تست درایو
در آرزوی فورد

تست درایو آمیکو آسنا

عکاس: عرفان حمیدی
سه شنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 12 دقیقه
نمای جانبی آمیکو آسنا

کارخانه آمیکو با داشتن سابقه زیاد در تولید و مونتاژ خودروهای سنگین، این بار اقدام به عرضه وانت دوکابین و تک کابین آمیکو آسنا و آراز کرد. وانت دو کابین آمیکو، با قیمت 133 میلیون تومان، رقیبی برای تویوتا هایلوکس‌ دوکابین کارکرده و فوتون تانلند دوکابین به حساب می‌آید. همچنین مدل تک کابین این خودرو به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل با فاصله محور کم و زیاد عرضه می‌شود. آمیکو تک کابین دو دیفرانسیل، در حال حاضر تنها خودرو با این ویژگی‌ها در بازار است که به دلیل داشتن فاصله محور زیاد، خودرویی مناسب جهت آمبولانس در مناطق سخت و کاربری‌های دیگر است.

به گزارش خودرونویس، وانت‌های دو کابین، بسیار جذاب و کاربردی هستند، زیرا افزون بر داشتن قابلیت‌های بیرون جاده‌ای مانند یک SUV، توانایی حمل بار را نیز دارند که این ویژگی در خودروهای SUV و کراس‌اوور یافت نمی‌شود. در سال‌های گذشته، گرایش مشتریان، به این کلاس خودروها زیاد شده و به همین دلیل کارخانه‌های مختلف با ارائه محصول‌های جدید و به روزرسانی محصولات خود، به دنبال اختصاص سهم بیش‌تری از بازار به این سگمنت هستند.

 

طراحی ظاهری

آمیکو آسنا 2

نسخه مورد بررسی، مدل دو کابین آمیکو است که با نام آسنا شناخته می‌شود. این مدل تنها به صورت دو دیفرانسیل و با فاصله محور زیاد عرضه می‌شود. فاصله دو محور 340 سانتی‌متری این خودرو موجب شده فضای کابین آمیکو در مقایسه با رقیبان‌اش جادارتر باشد. طول زیاد حوض بار خودرو در برخورد اول جلب توجه می‌کند. طول 182 سانتی‌متری فضای بار باعث شده امکان قرار دادن دو دستگاه موتور کراس کنار یکدیگر درون فضای بار فراهم باشد. این موضوع باعث شده اسنا برای افرادی که تا امروز موتورشان را روی تریلر حمل می‌کردند، مناسب باشد. طراحی بیرونی خودرو شباهت فراوانی به پیک‌آپ‌های فورد به ویژه F150 دارد.

نمای عقب آمیکو آسنا 2

با توجه به نبود خودروهای روز آمریکایی در بازار ایران، آمیکو می‌تواند با ظاهر عضلانی‌ و شبیه به نمونه‌های آمریکایی، نظر بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای آمریکایی را به خود جلب کند. روی جلو پنجره خودرو، LEDهای سفید رنگی قرار دارد که با روشن کردن چراغ خودرو، روشن می‌شوند و چهره جذابی را برای این خودرو ایجاد کرده ‌است. محور جلوی خودرو در نزدیک‌ترین قسمت ممکن به سپر قرار گرفته و این اوورهنگ کوتاه در جلو، باعث شده آسنا زاویه ورود به شیب بهتری نسبت به بیش‌تر رقیب‌های خود داشته باشد، اما قسمت عقب، اوورهنگ بلند آن باعث شده تا زاویه خروج خوبی به نسبت محور جلو نداشته باشد، هر چند قرار گرفتن محور عقب در میانه حوض بار منجر افزایش طول اوورهنگ عقب شده، اما از سوی دیگر از تکان‌های شلاقی وارد شده به کابین کاسته و سواری به نسبت نرمی را هنگام عبور از ناهمواری‌های کوچک ارائه می‌دهد.

چراغ‌های نئونی عقب، از طرای شبیه به وانت‌های آمریکایی دارد و باعث زیبایی نمای عقب این خودرو شده است. رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی آمیکو، از طرحی مشابه وانت‌های آمریکایی برخوردار است و به صورت پیش فرض با تایرهای آفرود عرضه می‌شود. یک رکاب سراسر درهای جلو و عقب را در بر گرفته که به دلیل فاصله زیاد رکاب خودرو از زمین، کمک شایانی به سرنشین هنگام ورود به خودرو می‌کند.

 

فضای داخلی

کابین آمیکو آسنا

طراحی داشبورد شباهت زیادی به تویوتا هایلوکس دارد، هر چند استفاده از پلاستیک خشک با کیفیت متوسط برای آن کمی توی ذوق می‌زند که این موضوع با توجه به سگمنتی که آمیکو در آن قرار دارد عادی است. البته استفاده از پلاستیک خشک در داشبورد، موجب ماندگاری بالای این خودرو می‌شود. در میان داشبورد نمایشگر لمسی 7 اینچی سیستم چندرسانه‌ای قرار دارد که زیر آن کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع جانمایی شده‌ است.

صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی با ترکیب رنگ مشکی و نارنجی ارائه می‌شود که قسمت نارنجی رنگ آن، با بخش نارنجی رنگ چرمی تودری هماهنگی کامل دارد و باعث جذابیت و زیبایی فضای داخل کابین شده است. فرمان سه شاخه با روکش چرمی، در عین خوش دست بودن، کمی نازک است. نشانگر سرعت و دور موتور آنالوگ پشت آمپر آمیکو نیز با توجه به اندازه بزرگ خودرو، کمی کوچک است و بیش‌تر مناسب خودروهای کوچک شهری است. در سمت چپ فرمان روی داشبورد کلیدهای تغییر حالت خودرو از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل، تنظیم برقی آینه‌های کناری، تنظیم ارتفاع چراغ‌ها و فعال کردن حالت CNG قرار دارد. با توجه به پهنای زیاد خودرو، در ردیف عقب سه سرنشین به راحتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که به لطف فاصله محور بلند، از فضای پای کافی نیز برخوردار هستند.

 

پیشرانه و ویژگی‌های فنی

آمیکو آسنا از یک پیشرانه پایه گاز سوز 4 سیلندر با حجم دقیق 2378‌ ‌سی‌سی استفاده می‌کند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است که البته با ایجاد تغییراتی قابلیت دریافت استاندارد آلایندگی یورو6 را نیز دارد. این پیشرانه که به وسیله میتسوبیشی طراحی شده، قادر است بیشینه قدرت 143 اسب‌بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر را تولید کند و این قدرت و گشتاور را به وسیله یک جعبه دنده 5 سرعته دستی ساخت میتسوبیشی، به محور عقب و یا هر چهار چرخ خودرو (در دو حالت 4H و 4L) منتقل کند.

پیشرانه آمیکو آسنا

دیسک و صفحه جعبه دنده برای دوام بیش‌تر با نمونه ساخت شرکت valeo فرانسه که به سفارش شرکت آمیکو برای این خودرو طراحی شده، تعویض شده است. دیفرانسیل خودرو مهندسی معکوس شده دیفرانسیل شورولت سیلورادو است که مجهز به سیستم قفل دیفرانسیل به صورت پیش فرض است که این سیستم در پیمودن مسیرهای سخت کمک شایانی به این خودرو می‌کند و مانع از هرزگردی بی‌جای چرخ‌ها می‌شود. آسنا با این ویژگی‌ها می‌تواند به بیشینه سرعت 175 کیلومتر بر ساعت برسد که برای یک پیکاپ با این اندازه رقم بسیار مناسبی است. این خودرو با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی میزان 10.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند و در صورت استفاده از گاز طبیعی، می‌تواند با یک بار شارژ کپسول در جاده مسافت 250 کیلومتر را بدون بار و 200 کیلومتر را در صورت داشتن بار مجاز بپیماید که این میزان برای مسیرهای شهری به 160 کیلومتر کاهش می‌یابد.

مخزن CNG آمیکو آسنا

مخزن CNG این خودرو از نسل دوم مخازن گاز طبیعی است که آلیاژ آن ترکیب فلز و کامپوزیت است که به صورت طولی روی شاسی خودرو نصب شده تا از فضای بار کاسته نشود و در صورت وارد شدن ضربه نیز، در ایمن‌ترین نقطه خودرو قرار داشته باشد.

 

آزمایش رانندگی

سوییچ را چرخانده و پیشرانه با صدای کمی از خواب بیدار می‌شود. دلیل صدای کم پیشرانه استفاده از فن برقی به جای سیستم قدیمی کلاچ پروانه است که این موضوع باعث جلوگیری از هدر رفتن توان خودرو و خنک کنندگی بهتر موتور و عملکرد بهتر سیستم تهویه مطبوع شده است. تعویض دنده‌ها در جعبه دنده دستی آمیکو، به نرمی انجام می‌شود. آمیکو آسنا دارای جعبه‌دنده‌ای قدرتی و سرعتی است و توانسته به خوبی هر دو ویژگی را در کنار یکدیگر حفظ کند.

در صورت رساندن دور موتور به مرز کات آف در دنده سه، می‌توان سرعت خودرو را به مرز 120 کیلومتر بر ساعت رساند که این موضوع را در دیگر رقیب‌های آن در این سگمنت شاهد نیستیم. صدای پیشرانه به میزان کمی به داخل اتاق نفوذ می‌کند که به هیچ وجه آزار دهنده نیست. سیستم تعلیق نیز در مسیرهای آسفالت، عملکرد رضایت‌بخشی دارد و در مسیرهای بیرون جاده، بیش‌تر ناهمواری‌ها را جذب کرده و باعث می‌شود تکان‌های کمی را در اتاق خودرو حس کنید. راننده به دلیل موقعیت قرارگیری پشت فرمان و داشتن آینه‌های بزرگ، دید خوبی به اطراف دارد و برای حرکت در دنده عقب، دوربین دید عقب به کمک او می‌آید.

آفرود با آمیکو آسنا 2

با وجود داشتن دور فرمان زیاد، به دلیل داشتن طول 5560 سانتی، دور زدن با این خودرو در جاده‌های باریک و مسیرهای تنگ، کاری دشوار است. به دلیل استفاده از سیستم تغییر الکترونیکی حالت انتقال قدرت، در حال حرکت نیز می‌توان سیستم حرکتی را از حالت تک دیفرانسیل به حالت دو دیفرانسیل سبک تغییر داد، اما برای قراردادن خودرو در حالت 4L باید به صورت کامل توقف کرد. در صورت قرار داشتن در حالت 4L و سوار بودن چهار سرنشین و روشن بودن سیستم تهویه مطبوع، آسنا در مسیرهای سخت و کوهستانی ضعفی از خود نشان نمی‌داد و شیب‌های تند را بدون نیاز به فشردن زیاد پدال گاز بالا می‌رفت. تنها ضعف آسنا را می‌توان فاصله محور زیاد آن دانست که باعث می‌شد کف خودرو و یا رکاب زیر درها، در برخی از قسمت‌ها به زمین بگیرد و خودرو برای ادامه مسیر به زحمت افتد. عملکرد سیستم تعلیق و کش آمدن چرخ‌ها برای جلوگیری از سه چرخ شدن رضایت‌بخش بود و هر یک از چرخ‌ها انعطاف‌پذیری زیادی از خود نشان دادند.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

آمیکو برای پیکاپ دوکابین آسنا، امکانات ایمنی مانند دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS و EBD و سیستم ایموبلایزر را تعبیه کرده است. همچنین آسنا دارای امکانات رفاهی مانند چهار شیشه برقی، آینه‌های کناری برقی، روشن شدن خودکار چراغ‌ها و چراغ‌های LED روشنایی در روز، جای عینک برای راننده، صندلی‌ها با روکش چرم مصنوعی و قابلیت تنظیم در هشت جهت برای راننده، سیستم صوتی با نمایشگر لمسی هفت اینچی و درگاه USB، رهیاب ماهواره‌ای مجهز به نقشه راه‌ها، خروجی برق 12 ولت، دوربین دید عقب، غربیلک فرمان با روکش چرمی و کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و قابلیت تغییر الکترونیکی سیستم انتقال قدرت است.

 

سخن آخر

آمیکو آسنا با داشتن طراحی جذاب و اندازه بزرگ‌تر و پیشرانه قوی‌تر نسبت به دیگر رقیب‌های چینی موجود در بازار و امکانات رفاهی مناسب، قیمت بالاتر خود را نسبت به رقیب‌های چینی خود در بازار توجیه می‌کند. قابلیت‌های آفرود و خارج از جاده این خودرو، فراتر از انتظار ما برای یک خودروی چهار سیلندر 143 اسب‌بخاری بود. افزون بر این به دلیل داشتن طول زیاد، فضای داخل کابین نیز جادارتر از رقیب‌ها است. آمیکو آسنا، فضای بار بزرگ‌تری نسبت به رقیب‌های چینی و یا حتی تویوتا هایلوکس دارد و شاسی خودرو تحمل وزن ناخالص 3200 کیلوگرم را دارد که چیزی حدود 400 کیلوگرم از رقیبان‌اش بیش‌تر است. آسنا با داشتن ظاهری شبیه به پیک‌آپ‌های آمریکایی و توانایی‌های خوب و پیشرانه قوی پایه‌گازسوز، شانس خوبی برای پر کردن جای خالی خودروهای مطرح آمریکایی در بازار دارد.

 

 

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟