکتریکی در دسترس داریم نشان می دهد که این خودرو حداقل در استایل ظاهری چهره ای مشابه با مدل پیش از فیس لیفت دارد.

چری آریزو 5e الکتریکی

البته چری در سال 2021 نسخه فیس لیفت آریزو 5 الکتریکی را هم در برخی از بازارهای جهانی معرفی کرده که دیزاین آن تا حدودی در بخش جلوپنجره نسبت به مدل درونسوز متمایز شده و طراحی کابین نیز به مراتب مدرن تر شده است. حال باید صبر کرد و دید کدام مدل آریزو 5 الکتریکی 5e به بازار ایران عرضه می شود.

چری آریزو 5e الکتریکی

داخل کابین چری آریزو 5 الکتریکی 5e

تفاوت میان چری آریزو 5 الکتریکی 5e با مدل بنزینی درون کابین بیشتر می شود. داشبورد دیزاین متفاوتی نسبت به نسخه فیس لیفت آریزو 5 دارد و شباهت هایی در بخش قاب کلاستر با مدل قبلی دیده می شود. نسخه الکتریکی چری آریزو 5 دارای نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان به جای کلاستر آنالوگ و عقربه ایست. همچنین در میان داشبورد نیز یک نمایشگر لمسی ایستاده برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی تعبیه شده که دیزاین آن مشابه با نمونه نصب شده روی تیگو 5 است. در کنسول میانی نیز خبری از شیفتر دنده مشابه با آریزو 5 بنزینی نیست و به جای آن یک کلید چرخشی برای انتخاب حالت گیربکس نصب شده است.

چری آریزو 5e الکتریکی

البته چری در سال 2021 نسخه فیس لیفت آریزو 5 الکتریکی را هم معرفی کرده که طراحی کابین آن نسبت به مدل پیشین متفاوت شده و دیزاین کابین به آریزو 5 فیس لیفت جدید مدیران خودرو شبیه شده است. حال باید دید مدیران خودرو چری آریزو 5 الکتریکی 5e را با کدام فیس و دیزاین کابین به بازار ایران عرضه می کند.

چری آریزو 5e الکتریکی

مشخصات چری آریزو 5 الکتریکی 5e

چری آریزو 5 الکتریکی روی پلتفرم نسخه های درونسوز توسعه یافته و پلتفرم آن ویژه خودروهای الکتریکی طراحی نشده است. ولی این پلتفرم امکان نصب پیشرانه الکتریکی روی آریزو 5 را داشته و در زیر کاپوت دیگر خبری از پیشرانه 1.5 لیتری نیست. به جای آن ادوات مربوط به پیشرانه الکتریکی برای این خودرو نصب شده اند. چری آریزو 5e از یک موتور الکتریکی با 120 اسب بخار قدرت و گشتاور آنی 250 نیوتن متری بهره می برد. نیروی تولیدی این پیشرانه الکتریکی توسط یک گیربکس دایرکت درایو به چرخ های جلو منتقل می شود.

چری آریزو 5e الکتریکی

وظیفه تامین انرژی موتور الکتریکی چری آریزو 5 الکتریکی بر عهده یک پک باتری 53.6 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی قرار دارد. این باتری در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر مسافت را در خود ذخیره می کند که البته این میزان مسافت تحت سیکل تست چین بوده و ممکن است مسافت قابل پیمایش در عمل در حالت شارژ کامل و در شرایط مختلف مقداری با این عدد اعلام شده تفاوت داشته باشد.

چری آریزو 5e الکتریکی

چری آریزو 5 الکتریکی قادر است با این مشخصات به بیشینه سرعت 152 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای یک خودروی الکتریکی شهری عملکرد قابل قبولیست. عموما خودروهای الکتریکی نهایت سرعت قابل پیمایش کمتری در مقایسه با خودروهای بنزینی دارند و بیشتر روی فاکتور بهینه بودن آنها تمرکز شده است. زمانی که شارژ باتری آریزو 5e تمام شود، در صورت اتصال به یک شارژر معمولی حدود 7 تا 9 ساعت زمان نیاز است تا باتری به صورت کامل شارژ شود. خوشبختانه چری آریزو 5 الکتریکی دارای قابلیت شارژ سریع هم بوده و طی 30 دقیقه شارژ باتری های آن از 30 به 80 درصد می رسد.

عکس چری آریزو 5e

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟