گم شدن سند خودرو چه خطراتی دارد؟

یکشنبه - ۹ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
سند ماشین

وقتی شما یک خودرو صفر خریداری می کنید شرکتی که از آن جا خودرو را تحویل گرفته اید به شما سند مالیکت صادر می کند که این سند شامل مشخصات فنی خودرو و اطلاعات خود شما است وچناچه شما قصد فروش خودرو خود را نیز داشته باشید باید این سند را به نام خریدار کنید این برگه سند قطعی خودرو شما محسوب می شود .

به گزارش خودرونویس، سند خودرو را نباید با برگ سبز خودرو اشتباه گرفت. برگ سبز خودرو هنگام پلاک شدن ماشین از طرف نیروی انتظامی به شما داده می‌شود و در واقع سند مالکیت پلاک خودرو است. در حالی که سند خودرو از طرف قوۀ قضائیه صادر می‌شود و از دید قانون، سند خودروی شما محسوب می‌شود.

گم شدن سند شرکتی خودرو

اگر به هر دلیلی متوجه گم شدن سند خودرو خود شدید به سرعت باید مفقود شدن آن را اطلاع بدهید تا از هر گونه سواستفاده پیشگری شود .
برای گرفتن سند المثنی خودرو نیز باید دست‌کم ۱۰ روز از چاپ آگهی شما گذشته باشد. در این مدت، شما می‌توانید با جست‌وجو در سایت «پُست‌یافته» از پیدا شدن سند مفقودی ماشین خود مطلع شوید.

آگهی مفقودی سند خودرو

مهم‌ترین اقدامی که پس از گم شدن سند خودرو باید انجام دهید، دادن آگهی مفقودی سند خودرو به روزنامه‌های کثیرالانتشار است. اعلام مفقودی مدارک خودرو با ثبت آگهی رسمی به منظور ساقط کردن اعتبار قانونی آنها انجام می‌شود.

همچنین برای گرفتن سند المثنی، چاپ یک نوبت آگهی مفقودی سند خودرو در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار الزامی است. تنها پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ این آگهی است که شما می‌توانید برای درخواست سند شرکتی المثنی به نزدیک‌ترین نمایندگی شرکت خودروسازی تولیدکنندۀ خودرو خود بروید.

برای درج آگهی مفقود شدن سند خودرو کافی است نام مالک و مشخصات خودرو شامل مدل و شماره شاسی و شماره موتور و پلاک را به یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار بدهید. هزینه آگهی مفقودی سند خودرو بسته به تعرفۀ آن روزنامه متغیر است.

مدارک لازم برای گرفتن سند المثنی خودرو

برای گرفتن سند جدید خودرو از شرکت سازندۀ آن باید مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشید:
• اصل و کپی برگ سبز ماشین
• اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
• آگهی مفقودی سند شرکتی خودرو در یک روزنامۀ کثیرالانتشار که حداقل ۱۰ روز از تاریخ انتشار آن گذشته باشد.
توجه داشته باشید که حضور مالک خودرو و خود خودرو ضروری است. کارشناسان رسمی شرکت‌های خودروسازی، ماشین شما را بررسی می‌کنند و اطلاعات را تطبیق می‌دهند.

نکتۀ بسیار مهمی که هنگام گرفتن سند المثنی باید به آن توجه کرد این است که این فرایند زمان‌بر است. بنابراین بهتر است صبح زود و در ساعات آغازین زمان کاری به این مراکز بروید. همچنین هزینۀ گرفتن سند کمپانی خودرو المثنی در شرکت‌های گوناگون با هم فرق می‌کند. البته تمام مبالغ صدور سند المثنی ماشین در همان مکان از شما دریافت می‌شود.

نحوۀ گرفتن سند المثنی خودرو

پس از مراجعۀ حضوری به شرکت سازندۀ خودرو و تحویل مدارک مورد نیاز، کارمندان ابتدا مدارک شناسایی شخصی شما را بررسی می‌کنند. سپس کارشناسان خودرو به بازرسی خودرو می‌پردازند و مدارک آن را بررسی می‌کنند.

پس از آن تأییدیه‌ای به شما می‌دهند که با تحویل آن به باجۀ صدور مدارک، می‌توانید سند کمپانی خودرو المثنی خود را دریافت کنید. همچنین امکان دریافت فاکتور خرید المثنی خودرو نیز برای شما وجود دارد.

توجه داشته باشید که سند المثنی بر اساس مدارک رسمی ثبت‌شده در بایگانی شرکت‌های خودروسازی صادر می‌شود. بنابراین سند المثنی به نام آخرین مالک ثبت‌شدۀ خودرو در دفترخانه‌ها خواهد بود.

یعنی اگر خودروی خود را فقط با به نام زدنِ برگ سبز خریده‌اید، سند المثنی خودرو این‌گونه به نام شما نخواهد شد و شما برای به نام زدن این سند باید به مالک قبلی خودرو رجوع کنید. همچنین اگر به ایشان دسترسی ندارید، باید درخواست استعلام خود را به دادگاه بدهید. بنابراین، توصیه می‌شود هنگام خرید خودرو دست دوم حتماً پس از تعویض پلاک به دفاتر ثبت اسناد رسمی بروید و برگۀ کمپانی خودرو را نیز به نام بزنید.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟